Gallerbitning problem marsvin
Mitt marsvin vitis har börjat gnaga jättemycket på burgallret. Varför gör hon det? Buren blir så ful när hon gör det. Kan jag hindra det? Hon har en stor bur på 100 gånger 50 cm. Och hö, och vattenflaska och mat med färgglad blandning i. Jag ger henne inte för mycket hö så det kan ju inte vara det. Sen har vi inget hus heller, då får hotm mer plats att springa på men hon brukar sitta med uppburrad päls och kura. Vad är problemet?
Sätt dit ett hus med en gång, för marsvin ska alltid ha ett gömställe.
Låter som att hon inte har en burkompis? Marsvin måste bo med annat marsvin nämligen. Kan vara två bidragande orsaker.
Mat med färgglad blandning i är inte bra för marsvin, massa fett.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hon låter ensam och uttråkad, troligen stressar ensamheten henne starkt och hon kan bli sjuk. Marsvin är flockdjur och ska hållas i grupp om minst en kompis, dom har stark gruppkänsla, och vad jag vet så är det till och med en djurlag på att dom ska vara minst två tillsammans i sitt inhäng.
Tack för svaren! Ska skaffa ett hus till henne, dem på djuraffären sa att marsvin inte skulle ha hus för då blir dem vilda, så jag trodde att jag gjorde rätt. Hart testat pellets men hon gillade inte det. Och jag vill inte att hon ska svälta och bli mager. Visste inte att marsvin behövde kompis dem på djuraffären sa att dem inte behövde det. Dem sa att det räckte att man tog upp och kelade med marsvinet varje dag
#3 Misstänkte att den var köpt i djuraffär. Nej det stämmer verkligen inte.
Pellets är bara tillskott, men sån blandning är för fett marsvin.
Nej det stämmer inte heller, lag på att de måste ha en burkompis, så en hona behövs som sällskap till din (är väl en hona?)
Sedan bra hö dagligen och c-vitaminrika grönsaker är viktigt.
Okej!:) är gurka, tomat eller sallad bra? Det älskar hon! Vi ger också c-vitamin i vattnet! Är hö från vitakraft bra? Vi tycker det är bra för det kan man köpa på mataffären och då behöver man inte åka lika långt. Japp vitis är en hona:) jag ska fråga mamma och pappa om ett till hon marsvin
#5 Nej det är inte c-vitaminrika. Det är enbart godis.
Paprika, broccoli, vitkål t.ex är bra.
C-vitamin i vattnet nja bättre än inget men inte tillräckligt,
Inte hittat något hö i matbutik som är bra tyvärr. Annat än Börjes som är relativt vettigt. Annars fråga bonde/stall, ibland kan man få köpa i svart sopsäck av dem.
Ja säg det till dem att det är lag påd et och att det inte är bra för dem att bo själva.
Okej! Vi har faktiskt kål och paprika i kylen men jag trodde det var giftigt för dem! Går sån där rödkål bra att ge? Okej, vi bor på landet så vi har bonde vi kan köpa av. Har inte tänkt på det. Trodde det höet bara var till kossorna
#7 Ensilage och hösilage ges sällan men är det vanligt hö kan du ge det till marsvin, jag köper hö i balar till mina.
Okej! Kan man ge rödkål?:)
#9 Ja går bra i mindre mängd (marsvinet är ju inte van heller) så länge det ej är tillagat såklart
http://marsvin.ifokus.se/discussions/4ed6a2e1d4ebea254e0094de-rodkal
Okej!:)
Humlansmarsvin.se är en bra sida om Marsvin. Där kan du läsa mer om vad dem behöver vad man kan ge för mat osv :) Lycka till!
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