Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 932 ggr
Chippers
0

Suck.. hon blev inte bra

Var ju hos veterinären med Nikita förut. För att hon haltade, och "hoppar" fram. Dom gjorde en undersökning osv, och sa att hon trodligen hade hoppat upp på ngt och hade fått en rejäl stukning. Så jag gav hennes medicin osv, det skulle bli bra och läka av sig självt. Men nej, hon har inte blivit helt bra.

Hon "hoppar" fortfarande fram, mest med bakbenen. Och sen vilar hon mest för sig själv. Men hon piper inte längre samt så är hennes ena framben inte längre svullet. Men ändå.. hon kan inte gå ordentligt, hon ser även lite konstig ut där bak. Kan det vara ngn "missbildning" som man inget kan göra åt? vad ska jag göra? Ska jag åka in igen? Men dom lär ju göra samma sak som förra gången.. verkar inte vara en stukning, utan ngt annat.. hon är liite sned där bak ser det ut som. Som hennes unge var när hon föddes. Dock används hon numera inte i avel, såklart.

Mymlan
0

Satin? de kan få ngn sjuka där de ej kan gå på bakbenen, minns ej namnet på den sjukan.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

idipidi
0

På ett sätt vore det intressant att få henne röntgad för att få veta vad det är. Speciellt eftersom att det verkar ärftligt. Du bör definitivt kontakta hennes uppfödare så att han/hon kan ta föräldrarna ur avel och hålla ögonen öppna.

Chippers
0

Okej, vet du vad det brukar kosta att röngta?

Jag har kontaktat uppfödaren, föräldrarna bor inte kvar hos henne, men de lämnar jättefina ungar och dom har har inte blivit sjuka. Lite konstigt att bara Nikita fått det.

Chippers
0

#1 Hon är teddy

Mymlan
0

#1 Finns ej teddy i satin?

idipidi
0

Som ansvarsfull uppfödare borde man oavsett plocka föräldrarna ur avel…

Skulle tyvärr gissa att det kostar en del att röntga.

Chippers
0

#6 Jo, tycker jag också. Men hon har inte dom hos sig och säger iaf att föräldrarna lämnar jättefina ungar.. jag kan ju inte säga att "Du måste ta föräldrarna ur avel!" .. kan inte jag bestämma..

Okej..

Mymlan
0

#7 Men du har upplyst henne, och tar en uppfödare det ej till sig och tar föräldrar, syskon ur avel, så i mina ögon ej seriös uppfödare.

FeliciaS
0

Om hon inte har ont så tycker jag inte att du behöver göra något åt det men det skulle som Idipidi skrev vara intressant med en röntgen för att se om det är något knasigt i benet eller så, något som ligger emot och klämmer?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Om hon är mest för sig själv och dessutom rör sig annorlunda så är det väl klart att hon har ont? Marsvin gör ju allt för at dölja att de är sjuka/skadade.

shintaida
0

Ring och hör vad en röntgen kostar!

Hoppas att Du har henne försäkrad. Det handlar om ett litet liv.

Kela mycket med henne så hon vet att någon bryr sig - att DU bryr Dig lika mycket fortfarande!

Hoppas att allt går bra!

Kram // Shintaida

Chippers
0

#10 Okej.. hon kanske bara döljer att hon har ont. Men som sagt, hon piper inte längre och sen är frambenet inte svullet. Men hon ligger fortfarande mest och vilar då det säkert är ansträngande för henne att "hoppa" fram så.

#11 Jag ska ringa och höra vad röngten kostar, hoppas det inte är allt för dyrt.

Nä, hon är inte försäkrad.. tyvärr..

Tack :-)

[Liinda]
0

När jag röntgade mitt marsvin så kostade det 600 kr för en undersökning och 2 röntgen bilder. Det var hos distriktsveterinär.

FeliciaS
0

#13 Ok, inte så farligt :) Bra att veta. Det skulle jag kunna betala för mina marsvin. De är värda mer än så ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus