Burstorlek för honor
Hur många marsvinshonor tycker ni att man kan ha i en bokhyllebur som är 150 x 60 cm? Jordbruksverkets regler säger sex, men det tycker jag blir för trångt för att de ska trivas. Det finns också ett stort hyllplan i buren som de kan ligga på, men det kan ju inte räknas in i ytan.
Personligen hade jag haft max 3 där. Har 2 hanar på den ytan så max 3.🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om honorna fungerar väl tillsammans hade jag nog kunnat tänka mig att ha tre på den ytan. De två honor jag har nu hade det varit för litet för då de har en tendens att bråka om de inte har gott om plats.

4 om dem får komma ut dagligen. Och om den trivs tillsammans såklart :)
MVH Erika :)
Tack för era svar! Det var vad jag trodde också. Tre är nog ett bra antal om de trivs ihop. Så jag prövar med tre lugna honor. De ska få golvtid minst fyra gånger i veckan.
Om de skulle vara fyra i den buren ställer det såklart krav på mycket golvtid varje dag.
Undrar hur Jordbruksverket tänker när de anger antal kvadratmeter för marsvin? Vi verkar vara överens om att marsvin behöver minst dubbla den ytan som Jordbruksverket säger är minimum!
#4 Ja både mått för kaniner och marsvin är vansinnet små 😕 Fåglar med. Inte klokt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.