Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 22948 ggr
[PixelMollan]
0

Bilder & fakta, bara hembyggda burar!

Hejsan!

Nu startar jag en tråd om hemmbyggda burar. Har bara sett folk som skrivit ut trådar om hur era burar ser ut.
Men kan inte alla sätta ut bilder på sina hemmabyggda burar så jag kan få mängder med fina tips om hur jag själv kan bygga ihop en.
Gärna ä ven FAKTA om vad ni använt er av, botten, virke, vad allt kostade, hur lång tid det tog m.m.m.m
Eftersom jag är ny på marsvin så är inte allting självklart för mig :)
Men om jag skaffar marsvin så vill jag gärna ha en sån fin "möbelbur" som står fins intill väggen i mitt rum :) OCH självklart tål marsvinskiss m.m!

Hoppas någon vill hjälpa till med ideer!

Kram Malin

[Liinda]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade ingen bild på bara burskåpet men man ser det på bilden. Min mormor och hennes kille har byggt det så jag vet inte hur dom gjorde men jag vet att det är trä som inte är pregnerat och så ligger det våtrumsmatta i botten för att skydda från kiss. Men ett tips är att klä ända upp på väggarna med våtrumsmatta. Men den buren står just nu pensionerad hos min mormor tillsvidare :)

[Liinda]
0

Och måtten är förresten 120x60

[PixelMollan]
0

tackar :D
Måste man ha galler runt om eller kan man skippa det utan att marsvinen hoppar fritt fall? ^^

[Liinda]
0

Jag skulle iallafall aldrig ha det för mina marsvin är ena jäklar på att hoppa :P Men det finns ju folk som har det utan problem men då måste nog kanten vara ganska hög. :)

[PixelMollan]
0

hihihi okej :):) ja kanten får ju vara en aning hög så att de inte frestas av tanken ;)

ciss
1

Min bur. Den används inte nu, fick så himla ont i ryggen av att byta i den. Använde kattspade & lade spånet i påsar.

Måtten är 100*100. Köpte en bokhylla från IKEA, spikade fast en platta i botten & hårdplast - vips så var den klar. :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[PixelMollan]
0

okej :) hur mycket kostade det undefär? och hur lång tid tog det att göra?

FeliciaS
2

Så var det ju det där med utvecklade rubriker så att man lätt kan förstå trådens ämne, vad medlemmen vill med tråden och att den lätt hittas i sökfunktionen! :) Därför är tråden omdöpt nu…
/Felicia, MedarbetareMarsvin ifokus

Jag har också byggt en egen bur i våras ;) Byggd av en FLÄRKE bokhylla från IKEA, som kostade endast 169 kr för 171*59 cm. Höjden på buren är 26 cm, en lagom kant så att de inte kan hoppa ut. 
Eftersom att jag har min bur på en Tv-bänk (så att marsvinen så få ljus från fönstret och komma lite närmare min höjd) och så att den ska få plats i mitt rum, blev jag tvungen till att kapa buren till första markeringen för hyllplanen dvs. 136 cm invändigt (= lagom till 2-3 marsvin). Jag har även en överdel till min bur som inte riktigt är färdig än då jag ska ha plexiglas som en kant runtom den delen.
Bokhyllan har ingen riktig trärygg (dvs. botten i en bur) så jag har skruvat dit en tjock plywoodskiva. Sedan har jag en plastmatta som går upp 3 cm på kanten som skyddar bra mot fukt. Dock är det för det mesta torrt i hela buren ;) Precis som det ska vara alltså. Jag varierar inredningen väldigt mycket så att det ska bli så roligt och varierande som möjligt, för marsvinen som trots allt bor där ca 20-22 timmar/dygn. 

Fördelen med att inte ha galler/tak över buren är att man bara kan sträcka dit handen och klappa marsvinen eller ta upp dem, när man vill, utan att öppna en lucka. Det är jätteskönt och dessutom har det gjort att marsvinen har blivit ännu lugnare och tamare.  

