Akut hjälp, nya marsvin , vettskrämda
Fick hem två honor igår 7 veckor. Hon i djuraffärer bärde upp dom o dom var as rädda jag såg det på en gång för dom rörde sig inte ur fläcken..o dom blev uppbärda 3 gånger o skrämda då…o när jag kom hem med dom..så var ja tvungen att ta upp dom från kartongen så lyfte dom klappa för jag trodde de skulle lugna ner dom o la ner dom i buren…den ena sprang ner under huset…medans den andra bara stod kvar helt helt vettskrämd o rörde sig inte ut fläcken :( lämnade rummet o kom tbx o hon rörde inte sig alls..så jag fatta att hon nt upptäckte att hennes kompis var under huset o gömde sig så bärde henne o la henne framför huset så hon tog ett steg o såg sin vän…igår kväll märkte jag att dom nt kom ut alls för o äta..så la två gurkbitar under huset men ingen har rört dom..jag e jätte rädd va ska jag göra? Tips av kunniga marsvin!! Dom e så små dom måste äta idag :(((( förövrigt dom e helt friska!
Dom går nog fram och äter sen när det är lugnt och alla människor har gått och lagt sig, se till så att dom har gott om hö, c-vitaminrika grönsaker och vatten bara! Det är ju en helt ny miljö för dom som dom inte är vana vid så det är klart dom är lite rädda, helt normalt och inget att vara orolig över :) Det kan vara bra att låta dom vara ifred lite nu medans dom bor in sig. Sitt bara vid buren och prata med dom tills dom börjat lugna ner sig lite. :) Dom kommer nog vara såhär i ett par dagar innan dom har vant sig vid den nya miljön.
Testa lägg ett skynke över buren ett tag? Borde ge lite mer trygghet kan jag tänka mig. Täck tre av fyra sidor eller nåt.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
jag hoppas verkligen det! kan nt sova för jag är så orolig, tittar till om dem ätit hela tiden! bestämt mig för att inte gå in i mitt sovrum alls ( där buren står) , tills imorgon kanske innan skolan runt 9 o hämta en sak men helst om jag inte glömt ta ut nått nu från rummet så förhoppningsvis kommer jag hem vid 18 tiden , så lämnar de ensamma ett tag iaf..:/ , är så orolig för de är så unga och marsvin dör lätt om de inte äter :/ , ställde precis in mkt mkt mer hö än vad jag la innan.. så de kan gömma sig, osv.
håller tummarna!!!
Med tanke på att dom är så unga och precis bytt miljö och är bytesdjur så kommer det ta ett tag att känna trygghet. Att springa dit hela tiden oroligt kommer nog inte hjälpa dom att lugna sig även om jag förstår att du vill se om dom äter. Se till så de får hö och vatten iallafall. Jag tror ett skynke kan hjälpa så de inte känner sig så blottade för eventuella rovdjur (om man tänker ur marsvinens synpunkt så vet man ju aldrig, speciellt om det luktar hund eller katt)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Lite OT. #1 Men Godisgrisens skall inte sammanblandas med Godisgrisen som är en helt annan person. Lite väl närliggande namn kan jag tycka, med förväxlingsrisk. Godisgrisen är en väldigt erfaren uppfödare, och det blir tokigt om någon tror att det är hon som svarar när det istället är någon annan
#5 Var inte medveten om att det redan fanns någon med liknande namn när jag blev medlem här. Lite svårt att försöka hålla koll på vad alla heter så att man inte råkar likna någon annans nick när man är ny!
när jag kom hem idag , såg jag att marsvinen hade bajsat runt hörnen och kissat. jag använder som botten på buren alspån och där dem har kissat ser det rött ut ..är det alspånen som gör att vatten ser rött ut eller ??::O annars skönt o veta att de har varit en runda runt buren eller iaf en av dem…o ätit av hön o några tuggor gurka har dem tagit.
bör jag vara orolig ang den röda färgen?
Vet inte hur det är med just alspån som underlag men kisset mörknar när det torkar (som ett äpple man tagit en tugga av och lämnat), så det är nog ingen fara.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Alspånen är ju lite rödaktiga, och det är troligen ingen fara alls. Ovanligt att så små marsvin har problem med urinvägarna. Grattis till dina marsvin förresten. Det var lite dumt av mig att kommentera ett annat inlägg, när det är du som söker svar på dina frågor.
Det är vanligt att man inte tror att marsvinen äter och dricker när de precis kommit till sitt nya hem. Men om de kissar och bajsar, så får visar det att de får i sig. Rädda marsvin äter när ingen är i närheten. Undvik inte att ta upp dem, ju mer man håller på med sina marsvin, ju tamare blir de. Men låt bli att jaga dem runt i buren, och försök ta ett bestämt tag när du lyfter dem (utan att ta för hårt) som sedan mjuknar när du håller marsvinet mot kroppen. Ofta är marsvin från djuraffärer inte så hanterade, så du får ha tålamod.
#9 puuuh tuuur för tog precis upp dem o klappa…men verkar som de blev räddare. men iaf en av dem börja kurra…va betyder deT?
#10 i detta fallet betyder det obehag, att dom är nervösa, oroliga, rädda. Det kommer ta riktigt lång tid för dom att anpassa sig, räkna med upp till ett halvår om inte mer.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)