Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 731 ggr
Deathkitten
0

Marsvin som knappt äter grönsaker?

Hej! Jag la upp en tråd här för några veckor sen då jag skaffade två nya marsvin. Och då reagerade folk på att de vägde för lite för sin ålder.

Den ena som då var 10 veckor vägde 300 gram. Idag är han 14 veckor gammal och väger bara 466 gram. Den andra som var 11 veckor gammal när jag gick honom vägde 475 gram och idag vid 15 veckor väger han 645 gram.

Hö äter de massvis utav. Jag får lägga in en stor hög flera gånger per dag. Pellets (selective) lägger jag i ca en näve per matskål. Och det tar minst 3 dagar innan de har ätit upp.

Men så kommer det till grönsaker. De vägrar äta grönsaker som faktiskt är bra för dem. De grönsaker som de äter med god aptit är gurka, grönkål och äpple. Och de har börjat äta lite mer morot nu än de gjorde i början. Men vitkål, rotkål, persilja och sånt de kan äta dagligen rör de knappt, mer än ett par tuggor. Det känns som att jag slänger mer grönsaker än jag lägger i. Först den senaste veckan så är det mesta av morötterna uppätna.

Men jag vet inte vad jag ska göra. Hur ska jag få dem att äta mer grönsaker? De får ju knappt i sig någon c vitamin, så jag har funderat på att ge dem askorbinsyra med vatten direkt i munnen med doseringsspruta. Det har jag märkt genom facebook grupper att det är vanligt i amerika, storbrittanien och australien. Så det borde väl funka?

Ljungåsen
0

Jag matar mina grisar med en skiva gurka med askorbinsyra på varje morgon. På så vis vet jag att de har fått i sig de C-vitaminer de behöver. Resten av grönsaksätandet blir då ren bonus.

EvaLuna
0

Tror att Ljungåsens metod är bra - OM de äter gurka. Annars spruta. Troligen är de ovana vid grönt & behöver lära sej. Fortsätt ge dem små portioner c-vitaminrika grönsaker (kål, broccoli, paprika…) - förr eller senare tror jag de kommer på att det är riktigt gott 😃

StuteriSolo
2

och ge bara vitkål t.ex ger man massa olika gör de som alla barn, äter bara det godaste :D

Ljungåsen
0

Eller bara grönkål… det verkar de ju äta i alla fall. C-vitamininnehållet i grönkål är riktigt bra (120 mg/100 g). I vitkål finns bara 37 mg/100 g.

Deathkitten
0

Jag ger dem bara morot en gång per dag istället för två som jag gjorde innan. På morgonen fram tills på kvällen får de nöja sig med vitkål och broccoli. Vitkålen rör de knappt och broccolin äter de bara de mörk gröna "blomsakerna" på toppen. :/

Men jag ska testa att strö på lite askorbinsyra på gurkskivor. Ungefär hur mycket ska man strö på?

Ja grönkål älskar dem. Nackdelen är att det innehåller mycket kalcium vilket kan orsaka urinsten. :/

Ljungåsen
0

#5 Det behövs inte mycket. Jag har min askorbinsyra i en vanlig saltströare och stör bara på lite på varje gurkskiva.

Fridaaaa
0

#5 Grönkål får mina ca varannan dag när det säljs

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Deathkitten
0

#6 saltkar lät som en jättebra idé. Det ska jag absolut prova. :) #7 mina får också grönkål varannan dag. Jag kanske bara är för van vid de 4 fullvuxna marsvinen jag hade för några år sedan. De hade säkert tömt en affär på alla grönsaker på mindre än en timme om de hade fått chansen. :p