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[PixelMollan]
0

Jättefint! Dina marsvin har de nog kul :P

Jag är ny här så visste inte att man måste skriva såna speciella rubriker..ber om ursäkt

[PixelMollan]
0

*putt* :)

[PixelMollan]
0

Putt?

Wiizy
0

Putt!

FeliciaS
2

Har byggt en överdel till min bur för ett tag sedan :) Den har måtten 80*59 cm och sidorna är av plexiglas, jättebra och skoj för marsvinen att kunna se ut. Gick på ca 300 kr, det var plexit som var dyrt. Det blev till att köpa en hel rulle plastmatta men använde bara lite så, jaa ;)

Mvh Felicia

elinpelin96
0

Putt

Rafflan
0

Hur räknar man ut kvadratmeter?

Rafflan
0

Vilken kvadratmeter krävs för att man ska kunna ha 3 marsvin där?

Creation
0

#15 Kvm=arean i m ;)
#16 Se själv: http://web.comhem.se/idefix/burstorlek/ ;)
Fast det är då lagens absoluta minimimått den går enligt och alltså väldigt smått. =/

120x60 minimi, skulle jag säga.
Hellre 140x70 :) Det är ett bra mått! ^^

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

aliciia
0

#14 tackar :)

aliciia
0

putt :)

aliciia
0

Putt igen :p

Achatina
0

OT men hinner den här tråden någonsin bli åka ner från 'senaste inläggen' innan den bumpas på nytt?

aliciia
0

ja, eller den brukar vara typ längst ner ^^ eller på andra sidan

Meeris
0

Ni som har självbyggda flerplans burar: kan inte ni ta kort av just uppgången? Hur ser den ut uppifrån och nerifrån? Hur är den fäst? Hålet i övervåningen: storlek & läge, gärna även vinkel/lutningen på ett ungefär? Hur högt upp är övevåningen? Hur lång uppgången? 

Funderar själv att utviga vårt egenbygge (c:a 160x65 i nuläge som ska bli övervåning) för att kunna ha en liten flock med djur istället för barnes två och det vore intressant med inspirationer & tips…

Dela gärna med er era erfarenheter både bra som dåliga! Vad bör man tänka sig för?

#13 Har du skruvat fast plexiglasen i botten och limmat kanterna? Eller någon vinkel? Svårt att se. Har själv använt plexi (helt suverän) men i kombination men "pelar"

FeliciaS
0

Bild på mina marsvins uppgång. Alla hoppar lätt upp på "huset" eller första "platån" :) Sira, som kom i början av maj, lärde sig tredje dagen (när hon upptäckte att det var någonting ovanför) att hoppa upp ^^,
Det som skiljer sig från dagsläget är att jag har våtrumsmatta på "huset" eftersom att det blev väldigt hårigt m.m.

Mvh Felicia

Meeris
0

#24 Thx! Vinkeln är fast och bestäms av sidväggen? Smidigt med skydd på sidorna så att de inte hoppa från för stor höjd. Kan du ta av det hela för rengörningen? Det är rätt så högt mellan dina våningar? Själva hålet är det typ 15x20 cm ..eller?

Meeris
0

Puttar upp den här tråden igen… Har forfarande inte riktig betämt mig angående utbyggnaden här hemma och letar efter mer inspiration…

Felicia :-) jag har fortfarande lite fler detaljfrågor ifall du har tid och lust att svara..?

Öppningen i andra våningen - vilka mått har du där - på bilden (#24) ser det rätt så stort ut.

Hur har du sammanfogat plexiglaset? Skruvar i kanten/plattan (borrade hål först?) och limmat i hörnen? (med vad?) Inga vinklar där?

Vad har du för avstånd till övervåningen? Hur fungerar den med tanke på städningen? Eller luftar du upp  hela våningen?

Kommentera gärna ifall du uplever att man kunde göra något bättre/enklare. Något som blev svårhanterlig/mindre bra.

FeliciaS
0

#26 Visst :) Den är ca 20*26 cm tror jag. Jag har först borrat genom plexiglaset och sedan skruvat fast på utkanten. Invändigt på kanterna nertill och en liten bit upp i hörnerna har jag silikon.

