Övergång till annat foder
Hej ! Mina marsvin äter pellets som jag fick av uppfödaren , men jag vill byta till ett annat foder . Jag har tagit det lungt med övergången men dom äter inte det nya fodret , dom kastar det ur skålet och äter pelletsen. Hur får jag dom att äta nya fodret? Tacksam för svar
Vad är det nya fodret? Är det ingen pellets? Undrar bara eftersom du skrev
"dom kastar det ur skålen och äter pelletsen. "
Det optimala för marsvin att äta är just pellets eller någon sort av kornkross, även havregryn fungerar. Därför undrar jag vad det är för foder du vill ge dem. Gnagarblandningar är ett big nono. Marsvin klarar sig ofta utan kraftfoder om dem får baserna som: bra hö, friskt vatten och C-vitaminrika grönsaker. :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Maten jag vill att dom ska äta är selective science som är ett sorts pellets
Maten jag vill att dom ska äta är selective science som är ett sorts pellets
#2 Okej. Det är ett ok foder dock lite mycket fett (4%) Samt skulle det vara bra med bättre fibervärden (15%) Men det är ändå okej :)
Om dem nu inte äter dem tycker jag du ska börja om på ruta 1 igen. För dem har ju inte ätit pelletsen under tiden du blandat ut den heller. Börja blanda ut den nya pelletsen med den gamla i mycket små mängder åt gången. Se till så dem äter upp allt innan du fyller på nytt. Dem kommer inte svälta ifall dem inte får någon pellets.
Jag tror att dem inte äter den bara för att dem inte är vana vid pelletsen och smakar/äter inte på dem pga det. Jag skulle ha låtit skålen stå kvar i buren. För tillslut skulle dem äta den. Sen finns det ju faktiskt marsvin som inte gillar vissa saker, och då får man acceptera det.
Lycka till! :)
Ok tack så mycket :-)
Mina 2 får en dl att dela på varje dag Är det för mycket kraftfoder? Dom är 4 månader gammal
#6 Ja enligt mig är det väldigt mkt. Det räcker bara med enstaka msk per marsvin. :)
Okej tack så mycket för hjälpen