Vad skulle du ha gjort?
Hejsan! En av mina hanar som blir 4 nu på söndag har börjat få små knölar vid benen, på magen och på sidorna. Det har ganska snabbt blivit flera och jag har inte koll på något antal eller någon tid på hur snabbt de kommit till i skrivande stund.
Först hade han 2 små knölar. En vid benet och den andra lite längre ner på sidan och en lite större precis ovanför pungen. De små är små, hårda och är samtliga i storleken av en ärta, sitter mest i huden. Den större är mjuk, sitter mest i huden och har små knölar i sig. Han besväras inte av knölarna, men jag vet inte om det kan vara ateromer (tilltäppta talgkörtlar) eller någonting annat.
Han har tidigare opererat bort en stor knöl från bakbenet då det till slut störde gången, vilket ledde till att han fick skutta lite av tyngden. Den störde honom inte alls innan det och därför väntade jag med att ta bort den.
Han kom igång snabbt med ätandet då han hade varit sövd och var till och med "ovanligt pigg" enligt veterinären. Han ville hellre springa runt än ligga och vila, knäppisen..
Min fråga är då följande: Vad skulle du gjort i detta läget? Skulle du "passat på" då han inte är jättegammal än och tagit bort dem nu om det inte bara var talgkörtlar? Eller skulle du väntat och riskerat att det är för sent sen pga ålder eller att knölarna fått skada för mycket?
Ingen av knölarna har växt och håller sig som de är, förutom den ovanför pungen, så jag är inte väldigt orolig i nuläget. Jag vill även passa på att fråga om det finns någon uppfödare i Stockholmsområdet som skulle vilja känna på knölarna? Det skulle vara väldigt snällt!
Tack på förhand! Mvh PuffBuck
Jag har inte haft några knölar på mina så jag har svårt att säga vad jag skulle göra, faktiskt.. Har klurat på ett svar länge nu men, jag vet faktiskt inte… :/