Från burbotten till övervåningen är det ca 40 cm upp, kanten på buren är 26 cm och sedan har jag de små "benen" ;) Den går att lyfta upp, men eftersom att jag har skyddet där på sidan vid nedgången som sitter fast, så kan jag inte låta den vara helt plan mot golvet utan måste sätta någonting under. Benen sitter inte fast i överdelen utan är lösa.  

Jag (och marsvinen) är faktiskt riktigt nöjd med buren, ingenting jag känner är dåligt ;) Den var lätt att bygga.

Mvh Felicia

Meeris
0

#27 Tack så jättemycket!

Men du tar alltså ner våningen för städning? Man kommer inte åt annars..? Och benen är inte fast? Alltså överdelen "ligger" bara på de? Eller är den fäst på något sätt?

Kom på en sak till :-)  Har du vikt om plastmattan runt kanterna för uppgången? Hur skyddar man de bäst mot gnaggarlusten? Har du någon kant runt så att inte all spån åker ner?

Toppen att du är så nöjd med buren!

emmsaaan
0

Jättefina burar!

FeliciaS
0

#28 Ja, ibland men oftast får den sitta kvar ;) Jovisst kommer man åt annars, jättebra :) Nej, benen sitter varken fast i över- eller bottendelen. Men överdelen är såpass tung så den glider omöjligt runt :)

Nej, plastmattan slutar lite innan uppgången, men eftersom att jag har fleece där nu så gnager de inte. När jag hade spån där så åkte det ner, men nu finns inget som kan åka ner ^^,

Mvh Felicia

Tindrar
0

putt

Currymarsvin
1

Nu är min bokhyllebur klar och grisarna har flyttat in! de får lite mindre än de hade innan men slipper å andra sidan hoppa upp och ner för en 17 cm hög kant varje gång de ska in och ut i ena delen. Här är en blid på deras gamla "bur" som bestod av en plats bur med permanent hage.

Currymarsvin
2

Här kommer första bilden på nya buren. Den är gjord av bokhyllan Flärke från IKEA och yttermåtten är 171 gånger 58 cm. Invändigt är den täckt med våtrumsmatta och jag borrade hål för vattenflaskan som sitter på utsidan. Curry och Kummin verkar gilla sitt nya hem!

Currymarsvin
0

Här är en bild från andra hållet. Kummin kikar ut ur röret! Buren står på två Malm byråer från IKEA, där marsvinens alla saker får plats.

Currymarsvin
0

Kummin är nöjd och belåten i sin nya bur!

Abico
0

#33 - #35 - Jättefint blev det ju :) Där är dom nog nöjda och glada!

Hanna 

FeliciaS
0

#33-#35 Det blev verkligen jättebra ju! :) Jag känner igen bokhyllan ;) Tror jag har likadan plastmatta också ^^,

Mvh Felicia

Tindrar
0

Funderar på att bygga egen innebur, som är två våningar, men får vänta ett tag tills jag har pengar att fixa och köpa materialet.

Currymarsvin
0

#37 Ja, det var den billigaste våtrumsmattan :)

Grisarna är jätteglada och håller just nu på att gräva gångar i halmen. Den här sidan är verkligen bra för att få tips, utan er hade jag aldrig kommit på att bygga egen bur!

FeliciaS
0

#39 Okej :) Jaså, så skoj för dem ^^, Tack, det är vi till för! ;P

Mvh Felicia

FeliciaS
0

*puttar*

Mvh Felicia

Cuyi
0

#24 Jag förstår inte hur man bygger en sån där överdel x'D
Haha, men buren är vekrligen jättefin! Jag diggar den :) Vill också ha något sådant..

Skojjig
0

jag vet inte hur man bygger burar har liksom bara haft marsvin 1 år har aldrig fattat att det fanns så mycket att göra med buren kunde behöva lite hjälp… bara lite sätta igång tips som är billigtSkrattande

snälla svara skulle behöva ganska mycket hjälp:)

Creation
0

Har du läst artikeln om eget burbygge? :) Där finns lite tips om billiga alternativ. HÄR är en länk.

