Honor som slåss och biter!
Idag kom en ny vuxen hona som ska bo med två samspelta vuxna honor som jag hade från början. De sammanfördes på neutral mark, 120 x 200 cm, och hade badat. Massor av mat. Efter två timmar går nya honan bra med den ena på grund av att hon (den som jag hade först) underkastar sig - men den andra blir det bråk med så att det uppstått blodvite! Nya honan hackar tänder och jagar henne, och "gamla" honan springer iväg. Men ibland vänder hon sig och då ställer sig båda på bakbenen och måttar hugg mot varandra! Nu har gamla honan fått sår och jag undrar hur jag ska fortsätta den här introduktionen! Vem ska bo med vem i natt? Och hur ska jag fortsätta låta dem bekanta sig med varandra? Jag hoppas ju att de blir kompisar alla tre. Tips?
Ghaa! Jag hade sålt den elaka/nya honan, vette tusan om de helt plötsligt skulle gå ihop? Ta bort den nya så dina pluttar får vila och känna sig säkra
Det låter våldsamt, hade de"bara" jagat runt varandra så hade det nog inte varit farligt, men normalt säger man att blir det blodvite, bör man avbryta introduktionen/ sammansättningen.
Kan det har att göra med deras brunstcykel? Min "gamla" hona gjorde rumba och nosade den nya i baken innan den nya började hacka tänder och jaga. Så det där med rumban hände bara en gång. Till slut blev det så att min gamla hona stod i ett hör av detta stora hägn medan den nya käkade hö och strosade omkring. Men när den nya fick syn på den gamla så började jakten.
Tre gånger rök de ihop på detta sätt och jag vågade inget annat än att sära dem när de ställt sig nos mot nos på bakbenen och började huggas. Min "gamla" är en skinny, så jag vill inte riskera fler skador. De två sår hon har nu skulle förmodligen aldrig blivit om hon haft päls.
Ska jag låta dem träffas igen, och vad ska jag i så fall göra annorlunda?
3# tror inte det är lämpligt att släppa in den nya igen. Det har nog inte att göra med brunstcykeln tyvärr..
Vad trist! 😕
Det skulle vara jätteintressant - och i akut behov! - om fler kunde bidra med erfarenheter som hjälper mig att lösa detta.
Fråga: Skulle ni någonsin sätta ihop honor igen som på neutral mark ställt sig mot varandra och försökt bitas vid första försöket att sammanföra? Ena honan, "den snälla", har ju också fått bett och rivsår.
Skulle ni prova igen med samma djur?: På annan plats? Med annat schampo? Eller inte alls, aldrig mer?
Skulle ni ens våga prova att sätta ihop "det samspelta hon-paret" med ett annat nytt marsvin igen?
Vill och behöver verkligen veta! Tack på förhand.
Jag kan berätta att den andra honan i den samspelta radarparet, den undergivna som gick bra ihop med den nya, har fått flytta tillbaka till sin gamla kompis igen. Lyckligtvis verkar inte händelsen ha påverkat deras förhållande, så de kan nog fortsätta bo ihop.
Jag hade en liknande situation för ganska länge sen, jag tog hem en vuxen avelshona som inte alls gick ihop med min "matriark"/ledarhona här hemma. Båda var ranghöga och de var jämnåriga. På den tiden hade jag inte så många marsvin och ville bra gärna att de skulle kunna gå ihop så jag gav dem ett halvt rum att gå på så att de kunde lära känna varandra på håll. Var noga med att se att alla fick äta, dricka och vila och sen jagade de varandra i nästan en vecka innan de slutligen accepterade varandra. De kunde sedan bo ihop (4-5) marsvin i en bokhyllebur men jag kan inte påstå att de någonsin blev tajta, men de lämnade varandra ifred i alla fall.
Skulle en liknande situation uppstå igen här skulle jag nog acceptera läget och ge dem varsin bur/flock. Det var så det slutande med mina två också. När jag byggde fler burar blev det två flockar, de "fick" en varsin och båda verkade trivas bättre så.
Det är ju synd om du måste sälja henne bara för att dem inte kommer överens, har själv 2 gäng som aldrig i världs historien skulle gå ihop! Men jag har två burar som står brevid varandra! Då känner dem varandras närhet men retar inte upp varandra! :) Lycka till!
Tack Eulwen! Precis den situationen du beskriver har jag här nu!
Sista chansen att komma på vad problemet är? 🤔: Kan det ha att göra med att "den arga" honan fick ungar för två månader sedan? Hon separerade från dem för några dagar sedan och är nu nyinflyttad hos mig. Hormoner som spökar?
Jag har ställt den arga i en egen bur på golvet, och de andra marsvinen är runtomkring. Nu kan de stirra ut varandra utan att det uppstår skador.
Samma beteende fortsätter: Den arga attackerar och min "gamla" hona springer runt och klagar. Ibland ställer sig den gamla och besvarar tandhackandet mot den nya. Min allra snällaste hona har gömt sig i ett hus och deltar inte!
Kan det hjälpa att de får se och lukta på varandra genom ett galler några timmar, och jag sedan testar igen att de ses?
Jag har läst om många som iprincip steriliserar buren, matskålar, vattenflaska, leksaker och hus från ALLA lukter. Och sedan badar/ tvättar alla marsvinen tillsammans. Och då brukar det gå bättre då alla luktar likadant. Kanske kan vara värt att prova?
#10 Deathkitten: Apropå lukt så lade sig den nya, arga honan i "mobboffrenas" väl använda mysrulle när jag städade åt henne ikväll. Den var tom (såklart!) och hon hittade den på golvet bland en massa andra prylar. Hon verkar trivas i den och dess lukt, så hon fick med sig den in i sin bur. Där bor hon ensam nu.
Jag tar fasta på vad #6 Eulwen skrev om att hennes dominanta honor lärde sig acceptera varandra men aldrig blev tajta. Jag har inte ett halvt rum att låta dem gå i i en vecka som Eulwen hade och jag tror inte att det är i djurens intresse att lära känna varandra.
I dag har de gått på golvet med ett galler emellan. Trots detta blev det blodvite och det var den nya som nafsade genom gallret. Nu har min "gamla" hona två bett i ansiktet och det ska inte bli fler. De ska inte träffas mer. Den snälla, undergivna honan som inte blev inblandad i slagsmål med den nya slipper också. Det första paret får fortsätta som förr i tvåsamhet tills vidare.
Jag har inte plats med fler burar och flockar så jag gör som #1 föreslog och önskar "argbiggan" lycka till i ett nytt hem i en ny konstellation som förhoppningsvis fungerar bättre.
Tror du gör rätt här !