parning och ensamhet
Hej alla marsvinsvänner:)
Är ofta härinne och läser,och tänkte själv ställa en fråga. Har haft marsvin och uppfödning i många år,och nu återupptagit min hobby på senare tid.När jag sist hade marsvin fanns det inte en lag på att dom ej får vara ensamma. Tycker det är bra att lagen har kommit,jag har alltid haft mina marsvin i flock,så det innebär ingen förändring i min djurhållning,men när man parar en hane,så kan han ju tydligen inte gå tillbaks till sin kompis igen,efter parningen för då går dom inte ihop,och han får ju inte vara ensam. Hur gör ni med era hanar efter parning?

Jag sätter alltid ihop dem med sina kompisar som de gått med förut, brukar oerhört sällan vara några problem. Litet rusande och gnisslande för att se vem som är störst och starkast, men upplever att det fortare blir lugnt i hanflocken än hos en del honflockar med gamla surkart som flockledare.
Antingen sätter jag ihop honom med sin tidigare kompis, oftast går det bra. Är det ett hanepar där jag är osäker på om de skulle klara en sån sak så handparar jag (hanen får träffa honan en kort tid på golvet just när hon brunstar). Funkar inte det så är det väl kanske dags att införskaffa en ny avelshane (bebis) ändå då… 😃
Jag har hittills *peppar peppar* inte behövt hålla någon hane ensam annat än kortare perioder. 🙂
Tack för svar. Jag har två unga hanar och tänkte para dom när dom blir större. Hoppas verkligen dom går ihop igen sen efter parning. Känns positivt att läsa era svar,att det har gått bra för er.