Sätta ihop fler marsvin?
Ni får vara beredda på en hel del frågor nu den närmsta tiden. Jag ska givetvis prata med uppfödaren om detta men vill helst ha lite erfarenhet av er först.
Jag ska ju som sagt skaffa två marsvinskillar. Men jag fick kontakt med en tjej uppe i Ängelholm som har två marsvinshonor hon behöver sälja, eller i alla fall den ena. Detta blir inte förrän i maj. Honan är kastrerad och jag hörde av mig och sa att jag jättegärna tar henne då jag har en stor bur till mina marsvinskillar och det kanske fungerar att sätta ihop dem 3. Jag sa även att om det inte fungerar så tar jag gärna den andra honan också och sätter ihop dem 2 istället.
Och med min övertalningsförmåga till min pojkvän där det gick till såhär:
Jag: skickar en bild på honan och säger "Visst är hon söt? och hon är till salu"
Min pojkvän: ja hon var söt :)
Jag: och till salu!
Han: Vi kan inte ha hela huset fullt av marsvin älskling. ;) Men saken är den, Jag skaffar jättegärna fler om allt fungerar med virre och frippe.
Vill tillägga att jag inte gör något eller skaffar fler mot min pojkväns vilja, men då jag vet att han är lika glad för djur som jag och att han kommer (och är) lika kär i killarna redan som jag är, så vet jag att detta i så fall är något som han också vill.
Så det som är så bra är ju att dom inte behöver flytta förrän i maj, så vi hinner känna av hur allt blir med mina killar under tiden. Men OM det blir akutellt - så är väl inte detta något problem?
Och skulle det inte fungera har vi mycket plats till en bur till. :-)
Nej sätt inte ihop okastrerade hanar med en hona även fast hon är kastrerad. De kommer med största sannorlikhet försöka para henne samt bråka om henne.
Ha enbart dina två hanar i en bur 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oj okej!! Tack för snabbt svar =) Då förstår jag. Då blir det bättre om jag tar båda honorna om det blir aktuellt och låter dem två vara för sig själva. :-)
#3 Japp är bättre 🙂
Behöver bara fråga:
Det fungerar alltså ungefär såhär, två hanar i samma bur är bra men helst inte fler? Och inte honor tillsammans med okastrerade hanar?
Edit: Läste innan idag att det helst ska vara två hanar i samma bur och inte fler. :-)
#5 Precis. Hanar går sällan att ha fler än två, om man inte kastrerar hane och har med honor såklart.
Nej precis. Även kastrerade hanar kan bråkar om honor.
#6 Tack! Och honor, de går att ha fler än 2 tillsammans? Bara så jag vet vid framtida planer på att skaffa fler :-)
#7 Japp honor brukar gå utmärkt att ha många tillsammans 🙂
Tack! En fråga till HAHA som inte har med detta att göra. När jag har kollat runt så har jag sett vissa marsvin med en "sluttning" vid ryggen. huvudet rätt stort och rumpan är betydligt mycket mindre. Varför är det så? Eller är det bara beroende på hur de står. Har ingen bild att visa men hoppas du förstår =)
#9 Nja förstår inte riktigt hur du menar?
#10 Det är väldigt svårt att förklara. Hahha! Och jag är dålig på att förklara.
Jag skickar en länk. Det är detta jag menar - jag har lagt märke till den mindre rumpan liksom, att kroppen smalnar av och blir mindre. Vissa marsvin är så och vissa inte - är det på grund av hur dom står eller är det något annat som spelar roll? Eller vad är det egentligen? Undrat väldigt länge =)
http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/img/standarden/selfdewhite.jpg
Åh så söt! Är det Lotus? ;-) *håller koll*. Ja det jag trodde, men jag har sett så många olika bilder och men tänkte nu att de marsvin som är mer "mindre i rumpan" är mer utsträckta på bilderna =)
Älskar färgen :-D
#13 Japp är Lotus 🙂
Aldrig reflekterat över det själv ska jag ärligt säga 😛
Det är utställningsposition, kan man kalla det. Exteriört är det önskvärt att nacken är hög så när man visar dem för domare "lyfter" man framändan och flyttar bak rumpan för att framhäva det. Vissa placerar marsvinen så även när de fotas.
#16, Jaa men då förstår jag! Haha :-) kanske var en korkad fråga men tänkt på det ett tag som sagt. Tack för ditt svar :-)