Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1005 ggr
RebeccaG
0

Marsvin som nyser

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar inte fråga när det gäller sånt här, men marsvin är jag inte helt 100 på, då jag siktade in mig mer på kaniner under min djurvårdsutbildning. Hur som helst: Jag har en liten tös, Qutie. Hon går med 2 andra tjejer. Sin kullsyster och en äldre dam. Qutie är född 23/5-14 av okänt ursprung. Qutie har under ett par veckor nyst en del. Det är mest på nätterna/kvällarna, men dagtid är det ingenting. Hon äter och skiter bra, dricker normal mängd och har ingen feber. Hon har inga fel på kindtänderna, inga rinnande ögon, inga rosslande lungor och ingen annan konstig/avvikande andning. Hennes nos rinner inte och kan inte se någon i hennes näsa. Hon är inte heller smal eller fet och jag håller rent & snyggt i deras bur. Dem får inget kraftfoder utan bara fint hö och grönsaker. hon är också väldigt pigg och lika busig som sin syster. Det är ca 20 grader varmt i rummet. Ingen av de andra tjejerna nyser. Vad kan det vara? Vill inte springa till vet för minsta lilla så har valt att avvakta, med det har varken blivit mycket bättre eller sämre. Innan ni frågar: Jag har undersökt henne med otoskåp, stetoskop & rektaltermometer.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

hanniees
2

Det kan vara så att hon är känslig/ allergisk mot damm. Har du sett att ditt spån eller hö är dammigt?

Mvh Hanna:)

RebeccaG
0

Höet är dammfritt men jag har kütterspån så det e lite dammigt.

| Youtube

JonnaCecilia
0

Testa att spraya lite försiktigt med vatten när du städat buren, innan du sätter in marsvinen igen. Inte så mycket att spånet blir blött utan bara så dammet lägger sig. Har en hane med samma problem. Har även ett fleecehörn så han inte behöver andas spån hela tiden, både han o brorsan älskar det, mjukt o skönt :)

RebeccaG
0

#3 Halva buren är i spån, resten är i fleece, så det kan ligga något i det du säger då hon helst håller sig på fleecen.

| Youtube