Hur får jag mina grisar tama?
Jag har två marsvin som jag haft i två veckor. Dom äter ur min hand och piper när jag kommer in Till dom på morgonen med mat, men så fort jag Försöker att smeka dom med fingret så flyr dom in I hus/tunnel. Har hört att man ska ta bort alla gömställen Det förta halvåret men det låter taskigt mot dom. Fast Den ena ( Doris ) lät mig faktiskt smeka henne med Fingret medans hon åt en liten stund. Är det bra eller dåligt att Dom kurrar när man klappar dom?
Tacksam för svar!!!
Tänk på att inte putta upp tråden så kort efter du gjort den 🙂
Nej ta absolut inte bort gömställerna! minst varsitt hus ska de ha eller ja minst varsitt bra gömställe hela tiden.
Umgås mycket med dem, kan ta tid att få dem tama, man får vara envis 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker dina marsvin låter ganska tama för att ha haft dom i 2 veckor. Mina marsvin springer ibland också och gömmer sig när jag kommer. Även fast jag har haft dom i snart ett halv år. Nej att ta bort gömställerna skulle inte bli bättre. :)
Tycker att ge dem mat ur händerna på enbart 2 veckor är ett bra jobb.
För att utveckla "tamheten" kan du bara sitta bredvid deras bur och kanske läsa högt från någon sida eller bok om Marsvin? Var där och visa dina närvaro så dem vänjer sig vid dig + att du lär dig mer om Marsvin. Va lugn i dina rörelse när du ska klappa dem. Du behöver inte vara orolig, helt plötsligt kommer dem röra sig mer mot dig!
Lycka till! 🙂
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Tack för tipsen, dom får endast godsaker från min hand Pellets får dom i matskålen.