Ta ungar på henne?
Jag har funderat en stund på att ta ungar på Nikita och då leta reda på en rolig hane att para henne med. Den 17 jan är hon 9 mån, har redan en köpare. Hon har stam och allting…
Men jag har lite funderingar, jag vet inte om jag ska göra det än så tänkte kolla med er.
- Har ju henne, Mimmi och Melvin som är kastrerad. Om jag sätter ihop henne med en hane och hon blir parad, tror ni Melvin kommer acceptera henne efter?
- Buren är 170x50, bör jag ändå sätta henne i en annan bur med kullen eller klarar hanar att gå med ungar?
- Det finns ju inget direkt syfte med kullen annat än att Nikita är så himla fin (i mina ögon) och hade varit kul att få ungar efter henne. Hon är helt frisk, och väldigt nyfiken och framåt. Kommer då hitta en frisk, passande hane åt henne.
- Jag vet att det finns många risker med marsvinsavel, och kommer att åka till veterinären så fort någonting är på tok (om det mot förmodan händer). Tänker på eventuellt kejsarsnitt, toxicos osv. Kommer även att kontakta en ch-teddy uppfödare där jag bor och hålla kontakt med henne ifall det skulle hända någonting. Men hur stor är risken egentligen? Är hon för gammal?
Det är väl det jag kommer på nu. Har följt en marsvinskull från parning till flytt 2 gånger, så vet hur det fungerar och hur man tar hand om ungarna osv. Har läst på väldigt mycket. Hur mycket tid tar en marsvinskull? Går det att jämföra med hundavel?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)