Frågor...!
Har lite frågor som jag undrar trots hundratals (nästan 😉) sökningar på iFokus samt google. Jag får ju hem mina små grisar den 2/1. Virre är texel och bror med Frippe som är alpaca. Dom är jättefina! Söner till Define Madison och Emras Filippa. Anledningen till att jag frågar innan är för att ha allt under kontroll när de flyttar in. Är ju ny på just marsvinsfronten då jag haft fullt upp tidigare med dussintals hamstrar, kaniner, hundar och katter.
Mina frågor är nu…
- Eftersom det är långhåriga raser undrar jag om deras päls växer eller om man behöver klippa dem? Just nu är deras päls rätt kort men om den blir längre tänkte jag mer på vad som är smidigast med tovor, sågspån och så vidare i pälsen.
- Om deras små fossingar blir torra, vad använder ni för typ av salva? Läste att olivolja är bra på någon sida jag hittade men på en annan att man absolut INTE fick använda detta. Så, vad använder ni?
- Vad använder ni för tvål/schampo eller vad man ska kalla det, till eran marsvin. Även här läste jag att vissa schampon är väldigt starka och kan göra marsvinen torra, och det vill jag ju inte ha. Lite rekommendationer!!
- Är havrekross bra foder? Har kollat upp det på granngården och det var inte så farligt dyrt. Men finns det något annat ni rekommenderar?
Ja det var väl det jag ville ha svar på. Kommer jag på något mer så får jag ta det då. Tacksam för svar! /Linda
1. Ja, du behöver klippa dem cirka en gång i månaden. Samt borsta dem varje dag, för tovor i pälsen kan lätt bildas. Har själv en merino 2. Man kan använda salva med aloevera. Men olivolja är också bra, så nej olivolja är inte farligt att smörja in deras tassar med. 3. Jag använder antingen kattshampo som man köper på djuraffären eller babyschampo man kan köpa i vanliga mataffärer. Det ska vara operfymerat. 4. Havrekross är ett jättebra foder till marsvin. Ger det själv till mina!
Nu kom jag på att du kan smörja dina marsvins tassar med en salva som heter helosan också, den är jättebra för torra tassar:). Babyolja är också väldigt bra:)
#1 Tack för dina svar! Ja, vad bra att man kan ta helosan för det har jag alltid hemma. (smörjer alltid mina händer och fötter). I och för sig har jag alltid olivolja också hemma, men känns som en salva är lättare att smörja in än en olja, den kanske flottar ner pälsen eller någonting.
Hur klipper man dom då? Jag kan inte ens klippa ett papper rakt. Haha!
Jag använder Försvarets hudsalva till tassarna, om de behöver smörjas.
Jag badar bara mina marsvin om de behöver tvättas runt Talgkörteln, och då använder jag vanligt handdiskmedel.
Som kraftfoder skulle jag rekommendera kornkross. Det finns också på Granngården. Korn är inte lika kaloririkt som havre, och krossat korn härsknar inte lika lätt som krossad havre.
1. Klippa gör man som man vill, mina långhåriga klipper jag mest bak i rumpan och ibland lite kortare. Har spån eller easyströ, inga problem.
2. Aloverasalva eller helosansalva
3. Hundschampoo. Just nu är det dog&cat eller liknande heter den, minns inte exakt.
4. Havrekross går bra. Mina får havregryn främst. Förutom då såklart fri tillgång till hö plus dagliga c-vitaminrika grönsaker 🙂
Skulle personligen aldrig använda diskmedel till hela marsvinet, max på Talgkörteln.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4, Tack för svaret! Torkar inte vanligt diskmedel ut? Även om det bara är Talgkörteln?
#5, Havregryn? Fungerar det också? Vad är skillnaden mellan havregryn och havrekross? Är inte så påläst om sånt där haha!!
#6 Japp havregryn fungerar utmärkt. Mina får fiberrik för det mesta.
Vet inte vad skillnaden är riktigt näringsmässigt och så
#5 och #6 Jag använder bara diskmedel på Talgkörteln. Har aldrig märkt att det skulle torka ut, men mina marsvin badar bara då Talgkörteln behöver rengöras, och det är inte speciellt ofta.
