Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1395 ggr
skramlan
0

Kan man ge hösilage/ensilage?

Hej kan man ge hösilage eller ensilage? //Elin//

skramlan
0

Till marsvin menar jag

Fridaaaa
0

Ensilage hade inte jag gett.Alldeles för blött tycker jag.
Hösilage har jag gett om höet tagit slut, men varit mer åt höhållet så att säga

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hanniees
2

Hört att hösilage kan vara giftigt, det KAN finnas giftiga bakterier i det, eller är det sant? Hästar vaccineras iallafall för att kunna äta av det. Sen är hösilage också ganska syrligt och starkt. Ensilage har jag ingen aning om man kan ge till marsvin eller ej. Men jag skulle inte rekommendera något av dem, det bästa är ju hö. Men det tror jag du vet. Jag skulle inte våga chansa på att ge en- eller hösilage iallafall.

Mvh Hanna:)

Fridaaaa
1

#3 Är ensilage som är mer syrligt och starkt än vad hösilage är.

hanniees
1

#4 Aha, själv sa bonden vi köper hö av på sommaren att hösilage är väldigt starkt och syrligt för marsvin när vi frågade om man kunde ge det. Fast det kanske varierar beroende på tillverkare:)

Fridaaaa
0

#5 Det hösilaget jag har gett har varit mer åt höhållet än ensilagehållet. Ensilage skulle jag itne ens vilja ha inne xD

Alana82
1

Ensilage är kraftigare syrat än hösilage men båda är ensilerade, det kan bildas gift i det om det har följt med jord eller ligger kadaver i balen och det kan vara riskabelt även till häst så jag skulle avråda från att ge det till marsvin

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

hanniees
1

Aha, då kanske jag har blandat ihop dem då:)

Aristarcos
0

Hösilage har jag hört också inte ska vara bra, det finns bakterier i det med som jäser.. det är bara att hösilaget är torrare än ensilaget.

Aristarcos
0

Många hästar vaccineras för att klara av att äta ensilage ! Har för mig även för hösilage..

Marsvinsmamman
0

#10 Hästarna vaccineras inte för att klara av silaget. De vaccineras för att inte bli dödligt sjuka av botulismbakterier som KAN finnas i silaget om tex jord eller döda smådjur kommit med in i balen vid skörden. 

Jag skulle aldrig ge silage till marsvinen. Jag tycker det är alldeles för stor risk att marsvinet får en rubbning av tarmflora eller ph-värde i magen/tarmarna, och för ett litet marsvin kan det vara allvarligt.

Aristarcos
0

Det var det jag hade för mig, att de vaccinerades emot de farliga bakterierna som kan finnas i ensilage !

jojjehanna
0

Nej, du ska inte ge detta till marsvin.

Fridaaaa
0

Hösilage är grönt att ge men vänja dem vid det.  Om det är mer åt höhållet främst då är bttre

smellcaramell
0

I stallet har vi blött upp hösilage för att få bort syrorna, kanske funkar till marsvin med om det krisar med tillgång på hö? Vi lägger ner ett hönät med hösilage i vattenbad o låter det ligga en halv dag ungefär och sköljer det sedan med rent vatten :)

skramlan
0

Okej