Klirgröt-hur mycket?
Hej!
Jag har börjat ge mina marsvin kligröt gjord på kruskakli, vatten och nyponmjöl. Men eftersom jag är lite ny så.. Deras magsäck är väl ungefär en matsked stor och på denna artikeln (http://marsvin.ifokus.se/articles/4d7163b7b9cb4622440722f9-kligrot) var det recept på gröt men det var med ungefär 4 matskedar kli för endast 2 marsvin.
Hur mycket kligröt åt gången brukar ni ge era marsvin?
Jag gör på 2 msk kruskakli, 2 msk havregryn och 2 msk vatten till mina två pojkar, de enstaka gånger som de får kligröt - kanske en gång i månaden. Det brukar vara väldigt populärt.
Har hört och läst att man kan ge dom varje dag utan problem, jag ger mina kligröt eftersom dom är underviktiga och detta hjälper dom att gå upp i vikt så har man ett marsvin som redan väger för mycket kanske man inte behöver ge lika ofta :)
Det finns ungefär lika många åsikter om lämplig marsvinsmat som det finns marsvinsägare, tror jag. 🙂
Problemet med kligröt (och pellets eller annat kraftfoder) är att det innehåller korta fibrer, och det marsvinsmagen behöver för att fungera bra är långa fibrer, som finns i hö. Ju mer kraftfoder ett marsvin får, desto mindre hö äter det, och desto större risk att magen inte fungerar optimalt.
Å andra sidan så klarar inte alla marsvin att hålla vikten på en diet av hö och grönsaker, utan de kan behöva tillskott av kraftfoder. Det finns en hel uppsjö av olika alternativa kraftfoder, om man inte vill ge pellets, se här, och kligröt är ett av dem.
Om mina skulle få kligröt varenda dag skulle de rulla fram. Jag försöker hålla dem i normalvikt.
Jag har måttat lite på ett ungefär och sedan blandat i mosad banan.
Min hona är på tok för mager och kommer att få vänta länge till nästa kull, om det ens blir någon mer.
Nu satsar jag på att få upp henne i vikt. Däremot så försöker hon sno åt sig bananskalen istället för själva bananen när jag ska ge henne banan. Undrar varför hon hellre vill ha skal än själva bananen.
Är det okej att ge bananskal från ekologisk banan?