#8 Missförstod helt det du skrev i så fall för kan tolkas som att du använder diskmedel tll talgkörtel och vid bad 😛
#10 Lätt att missförstå på nätet 🙂 En sak låter på ett viss i en persons öron men inte för nästa 🙂
En fråga till, om ni nångång ska åka iväg och behöver vakt. Lämnar ni då helst marsvinen hos den personen som ska vakta eller låter ni dom vara hemma så får vakten komma hem till er och mata och kela lite?
#12 Skulle lämna dem hemma. Har katter som behöver tillsyn minst två gånger per dag också samt kaniner. Så vakten hade fått komma minst två gånger/dag om vi skulle iväg samtidigt.
Har inte långhår; men du har ju fått bra svar där. Till tassarna använder jag ringblomsalva (som jag ändå har till mina läppar och andra torra områden… kostar 59kr för en burk på vitaminvaruhuset.se, håller läääänge!) eller babyolja med aloe vera (beroende på vad som står närmst ;))
Köpte nåt dyrt schampo på djuraffär när vi precis fått dem, när det tar slut kommer jag nog ta till vara på tipsen här om hund-eller babyschampo! :)
Mina får havregryn just nu, helt vanliga. Havre är ju fibrer så jag fattar inte riktigt grejen med fiberberikade förutom att de är dyrare? :P Finns en artikel om alla olika sorter kraftfoder här på iFokus!
Tror det är bättre om någon kan komma till dig och titta till dem om du åker bort men det är ju inte alltid folk har den möjligheten. Mina jag har nu har varit bortlämnade en vecka och överlevde det utan men. De var också på "sommarlov" en vecka hos förra ägarna (som blev allergiska men klarade en vecka på sommaren då marsvinen kunde vara ute hela dagarna) och det vill de ska bli tradition.
Marsvinen vi hade när jag var liten brukade åka till samma familj när vi var bortresta, deras yorkshireterrier trodde de var hans valpar!
Dock, vissa marsvin är känsligare än andra, så känn av hur tuffa dina är. Jag har tagit med mina när jag har åkt bort (inom Sverige alltså) eftersom ingen bor nära mig så då hade de fått åka bort oavsett och då tror jag det är bättre att de iallafall känner igen mig och inte hamnar på ett främmande ställe med främlingar ;)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#14 Här är det ingen större skillnad i pris mellan fiberrik och icke fiberrik havregryn 🙂
#14 Tack för svar! Japp, får helt enkelt känna vad mina klarar av och inte sen ta det utifrån det =)
#15 Här där jag bor kostar havrekross 75:- och uppåt, havregryn kostar 25:-, om det är det ni menar hahah… Annars är jag bara förvirrad :)
Edit: och trög. :)
#15 Så bra! Själv har jag vart utan inkomst i 6 månader pga försäkringskassans seghet (fått retroaktivt nu men det hjälpte ju inte de månader jag inte hade något) och fått vända på varje öre, så då går allt onödigt bort! Nu har vi råd med ekologiska grönsaker iallafall, men köper inte dyrare havregryn om jag inte har nåt bevis på att de faktiskt är bättre! Även om det bara är en krona… ;) Men när jag tänker på det tror jag inte ens att närmsta affär (Lidl) har det i sortimentet!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#16 Nej skillnaden mellan fiberrika och icke fiberrika havregryn 🙂
#17 Ingen aning med Lidl för handlar sällan där. Men blir ju lite skillnad beroende på märke med såklart 🙂
#18 Jaha :-D I see… Ja då tappade du ju bort mig hahaha!
#19 Jag? 😛 Svarade på det #14 skrev kring fiberrika, så vi spann bara vidare på det 😉
#20 Då tappade ju JAG* bort mig ska det givetvis stå. Var trött och förvirrad igår märker jag =)
#21 Hihi 😃
Hej!
Angående din sista fråga skulle jag vilja svara att marsvin inte behöver kraftfoder alls, i normalfall. Det de behöver är hö/gräs samt c-vitamin i någon form. Många marsvin är överviktiga och det som ofta orsakar övervikt är kraftfoder (spannmål, pellets, fröblandningar o. dyl.) samt frukt/grönsaker med mycket kolhydrater, t.ex. äpplen, morötter och paprika.
