Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1235 ggr
maria_
0

Hur mycket?

jag har hört att man inte får ge för mycket av tex: äpple päron mm.

Är det sant? och vad får man inte heller ge för mycket av?  

tack på förhand!   Skrattande

FeliciaS
0

Äpple, Päron, Paprika, Tomat m.fl. får man inte ge för mycket av eller för ofta för det är syrligt vilket kan orsaka munsvamp. Olika marsvin är olika känsliga.

Man ska inte ge för mycket av något, kål är ju lite gasframkallande så mer än ca 35 g/marsvin och dag ska du helst inte ge. Allt bör man vänja försiktigt i början.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

maria_
0

taacck :)

Stormviskaren
0

sallad!

idipidi
0

Det där med 35 gram kål är något du hittat på själv va?

allobosia
0

#4 tänkte samma sak… Jag brukar lägga in en ganska stor hög.. :P

idipidi
0

#5 Ja, det är ingen fara. :) Att ge framför allt vitkål som grönsak är jättevanligt bland uppfödare och det går jättebra. SJälvklart är det bra med variation också, men att ge mycket kål går utmärkt.

paronskrutten
0

jag slänger in typ en fjärdedel per dag till mina fem^^

Helena

FeliciaS
0

#4 Nä men jag har läst ca 20 g men någon annan (Abico?) hade läst max 40 g så då skrev jag vad jag har gett utan problem.

Mvh Felicia

Stormviskaren
0

jag ger alltid mina rätt så mycket kål. men inte för mycket för då äter dem inte upp det.

Chippers
0

#9 Samma här

toodiloo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag ger min vitkål…hon älskar det o ibland går det tom föra gurka o paprika..  man måste väl bara vänja dom först,,

men hur mkt äpple o paprika? för det älskar lilla piraten =)

idipidi
0

#8 Men oavsett så är det bara påhitt. Varifrån kommer de uppgifterna?

maria_
0

jag har faktiskt inte gett dom mycket kål eller vitkål alls, ska jag börja med det eller???

paronskrutten
0

vitkål är bra, billigt

Helena

Nicey_och_Smulan
0

#13 Ja, vitkål är både billigt och bra för de små svinen :) Och så mycket bättre än sallad…..! De får lätt gaser av det. Persilja är ett annat hett tips, innehåller mycket c-vitaminER!

FeliciaS
0

#12 Det är det ju inte ;) Har hört det, läst det… På vilken hemsida kommer jag inte ihåg. Men men…

Mvh Felicia

fulfisk
0

Bara för att man läst eller hört en sak behöver det inte betyda att det är sant :P

Är det förresten inte ett vanligt missförstånd eftersom att kaniner inte tål större mängder kål?

paronskrutten
0

joo

Helena

Mymlan
0

Mina kan få 1-4 stora vitkålsblad och fått i många år, inte en enda har mått dåligt av det.

Det du hört ang gram är nog detta: att 25 gram vitkål ger marsvinet dagsbehovet av c-vitaminer.

Absolut ingen fara ge vitkål. Mina hamstar får även detta inte ens de blir dåliga. Min hund smaskar i sig vitkål oxå.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Liinda]
0

Jag skulle aldrig tro att Vitkål är farligt , mina har fått ett halvt vitkålshuvud att dela på då och då. Och dom har varit precis som vanligt efteråt :)

Sandra-B
0

Jag har för tillfället 18 marsvin (varav fyra är bebisar och två eventuellt dräktiga honor).

Mina marsvin delar på ½-1 normalstort vitkålshuvud, 1-2 paprikor (ej röd) samt ca 1 kg morötter (½-1 morot/djur) dagligen i grönsaksväg (C-vitaminkälla).
Ibland får de även annat som tex gurka, majs, blomål och persilja.

Mina mår jättebra på detta och har aldrig haft några problem förutom att vissa bebisar har fått munsvamp när jag gett röd paprika.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

maria_
0

jag testade och ge banan, efter det såg deras bajs lite konstigt ut. Det var som små geleklumpar i bajset.  :S     kan det vara något farligt eller är det helt normalt??,´Jag menar så jag inte ger något som är farligt för marsvinen.

FeliciaS
0

#17 Jo, i och för sig men jag tyckte att just det lät ganska så rimligt eftersom att kål är ganska så "starkt" (och marsvinsmagar rätt känsliga) eller vad man ska säga ;)

Mvh Felicia