Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2311 ggr
elinchich
2014-12-27 22:27
1

Hjälp! Ringorm?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Fick hem mina marsvin igår, den ena har ett stort sår på ryggen märkte vi idag, hårt som en sårskorpa och skrovlig, vad kan det vara? kan det vara Ringorm? i sånna fall måste man desinficera hela lägenheten då? fungerar det att göra med en ozongenerator?

idipidi
2014-12-27 22:35
0

Sitter det på ryggen? Inte precis vid svanskotan då? Svårt att se, men det ser lite ut som Talgkörteln på bilden.

taylor__lambert
2014-12-27 22:36
0

det ser ut som det, bästa att sanera med är Virkon S och det ska saneras på de ställen där de vistas på och har vistats på. sen måste du ju även till vet för att få medicinering :)

Finns ju en artikel här på marsvin i fokus om just detta där det även står om sanering och behandling etc

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

elinchich
2014-12-27 22:40
0

Det sitter mitt på ryggen typ, ska ringa de jag köpte han av imorgon och kolla också! men ville ha ett till utlåtande så jag inte tror att jag är paranoid..

Fridaaaa
2014-12-27 22:43
0

Kan även vara vanlig svamp.
Behandla inget innan skrapning hos veterinären för då blir det missvisande.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elinchich
2014-12-27 22:56
0

När jag petade på det verkade det inte som han brydde sig, kan vara för att han var väldigt rädd (som sagt vi fick hem han igår, han är 6 veckor), men hur mycket stör sig marsvin på Ringorm? om det nu är det..

Eulwen
2014-12-28 08:52
0

De stör sig inte alls av Ringorm, ingen klåda, ingenting. Och misstänker du Ringorm är det som tidigare skriver veterinär som gäller för skrapprov och ingen behandling innan för då kan provet bli påverkat.

Svado
2014-12-28 14:45
0

Om marsvinet inte stör sig på Ringorm och det läker ut av sig självt inom ett par veckor, varför ska man då hålla på o decinficera?

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Frida B
2014-12-28 18:33
0

#7 för att det är extremt smittsamt och smittar till andra djur, bland annat oss.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
2014-12-28 18:34
0

#7 Smittar vidare till bland annat människor. Samt kommer att återkomma om man inte sanerar och ger medicin.

Eulwen
2014-12-29 20:53
0

#7 För att det kan ligga kvar i miljön i flera år och som de andra skriver är väldigt smittosamt.

Svado
2014-12-29 23:29
1

Jo men om inte marsvinet har något bekymmer med det, och det läker ut igen, lär det ju vara samma sak på andra djur o människor?

Alltså att det inte direkt kliar eller stör, och sen läker ihop o försvinner. 

Kan förstå om det är störande för de som ska ställa ut men ska man inte det gör det väl inget om djuret har en kal fläck en stund, det växer ju tillbaka päls? 

Men ja, jag kanske tänker fel :) Bara en fundering alltså.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Fridaaaa
2014-12-29 23:30
1

#11 Ja det läker ut som sagt men smittan är kvar och kan spridas vidare. Är bättre att sanera och medicinera så det slipper sprida sig till människor och andra djur.Själv haft Ringorm, inget kul.

Frida B
2014-12-30 20:33
1

#11 på oss kliar det som vattkoppor haha… Kan klia mycket på olika djurslag. Men just på oss människor kliar det så man vill hoppa ur skinner. Det kan även bränna och vara…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Eulwen
2014-12-31 17:26
4

#11 Det är inte så enkelt som att det blir en liten fläck som sen bara försvinner. Utslagen kan sprida sig över större delen av kroppen och hamnar det i känsliga områden som öron, runt ögon och könsdelar så kan det ändå bli obehagligt. Det blir skorvigt och huden känslig för andra infektioner och bakterier. Det kan dessutom ta månader innan utslagen är borta och pälsen tillbaka, beroende på vilken typ av Ringorm det är. Har du då flera marsvin så får inte alla det samtidigt heller utan det går gärna "runt" lite och de som drabbas först/värst är de marsvin som är försvagade av någon anledning. 
För den som "bara" har två marsvin till sällskap kanske det är "bara" Ringorm, men för den som har 10-30-50-150 marsvin och håller pälsar i utställningsskick, reser runt på utställning, säljer och köper så är det gissel och elände…. Eftersom smittan obehandlad kan ligga kvar i flera år och skapa väldig mycket elände för alla du och dina marsvin kommer i kontakt med så är det främst för omgivningens skull man sanerar och behandlar. Alternativt försätter sig själv och sina marsvin i karantän.

Jag föder upp i liten skala och har haft Ringorm på mina djur. Det är den främsta anledningen till att jag väljer att skala ner och i princip överväger att helt sluta med avel. JAG kan liksom leva med att det ev. finns ringormsrester kvar hemma men jag vill INTE vara den som sprider smittan vidare till andra.