Något med ögat

Ser ut att kunna vara en konjunktivit. Jag skulle kolla med en veterinär.
Svullnaden är detsamma.Hon verkar må bra, men ögat är inte svart längre utan ser mer grått ut. Sköljer det med ögonvatten och tar lite ögonsalva. Får ring vet. på måndag om ej det ser bättre ut.
Misstänker nu en skada i ögat. Det varken rinner el är varigt samt den där grå färgen som tillkommit. Kan jag vänta till måndag el riskerar jag att hennes öga skadas permanent då.
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/sjukdomar/ogonsjukdomar.html Kanske hittar du någonting vettigt här? Ring veterinären och rådfråga!
Rent spontant tycker jag det liknar fatty eye.
Fatty eye
Detta är en kronisk ögonsjukdom där nedre delen av ögat hänger ner och man kan se lite av insidan av ögonkanten samt en vit fettkudde (därav namnet på sjukdomen). Detta är ganska vanligt hos marsvin och uppkommer oftast när de blir lite äldre.
Det som har hänt är att det har bildats en fettkudde innanför nedre ögonkanten som gör att det blir som en utåtviknig av kanten, d.v.s. den hänger ut lite. Fatty eye medför att blinkningsmekanismen blir lite förstörd som i sällsynta fall kan leda till att ögat blir uttorkat och kanske inflammerat. Denna ögonsjukdom är inte smittsam och marsvinet lider inte eller har ont. Dock ska man inte avla på ett marsvin som har fatty eye eftersom det är en ärftlig sjukdom.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
#6 Vilken tur att det gick bra! =)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