Medan frukt/grönsaker åtminstone är meningsfullt att ge ur vitaminsynpunkt (kan dock ersättas med vitaminer i dricksvatten) är det ingen större mening med att ge kraftfoder om inte marsvinet är i behov av extra energi på grund av t.ex. sjukdom och därmed förknippad avmagring.
Stort lycka till med dina grisar!
/Gabriela
#22 paprika innehåller väl inte så mycket kolhydrater? Det är ju en jättebra grönsak att ge till marsvin, men inte för mycket bara pga syrligheten. Fattar inte riktigt vad du menar?:)
#23 Vitaminer i dricksvattnet är inte att rekommendera som ena c-vitaminkälla eller som främsta vitaminkällan. Grönsaker är betydligt bättre och om man tar det främst i vattnet är det inte säkert att marsvinen får i sig tillräckligt samt att det "försvinner" mer och mer från flaskan allt mer under dagen.
Mina marsvin är varken sjuka eller liknande, men lite havregryn gör inte dem feta för det. Pellets och fröblandning däremot är det betydligt större risk.
#24 Du menar nog #23 😉
Mina marsvin får broccoli, paprika, persilja, grönkål, blomkål, spetskål mm, varierande. Morot & äpple & sallad & gurka som godis 1-2 ggr/vecka .
# 24 Jämfört med många andra grönsaker innehåller paprika relativt mycket kolhydrater. Det smakar ganska sött om man tänker på det. Men så länge man inte ger för mycket är det en bra grönsak pga. hög vitaminhalt.
# 25 Om man ersätter grönsaker som vitaminkälla med vitaminer i vatten ska det naturligtvis vara en likvärdig källa. Jag håller med dig om att det är lite lurigt att de bryts ner relativt snabbt samt att det kan vara svårt att veta hur mycket marsvinet får i sig men OM man har koll är det ett alternativ. Personligen tycker jag på samma sätt att det är svårt att veta exakt hur mycket c-vitamin det är i en viss grönsaksbit av en viss storlek. Väljer man grönsaker som vitaminkälla ska man hur som helst inte ge för mycket av kolhydratrika sorter, det var detta jag försökte säga.
Och ännu viktigare, mitt främsta budskap var att kraftfoder inte behöver ingå i marsvinens diet (eftersom det var detta som var frågan). Det är inte skadligt om marsvinet inte är överviktigt, men fyller egentligen ingen funktion och ska främst ses som godis.
#27 Ja jag anser inte att droppar/tabletter i vattnet är likvärdig källa. Askobinsyra på t.ex gurka däremot skulle jag se som mer likvärdig i så fall 🙂
Fast beror ju påvilket kraftfoder man ger, finns ju bra och dåliga kraftfoder också.
# 28 Jag är nyfiken på vad som är ditt syfte med att ge kraftfoder dagligen? Det vill säga: vilket näringsbehov vill du tillgodose?
#29 Vissa får inte tag på tillräckligt bra hö till exempel, kan ju skilja sig även från år till år. Vissa har svårare att hålla vikten än andra även om de är friska.
Jag har ganska bra hö men lite havregryn dagligen behövs får att hålla bra vikter, och ja dem är 100% friska. Havregryn t.ex är inte så fett, och skulle säga att marsvin behöver äta mycket av det för att bli tjocka (även på insidan) till skillnad mot flertalet pelletssorter.
# 30 Men då är vi väl ganska så överens ändå? Marsvin behöver äta kraftfoder när de av någon anledning har svårt att hålla vikten (jag skrev sjukdom, men absolut, vi kan lägga till andra anledningar). Jag tyckte bara att det var dumt att låta en blivande marsvinsägare tro att marsvin generellt måste ha kraftfoder när det egentligen inte ingår i deras naturliga näringsbehov. Jag anser att det är viktigt att en djurägare vet vilken mat man ger i vilka syften, och syftet med kraftfoder är enligt min mening endast att få upp ett marsvin i vikt/hålla en konstant vikt om det inte går på annat sätt.