Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 1051 ggr
Ljungåsen
0

Bra klotång för vänsterhänta?

Finns det någon bra klotång för vänsterhänta? Vänsterhänta saxar finns ju, där skänklarna är tvärtom mot en vanlig högerhänt sax, men när det gäller klotänger så har jag inte lyckats hitta någon alls som är anpassad för vänsterhänta.

Vi har en sån här, och när man använder den med vänster hand så ser man inte riktigt var man klipper, just för att skänklarna är gjorda för att man ska ha den i höger hand. Det i kombination med ett marsvin som sprattlar hysteriskt när klorna ska klippas fungerar inte bra. 

Alla tips på fungerande klotänger tas tacksamt emot.

JonnaCecilia
0

Den där ser ut som min men min verkar vara likadan på båda sidor i utförandet… Ett tips när det kommer till sprattlandet iallafall är att antingen vara två personer, en som håller och en som klipper, eller linda in marsvinet i en kökshandduk eller liknande. De lugnar sig när de vant sig. Muta med en grönsaksbit. Mina tycker inte om det men de sprattlar inte längre. Största problemet är när de rycker ifrån tassen precis när man ska klippa, då kan ju saxen sätta sig för långt in om man har otur, men har än så länge lyckats att inte klippa i fel läge när de gör så, eller inte katastrofalt fel, men visst har det hänt att det har blivit en halv millimeter för långt och det räcker ju för att det ska komma en bloddroppe! Inte det lättaste i marsvinsskötsel! Lycka till, hoppas nån har bra tips på sax…

Ljungåsen
0

#1 Tack för svar. Jag är inte säker på att jag begriper vad du menar med att din klotång är likadan på båda sidor. Bild?

Har klippt klorna på en massa marsvin, och vi brukar vara två. Med den hysteriska sprattelputten brukar vi vara tre: en som håller, en som klipper och en som matar med godis. Tyvärr sker det lätt missar när han rycker till, och det blir värre av att jag inte riktigt ser var jag klipper. Jag hoppas på att han lugnar ner sig när han blir äldre… ingen annan jag har haft har betett sig på det här viset. 

Funderar på om man kan använda en nagelsax för att klippa klor. Där finns det vänsterhänta varianter, den här till exempel.

Ljungåsen
1

Svarar i min egen tråd och berättar att vi har löst problemet med en giljotintång. Nu ser jag var jag klipper, och sprattelputten har lugnat ner sig. Äntligen.