Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 558 ggr
Vanjana
1

Hjälp med mun

Har skrivit förr om mitt marsvin King och hans problem med munnen(utan att få svar visserligen men skitsamma), och efter veterinärbesök fick vi med antibakteriell salva att smörja med samt c-vitaminpiller de ska få en av varje dag. Men det går inte över. Han är torr och får skorpor mellan läpparna, och lite flag på underläppen. Det ger sig inte och vi är så less! Vad ska vi göra? Funderar på om någon annan varit med om något liknande? Han mår ju bra och äter som han ska, inga problem den fronten. Men det där med läpparna ger sig inte. Suck! Hoppas någon kan komma med en teori. Bör tilläggas att vi aldrig ger sura frukter eller dyligt längre, mest broccoli, hö och vitkål. + gurka som godis. Go jul! :)

Ljungåsen
1

Stackars liten, det låter inte alls kul.

Jag tycker det låter som munsvamp. Var det veterinärens åsikt också? Läste här att det kan bero på ett antal olika orsaker, så om den antbakteriella salvan inte hjälper så kanske det är en annan sorts munsvamp som behöver andra medel.

Har ni sanerat buren ordentligt? Inklusive pipen till vattenflaskan? Annars kanske han smittar sig själv hela tiden.

Arinah
1

Stackars lille King :(  Jag vet inte vad du provat, men ett knep är att dutta med Vischyvatten flera gånger per dag

Vanjana
0

Tack snälla ni för svar! Veterinären trodde inte att det var svamp, snarare utslag. Kommer inte ihåg exakt vad hon sa, men jag har gissat på svamp hela tiden! Köpte lite mineralvatten nu också för att testa, men lyckligtvis börjar det ge vika och ser bättre ut igen! Men så har det oftast varit, ser bra ut ena dagen men sämre den andra. Får hoppas att det håller i sig nu helt enkelt! När det gäller buren så rengör vi minst en gång i veckan, och gör det noggrant. Sen när vi byter vattnet varje dag försöket jag rengöra pipen så gott det går! Som sagt, tack för svar, det glädjer mig. Blir det inte bättre så får man ta och kontakta veterinären igen om inte annat! Sådär ska han ju inte behöva ha det, stackaren.