FeliciaS
0

#42 Haha, man behöver bara lite material och fantasi ;) När jag har ork kan jag beskriva i detalj hur jag gjorde ^^

#43 Det är bara att fråga på :)

Mvh Felicia

Abico
0

Mitt hemmabygge har ju en helt egen tråd så jag skickar vidare dit istället ^^ Inom kort blir det dock dags att bygga bur igen, den här gången blir det en bokhyllebur = betydligt mindre jobb än sist.

Hanna 

Berlau
0

Här är mina marsvin med buren som blev klar förra helgen (helgen v.8). Dom verkar nöjda, den är 130x70, på bilden undersöker dom buren :) Det finns tre gömställen, en gammal soptunna med en handuk i, ett "vanligt" trähus och en planka.

Allt var från oss oc ej planerat till ett burbygge. Gamla ihoplimmade golvplankor, och husen. Men plastmattan köpte vi på Golv och mattvaruhuset i gbg. Den kostade 170 kr ungefär, så den var hyffsat billig!

FeliciaS
0

#47 Fin! ;) Min plastmatta kostade 39,50 på Golv- och mattvaruhuset *s* Fast det var ett bra tag sen och det var 50% rabatt. Köpte en ungefär lika stor bit senare och den kostade ungefär som din ^^

Mvh Felicia

Berlau
0

#48 Oj vad billig matta, antingen har fler marsvinsfan köpt plastmattor eller så är det ngt annat ;) Även om det var halva priset så var det mkt billigare.

Olofsberg
0

Jag har köpt en stor expdit bokhylla på blocket som kommer från IKEA, jag är i full gång med att bygga om den till ett burskåp, bild kommer när jag är färdig. Just nu håller vi på att isolera burens vägg. Sen ska det luckor på och sen in med spån och hö och sen marsvinen (så klart ^^). Vi har köpt virke för runt 1000 kr och bokhyllan för 300 kr.

FeliciaS
1

#50 Åh vad roligt! ;) Men varför ska burens vägg isoleras?

Mvh Felicia

Sandra-B
0

Vad är det för mått på den?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Colina]
0

Här är min bur. Jag hade ett gammalt skåp med tre dörrar. Skruvade av två av dörrarna som fick bli den öppna delen av busen. Lämnade kvar en dörr och borrade ett hål in till det utrymmet= hus.

I dörren borrade jag även ett hål för att kunna kika in utan att störa. Byggde en träram och häftade fast hönsnät på den. Ramen hålls fast i skåpet med hjälp av kardborr. Smidigt att ta loss för rengöring, öppet för marsvinen och kommer bli en hyfsat snygg möbel då jag hunnit måla ramen också. I botten har jag en plastmatta och sedan spån på.

Måtten är 41*150cm och det är två tjejer som bor i den. (Tillägger att de så snart de blivit lite tamare kommer få springa fritt några timmar varje dag också.)

Vet inte hur man bifogar flera filer i samma- kanske inte går? men jag provar…

[Colina]
0

här är inne i huset…

[Colina]
0

och så ingången som jag tyckte blev söt Glad

Abico
0

#53,54,55 - Snyggt!
Hurpass stor är ingången till den skyddade delen? Små marsvin växer ofta snabbt om magen ^^

Hanna 

[Colina]
0

#56 Den är ganska stor just nu men planen är att utöka den vid behov. Sambon har en finfin rund såg för endamålet.

Abico
0

#57 - Dåså :)

Hanna 

[Colina]
0

Såhär stor är den nu för smågrisarna Glad

FeliciaS
0

Här är min andra bur - 65*120 cm ungefär. Byggd själv helt från grunden och har en lucka så de kan gå ut.

Mvh Felicia

queenlinnea
0

ingen som har burar av billybokhyllor, eller så. som kan bifoga en bild? :) jag förösker nämligen övertala min mamma.

