En massa Dexter
Kan inte låta bli att dela med mig av denna bild på Dexter.
Jag äääälskar denna bild som jag fotade i går :)
Dexter är skinny med päls (varulv) men han är troligtvis lite underutvecklad då han inte är i normal storlek och är lite efter hela han :P Han är strax över året nu <3
Vill ni se fler bilder så lägger jag upp regelbundet på
www.zakaraa.deviantart.com
www.zakaraa.weebly.com (galleriet - marsvinens album)
Bjuder på en bild på kompisen Ruben också :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Åhh vilka sötisar!!

Men aw Dexter, tycker skinnysar/varulvar är riktigt fula men han är bara så charmig och sen din text om att han är lite underutvecklad. Här har han ett hjärta som smälter :3
Vilka söta små grisar! :D Kikade på bilderna på din devinart och på fina dexter. Vilket underlag har du i buren? Ser ut som spån fast mycket mindre "bitar"? :)
#1 Pojkarna tackar :)
#2 Hehe jag tycker själv han är så otroligt ful att han är gudomligt charmig. Jag har egentligen inget marsvinsintresse men när jag träffade Dexter som 2veckors bebis så brast hjärtat. Han hade ögonproblem (misstänkte blind men nu är ögat normalt) och liten. Varken jag eller uppfödaren tror att han kommer leva särskilt länge, kortare än normalt i alla fall. Men hittills går allt super trots hans motgångar. Just nu har han lite hudproblem som vi försöker hitta rätt behandling mot (stronghold-behandlingen gav inget resultat) så han kan ha diverse kli-såroch torr hud/mjäll på bilderna min fina sötnos. Han kliar sönder sig men vi letar behandling för fullt, just eftersom han inte verkar helt normal så tror jag detta hurproblem hör dit, hans immun är nog inte så bra som det skulle vara men han är lycklig och livlig som jag vet inte vad, så sålänge han är nöjd så får han skämmas bort här hemma <3
#3 Tack :)
Det är nytt som jag håller på att prova, då jag själv reagerar på olika spånsorter (speciellt kutterspån - usch!) så har jag fått köpa hem lite från stallet jag jobbar i då jag kan hantera det utan problem både i conteinern det levereras i samt i boxarna (så både tort och blött). Håller på att experimentera lite med det just nu för att se om det dammar eller inte, hittills är det superbra och speciellt Dexter verkar supernöjd. Men stackarn blir alltid spåntäckt när Ruben som är skygg blir rädd för mig, haha (som du kanske såg på en av bilderna på DA)
Det är tall och gran-spån från ett lokalt företag som tillverkar hus-stommar (Vinnersjö timmerhus AB) men ska även kontakta ett annat företag som endast sågar björk (Vinnersjö Ved) för att se om det är bättre i och med att jag helst undviker lövträd (terpentin). Morfar min känner Ved-företaget så ska se om jag kan få ett litet "smakprov" till ett bra pris för att prova :)
Men hittills är detta granspån otroligt bra, bättre än förväntan - trots min tvekan till barrträd! Det är som sand men det dammar inte ett dugg och är superlätt att mocka, tidigare har jag fått tömma buren helt då jag inte kunde mocka men med detta kan jag mocka med en kattspade så jag får rent åt grisarna varje kväll :)
Är dock bara på dag 5 ännu med nya spånet så vågar inte hylla det för mycket, haha, vet ju att många grisar kan få spånallergi.
Vilken novell det blev av det här inlägget, haha x)
Så söööööta!!!
6 nya bilder på grisarna finns nu uppe på Deviantart :)
Bifogar en 7:e som inte finns där :)
Han är så söt 🙂

#6 men vilken charmgubbe :3
Grisarna fick en liten julklapp, örttunnel från granngården, det innehöll säkert ingen näring längre men grisarna verkade uppskatta både tunneln som leksak och det väldigt mumsiga hö:t som var i.
BILDBOMB!

Ruben
-
Ne vilken charmig gubbe!! :') Man får ju ett leende när man ser bilderna! Ser ut som han har lite Nossvamp?
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
#10 Gjorde en snabb sökning på Nossvamp och du har rätt. Viste inte att det yttrade sig som ett vitt streck, va bra det är med MiF! 🌺
Tack för uppmärksammandet!
Ska se om pevaryl-tuben jag har sedan länge, oöppnad fortfarande är okej annars blir det en tripp till apoteket, undra hur länge de har öppet idag 😂
Pevaryl ska fortfarande vara okej för svampbehandling va? Stod om det i tråden jag hittade men vill inte felbehandla så klart! Kompisen, kan han ha svamp men inte synligt? Tänkte ifall jag rent av skulle ta ett marsvinsbad på dem båda med svampschampot jag fick utskrivet när de två grisar som nu gått bort hade Ringorm eller om det är onödigt/dumt att medicinera för något som kanske inte ens finns.