Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 944 ggr
trapstile
0

Drick och kiss ??????

Sedan åtminstone en vecka tillbaka har alla mina marsvin börjat dricka och kissa jätte mycket. Har en 150 ml vattenflaska per varje par och de suger ut den helt tom och sedan är det jättemycket kiss. Har aldrig varit med om att det är ett symptom som alla har inte en?

Nu börjar jag bli orolig. Kan det vara torrfodret de får? eller möjligen höet? Någon som är bekant med problemet?

[Nelley]
0

Om de har en saltsten så kanske de bara blir väldigt törstiga efter? Jag vet inte, tror inte det är nåt problem (har ju haft såna perioder själv, haha). Men kan inget om marsvin så. ;)

[Älskamig]
0

Diabetes? Jag vet inte, men med människor som har diabetes är det ju ofta så att dem dricker mycket och kissar ofta. Tycker du borde kolla upp det hos veterinär.

Fridaaaa
0

(tänk på att inte skriva med massa frågetecken/utropstecken, för bland annat synskadades skull)

Säker på att den inte läcker?Hur många marsvin till en sån flaska?

#1 Hoppas marsvinen inte har saltsten😉

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nelley]
0

#3 Ja som sagt kan jag inget om marsvin, hehe😃

Fridaaaa
0

#4 Saltsten är inte bra för marsvin (eller kaniner). Kan ge problem med bland annat njurarna nämligen

[Nelley]
0

Åhå😛🙂

trapstile
0

De är sju marsvin och de sitter två och två utom en som sitter själv. Så två delar samma 150 ml flaska.

Nej mina marsvin har aldrig tillgång till nån saltsten.

Att sju stycken marsvin får diabetes samtidigt är inte troligt.

Jag misstänker antingen torrfodret de får eller höet.

Fridaaaa
0

#7 Nej diabetes tror jag inte att det är.
Vad får de för pellets?
Men är de vana vid pelletsen eller höet borde inte de börja dricka mycket helt plötsligt. Och du har alltså kollat så att flaskorna inte läcker?

hanniees
0

#7 Eller vattenflaskorna som läcker?😉 Har du kollat det?🙂

Mvh Hanna:)

trapstile
0

Nej vattenflaskorna läcker inte. Men jag köpte ett nytt torrfoder från Grizzly Zoo

Fridaaaa
1

#10 När bytte du till det nya kraftfodret och vilken sort? Kom detta i samband med bytet?

JonnaCecilia
0

Kan nog vara i samband med byte av pellets. Jag tycker mina har druckit mer sen jag bytte från pellets till havregryn, tror de dricker ca 50-60 ml per marsvin och dag. (Bytte när säcken pellets jag fick med vid adoption tog slut, hade börjat blanda i havregryn i pelletsen några veckor innan de tog slut för en bra övergång.)

trapstile
0

Jag bytte nog för en tre veckor sedan.Har aldrig prövat sorten tidigare. Men unge fär samtidigt började jag på en ny säck med hö. Fast jag tror nog mer på torrfodret. Nu får de inte det fodret i några dagar så får vi se.