Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 767 ggr
paddan_83
0

Digivande hona mager

Min hona fick sina 2 ungar  för ca 10dgr sedan och hon är så mager.

Jag märkte i slutet av dräktigheten att hon började magra av och satte genast in en massa kraftfoder mm.

Jag ger henne pellets, 4kornskross, havregryn, morot, äpple, banan, vitkål, knäckebröd och hö. Köpte igår även ett riktigt fett och onyttigt foder med en massa olika saker i, samt ett fetare pellets, men det vägrar hon istället att äta.

Har ni några tips på hur jag får upp henne i vikt?  Jag tycker att hon verkar äta ordentligt, men kan det vara så att hon pysslar om sina bebisar för mycket så att hon inte hinner få i sig så mycket som hon behöver?

Ska man ta upp ungarna en stund åt gången, så att hon kan äta ifred eller blir hon bara stressad då?

Hon har i alla fall egen bur till sig och sina ungar, då hennes syster började attackera bebisarna så snart de kommit ut.  Så den andra honan får gå själv tills ungarna blir lite större.

Binajis
1

Vissa honor är känsligare än andra, jag tror inte du behöver oroa dig. Ungarna kommer sluta dia inom 2 veckor, när det har skett bör hon börja lägga på sig igen. Hon får ju uppenbarligen ordentligt med mat och hennes ungar växer som de ska (?) vilket de inte skulle göra om mamma marsvin var sjuk :)

Däremot blir jag väldigt fundersam på syrran som ska ha attackerat ungarna. Hur gjorde hon då? Det har jag aldrig hört talas om och är för mig en varningsklocka - vad är det för temperament på dessa marsvin? Det är inte menat som kritik utan jag är uppriktigt nyfiken. Just för att det är extremt ovanligt.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Lura
0

Min hona magrade också av när hon diade sina ungar. Hon var bara skinn och ben och tappade all päls på hela magen. Men så snart hon slutade ge di så fick hon både päls och hull tillbaka. Så länge ungarna växer ordentligt och hon äter med god aptit så bör det inte vara någon fara. Grattis till bebisar. :)

Marsvin.Fantasten!
0

Det är nog ingen större fara, fet och näringsrik mat är super!!! :) Lycka till!!!

Marsvin.Fantasten!
0

Det är nog ingen större fara, fet och näringsrik mat är super!!! :) Lycka till!!!

paddan_83
0

Ja bebisarna växer bra och äter även en massa hö och grönsaker.

Jag åkte och köpte nytt hö idag, ifall att det jag har inte är så näringsrikt.

Ja, vet inte vad som är galet med den andra honan. Hon går till attack mot de små och biter de i nacken. Har aldrig varit med om liknande. Så nu går den tjuriga honan själv och ska åka iväg till en hane på Söndag. Förhoppningsvis har hon blivit bättre när hon kommer tillbaka igen.

Hon har alltid varit låg i rang, men började bråka lite med syrran  innan bebisarna kom. Hon satte henne dock på plats snabbt.

Binajis
0

Och du är säker på att hon bet och inte bara snusade? Ska hon paras? Jag vill inte vara negativ, men jag skulle aldrig avla på ett marsvin med ett så pass avvikande beteende. Det går helt emot deras natur att attackera ungar :/

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin