Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1618 ggr
Kokburra
2

Ge marsvin kål varje dag

Hej! Jag läste på djursjukhuset roslagstulls hemsida att man inte skulle ge marsvin kål för ofta för att det då kunde ge dålig påverkan på bukspottskörteln. Stämmer det? Går det inte att ge marsvin kål varje dag då? Jag menar såklart olika sorters kål då. Har ni någon aning om det?:)

bohan85
0

Mina marsvin har ätit vitkål och salladskål dagligen i över 6 år. Inte märkt något på dem.

Kokburra
0

Okej, vad bra!

Fridaaaa
0

Jag ger vitkål nästan dagligen. Har det som "huvudgrönsak".

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mirinda
0

Samma här; marsvinen äter vitkål nästan varje dag. Det är basen i födan.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

theoneissa
0

Mina får också vitkål väldigt ofta :)

Ljungåsen
0

Mina med.

wingren
0

Mina med ^^,

Kokburra
0

Tack allihopa, då vet jag. Går det att ge grönkål varje dag också, eller gäller det bara vitkålen.?Har hört att grönkål innehåller mycket kalcium så jag är lite osäker:)

Fridaaaa
0

#8 Hade inte gett grönkål dagligen, mina får ca var tredje dag just nu just grönkål :)

Kokburra
0

#9 okej, tack då vet jag:)

Alana82
0

varför är för mycket kalcium negativt för marsvin?

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Ljungåsen
0

För mycket kalcium ökar risken för urinsten, som är en plågsam åkomma.

Idakarrlsson
0

Precis som ovan säger kan mycket kalciumrik kål i längden orsaka urinsten. 

Kål kan även orsaka gasbildning vilket kan vara väldigt farligt. Du behöver inte vara rädd men kanske inte ge för mkt. Mina grisar äter ganska mkt kål ung 4-6 ggr i veckan. Det jag vill komma till, och gäller i stort sätt alla grönsaker är, dosera i rätt mängd 🙂

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

noraa
0

det är en grönsak , så tror knappast det är något negativt!

Fridaaaa
0

#14 Alla grönsaker är inte bra, beror på bland annat mängden och vssa med innehållet.

Kål är gasbildande ja. Värre dock för kaniner än marsvin, marsvin får det inte lika "lätt" om man säger så och det är ju inte massvis man ger grisarna heller 🙂