Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 6741 ggr
linaajonsson
0

Knöl stor som ett plommon!

Jag behöver hjälp! Min marsvinsvakt har hittat en stor knöl på ett av mina 6 åriga marsvin. Den sitter under  ögat på kinden och är stor som ett plommon, den är hård och sitter fast. Vad kan detta vara? Hur brukar skillnaden på varböld och tumör vara? Jag ska ringa vetrinären på måndag och hoppas få ett tid samma dag så min vakt och min far ska åka iväg med grisen. Jag är skit orolig och bara önskar att jag kunde vara hemma….

linaajonsson
0

glömde nämna att den kändes lite varm också.. och att marsvinet äter fortfarande..

Lusthan
0

Min Udo har en varböld efter kastreringen mellan benen. Den låter likadan som den du beskriver. Varm och stor som ett plommon blev den. Jag har varit hos veterinären och de sövde ner han och ska upp den och tömde den på var. Nu får jag tömma den på var i några dagar framöver och han äter antibiotika.

Udo har också ätit som han ska hela tiden. Mycket och det mesta som kommer i hans väg.

Ring veterinären på Måndag så löser det sig säkert.

elin85
0

Det låter som det kan ha med tänderna att göra, att det är något fel med kindtänderna (växer fel) så att det bildats en varböld :/ Men be veterinären titta på det.

FeliciaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror också att det är en varböld han har fått. Förra sommaren fick två av mina grisar varsinn böld nära munnen - den ena i hakpåsen och den andra på ungefär samma ställe som ditt marsvin. Fick tips härifrån om att sätta in antibiotika (Bactrim använde jag) och vänta med att tömma den tills bölden var mogen, vilket vi gjorde. Vi var hos veterinären (välkänd klinik) i samma veva med en annan liten gris, och de sa att de var tvugna att söva och ta reda på vad det var för knöl innan de gjorde något. Jag var övertygad om varböld, så jag kontaktade sedan en liten privat veterinär som skar upp ett litet jag på bölden (utan bedövning) och tömde allt var. Det gick jättebra, marsvinen pep till lite men inget mer än så. När bölden var tömd smörjdes det på bakteriedödande salva, grisarna åt med detsamma, och jag fortsatte med antibiotikan i ett par dagar. Det läkte otroligt fint på båda två, trots att den ena bölden var på ett riktigt dumt ställe (hakpåsen) så det kom en del smuts. Kan också tillägga att jag rengjorde med väteperioxid flera gånger/dag tills det såg ut att läka fint, då ville jag inte vara där och pilla när det väl läkte. Jag skulle absolut inte vilja söva bara för att tömma en böld, det känns väldigt riskfyllt när det egentligen inte är nödvändigt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FrippeKurre
0

läskigt:(

emmali
0

Stackare!!Gråter

linaajonsson
0

Snacka om att jag fick PANIK! Jag ringde till min vanliga klinik Norsholm som jag alltid åker till. Kom fram och berättade vad som hänt men de hade inga tider, på hela veckan! Jag ringde då till deras lilla klinik Kneippen och kom fram och de hade heller inga tider! Jag började typ stor böla men ringde till ännu en annan klinik Smådjursmottagningen i Norrk, där kom jag inte ens fram, det var upptaget flera gånger, jag hamnade i kö ex antal gånger också utan resultat. Evig väntan av panik! Ringde till Kneippen igen för att hoppas på att de kanske kunde ha några tider i morgon och då kom jag inte ens fram där. Varvade med att ringa Smådjursmottagningen och Kneippen ex antal gånger och fick till svar uttaget ton. Efter att fått svar hos Kneippen att de inte hade några tider förren på fredag, så ringde jag till den fjärde kliniken som jag tyvärr inte riktigt gillar men där fick jag iaf en tid 08.45 i morgon. Jag hoppas verkligen att det är en varböld och att allt kommer gå bra. Nervös nervös nervös…..

Lusthan
0

Det är en del pillande och klämmande om det är en varböld och enligt min veterinär så återkommer de väldigt ofta. Jag får se hur rätt hon har. Förhoppningsvis innebär hennes erfarenheter att folk är slarviga och/eller inte kan tvätta och klämma tre gånger om dagen. Jag gör mitt bästa och märker när jag inte tvättat alla gånger att det kommer tillbaka då kommer det var igen.

Jag håller tummarna för att det är en böld även om bölder är lite småjobbiga att hantera.

linaajonsson
0

Det var ingen varböld.. :/ Veterinären bedövade och skar upp men inget var kom ut. Jag fick då två alternativ att antigen ta prover ifrån knölen och skicka på analys eller att ge henne bactrim och se om det är en svullen körtel, som då ska gå ner. Jag valde alternativ 2 för om det är en tumör skulle det inte gå att operera bort för att den satt på ett såndant svårt ställe med massa nerver. Jag hoppas att knölen försvinner annars kommer min lilla Masse få somna in :,( Någon som varit med om svullna körtlar?

Lusthan
1

Va tråkigt. Jag håller tummarna för att det hjälper med bactrim. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av svullna körtlar dock.

linaajonsson
0

Ingen som varit med om marsvin som fått svullna körtlar?

ponytails
0

Körtlarna som svullnar är lymfkörtlar.

Det heter Cervikal lymfadenit och är en av de vanligare "bölder" man ser på marsvin. Det har blivit en bakteriehärd i en lymfknuta i halsregionen. Bakterierna har vandrat dit, troligast från ett sår i munhålan. Som Felicia beskriver i #4.

Alternativ 2: Tyvärr kan knölar och knutor också vara en tumörer. Då får man inte ut något var när man sticker igenom den. (Jag har sett blod och någon gång klar vätska när man provstuckit i tumörer.)

linaajonsson
0

#12. Om det är en svullen lymfkörtel hjälper det då att ge bactrim? Hur lång tid brukar de ta innan den krymper?

Det får bara inte vara en tumör! :,(

ponytails
0

Jag har aldrig varit med om att antibiotika har tagit ner någon så stor böld som ett plommon tyvärr…

Den enda chansen att få ner den, om det nu förhoppningsvis är en varböld, är att tömma ut varet. Känner du ingen mjuk punkt på knutan?

linaajonsson
0

Men det var ingen varböld. Har varit hos veterinär som också trodde det var en varböld, han bedövade och öppnade upp ett snitt men inget var kom ut.

Det var då jag fick bestämma om jag ville ge henne bactrim och vänta och se om det var en svullen körtel eller avliva henne. Hon äter och är pigg och glad så ville ge henne en chans.

emmythor1234
0

Vad händer om man inte åker in? kan den gå ner av sig själv? eller dör dom? mitt marsvin har samma som passar in på ditt lina! 😭