Vad kostar marsvin i månaden?
Sitter just nu och räknar på kostnader för vad mina marsvin lär kosta i månaden och har tittat runt lite. Jag har inte sååå mycket pengar men jag har så det räcker för mig, min sambo samt mina små bebisar.
Men! Ju billigare desto bättre men vill ha av kvalité. Jag vet ungefär vad hö, spån och sådant kostar i en vanlig affär men jag vet att om man kör lite längre (lantmännen e.x) kan man få så mycket mer, för en lite dyrare peng men det sparar man också på i längden.
Vad kostar det för er i månaden? Det jag räknat in än så länge är försäkring, spån, mat, grönsaker, hö och leksaker. Har ni även tips på vart man kan köpa bra pellets och hö, och hur mycket det kostar. Och ett bra försäkringsbolag? Alla tips mottages tacksamt =)
Det finns många åsikter om pellets. Själv är jag skeptisk, och ger inte pellets till mina grisar - de får kornkross. Har du sett den här artikeln om alternativa kraftfoder?
Hö handlas bäst/billigast av någon bonde, eller av någon som säljer till folk med häst. Jag köper hö i småbal och betalar 4 kr/kg.
Vi har Sveland som försäkringsbolag.
Nu har jag fyra marsvin så räknar på det:
1 bale hö: 20 kr, räcker ca 1-1½ månad.
1 spånbal: 69 kr, räcker flera månader till två burar
Grönsaker: Ca 50-100 kr/månad
Havregryn: 1-2 påsar/månaden beroende på storlek, vet inte riktigt vad de kostar.
Så ca 150-200kr kanske/månad för 4 stycken om man räknar ut på ett ungefär per månad.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.