Hårt sår med stygn
Nu hoppas jag på hjälp från er kunniga!
Det är såhär att min skinnyhona opererade bort en fettknöl för 9 dagar sedan. såret såg ut att läka fint och eftersom hon bara fick panik av att bli upplyft för hon förknippade det med smärta har hon fått gå och lulla för sig själv.
Kollade henne nu för det är dags att ta stygnen imorgon och ser att såret ser ut såhär?… http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/IMG_3203.jpg
Vad har hänt?
Hudbiten som står ut är stenhård, liksom resten av sömmen.
Ska jag försöka ta stygnen ändå, eller vad gör jag nu?
Känner paniken komma 😕
MVH Erika :)

Om det har läkt ihop går det bra att ta stygnen. Det är normalt att det stpr upp och är lite svullet den första tiden. Jag kan inte se någon bild (503 Guru meditation), så jag ser inte hur det ser ut. Om du är osäker, så gå till veterinären.

Bifogar en länk istället då bilden inte ville.
Stygnen ska enligt veterinär tas imorgon men jag är livrädd å det är så hårt och ser sårigt ut under…
Självklart har veterinären stängt imorgon

Det är ingen kris om de sitter ett par dagar till, men du kan gott ta dem. Det ser ut som om skinnet har spruckit invid stygnen, så att det finns en liten bit där huden inte går ihop. Det har läkt, eller håller på att läka, så det går att plocka stygnen ändå.
Om du har en sån där liten tång som man kan knipsa hård hud invid naglarna och putsa nagelband med, så är den bra för att knipsa av stygnen. Sedan drar man bara ut dem.

Jag har fått en skalpell av veterinären att skära av knutarna med :)

Det är lättare med en skarp avbitartång. Jag brukar använda en elektroniktång till sånt, men det finns särskilda som är till nagelband och hård hud. Jag tänkte att du kanske har en sån.
Var försiktig med skalpellen.

Får försöka skaffa en sådan då 🙂 Tack för svar!