Och har visat endel bilder på dessahär, det går frammåt iaf. x)

KAK67
0

Kan vi prata burskåp här också? Funderar nämligen på att göra om en barngarderob där det blir plats för tre hyllplan 60x80 med höjd 40. Tanken är att osällskapliga hanar och dräktiga honor kan få ett eget kryp in. Men även om jag sätter plexi som framkant känns det som om det blir väldigt mörkt på det två nedersta hyllplanen. Köpte lysrör som jag satt i överkant på dotterns garderob men det kanske blir för besvärande ljust istället. Har bara 3x60W i taket och altan med tak utanför fönstret så rummet är inte ljust i sig.  Kanske bättre att sats på ett skåp med 100x50 hyllor, fast jag har ju redan det andra. Vad tror ni?

FeliciaS
0

#61 Spela roll vilken IKEA-bokhylla buren är byggd av ;) Men min bur i #8 är ju byggd av en bokhylla från IKEA.

#62 Självklart, burskåp hör hit ;)

Jag kan säga som såhär att jag tycker 80*60 cm är grymt litet att låta marsvin bo på. Min övervåning har exakt det måttet och som du ser i bl.a. #13 är det inte stort. När två marsvin sitter där uppe ibland när jag städar buren märks det särskilt. Och sedan ska väl inte dräktiga honor behöva gå ensamma? :)

Mvh Felicia

Creation
0

#62 Det är ju bättre om dräktiga honor får större ytor att röra sig på, förstår inte varför ett litet eget krypin skulle vara bättre för henne? Och jag hoppas att du menar att de dräktiga honorna ska ha kompisar med sig i vilket fall som helst - för det ska de ha.
Dräktiga honor utan plats för att röra sig på och utan sina kompisar som aktiverar dem, går nog i lite större risk att utveckla toxicos. =/

Men i allmänhet tycker jag helst inte att burmåtten för marsvin - ensamma såväl som i par - ska understiga 0,5 kvm, vilket det skulle göra i det här fallet(om än bara lite). Hellre att det ska vara uppåt 0,7.

KAK67
0

Jag har bara fått sex kullar och inte haft några problem hittills, se också mitt nya inlägg - sällskap till dräktiga honor. De har i och för sig gått i 100x60 bur som dräktiga. Ja, det är en samvetsfråga. Hur många uppfödare använder inte komplementbackar med ett YTTERMÅTT på 50x100 och hur mycket golvtid får de (inte uppfödarna utan deras marsvin). Jag hade tänkt ha två hanar på varsitt plan och en dräktig hona 1-2 gånger om året på det tredje. Nu har jag försvarat mig, vad tror ni om ljuset.

Berlau
0

#63 Kommer det in ljus under din övervåning?

FeliciaS
0

#65 Alltså marsvin vill definitivt inte ha skarpt ljus direkt riktat till buren, men någon mjukt ljus som lyser ovanför eller bredvid går ju bra. Beroende på hur tajt det är mellan burarna?

#66 Svar; ja ^^ Fast buren står på en tv-bänk dvs. ett par dm upp från golvet, och ljus utifrån kommer rätt in från fönstret som är en dryg meter ifrån buren. Men på vintern har jag 3 st LED-lampor fastsatta på övervåningens botten (lyser alltså ner på själva underdelen).

Mvh Felicia

KAK67
0

#64 Självklart strävar man efters så stort som möjligt men jag tror många har fler än 3 grisar i sina billy-burar som mår hur bra som helst - om vi nu skall antal prata grisar per kvadratmeter. För det är ju inte detta djurplågeri, se film, som vi pratar om!!

#66 Inte ända in, bara ca 30 cm/hälften. Min burflock som har en annan bur ovanför halva sin bur väljer ju gärna den mörkare delen för vila och putsning. Det kanske blir för ljust om jag sätter ditt ett litet lysrör i burskåpen. I och för sig kommer de ju att ha hus där ljuset inte kommer in. (Om det nu blir burskåp och inte ngn annan större lösning)

tjorve
0

Idag har jag, med lite hjälp av min far byggt en egen bokhyllebur till mina marsvin alma & wilma! -stolt-

Hela dagen tog det! Massa städning efteråt också.

Det blev jättebra och dom verkar redan trivas hur bra som helst :)

Märker redan hur mina tjockisar rör på sig mer, nu när måtten är 140x56 (innermått) istället för knappa 100x50.

Tack för alla tips och råd gällande bokhylleburar i detta forumet!

Min dator har kraschat, så bilder får det bli en annan gång..

FeliciaS
0

#69 Åh, vad skoj! :) Vart fick du tag på en bokhylla med de måtten?

Mvh Felicia

tjorve
0

#70 flärke från ikea som jag sågade till :)

FeliciaS
0

#71 Jaså ;) Min Flärke är ju också tillsågad, men vid första hyllplanet så den är några cm mindre än din ^^

Mvh Felicia

tjorve
2

här kommer äntligen en bild av min bokhyllebur! som sagt, inspirationen är hämtad från alla som tipsat här på sajten :)

KAK67
0

Vad har ni limmat era plastmattor med för lim?  Är det någon som använt vaxduk och med vilket resultat? Vad kan man limma det med? Det vore ju bra om om den sitter ordentligt fast men ändå går att slita loss när den blivit sunkig - om ni förstår vad jag menar.

FeliciaS
0

#73 Tjusigt! Trodde först grenen var en orm ;P

#74 Jag har använt dubbelhäftande tejpbitar för att sätta fast min plastmatta, så den går att ta ut. Sitter jättebra! ;) Använder vaxduk som golv- och halkskydd i hagen, och det märks att det inte alls är lika hållbart. Har fått byta den tre gånger på samma tid som plastmattan i buren hållt sig perfekt, och då är de mindre i hagen än i buren.

Mvh Felicia

KAK67
0

#75 Tack då satsar jag också på "riktig" matta och dubbelhäftande tejp var ju en bra idé. Jag tror jag skall prova vaxduken i den del av ena buren som jag använder tidningar och fleece för där kissar de nästan ingenting.

deluxe
0

#75 Fast i buren går dom ju inte direkt på vaxduken? Vi har plastmatta och var noga som sjutton med att det skulle vara 100% tätt och allt, men har märkt att det inte är så himla petigt egentligen. Har man bara tillräckligt med underlag och städar minst en gång i veckan så når inte kisset ner i botten ändå, och det är ju bara kisset som sliter på mattan.

Att det går ner i träet behöver man inte heller oroa sig för om man har bokhylla som botten eftersom dom är nästan helt täta, åtminstone Billy-hyllorna har ju folie ytterst och där går inte vätan igenom.

Hade jag byggt bur idag så hade jag nog lagt en vaxduk av bra kvalitet i botten istället. Det är billigare, lättare att lägga och finns i massor av roliga färger och mönster. Plastmatta är bra mycket dyrare och svårare att lägga så att det blir snyggt. Det är mer hållbart, men som sagt - sålänge man städar buren regelbundet så utsätts inte botten för något vidare slitage och då tror jag att man klarar sig långt på vaxduk. My two cents. Skrattande

Abico
1

Nya bokhylleburen :)
Den är 166x56cm innuti och grisarna trivs som fiskarna i vattnet.
Just nu går Greta, Tilda, Irma och småflickorna där - Irma har blivit ett helt nytt marsvin sedan hon flyttade in.

Hanna 

KAK67
0

#75 #77 Jag testar vaxduk (var för snål för att köpa matta,  stuvarna fanns bara i vitt i de tunnare materialen=opraktiskt) i en bur och jag är egentligen inte rädd att det skall gå igenom. Buren är byggd av samma material som köksskåp och garederober det är det att det tränger ner fukt i skarvarna mellan botten och kant i kisshörnan. Nu när jag har vaxduk kan det inte göra det. Får se hur länge duken håller. I den större golvburen som skall byggas så småningom tänker jag be maken hjälpa mig lägga riktig matta med svetsade hörn á la badrum.

FeliciaS
0

#78 Den är jättefin, som sagt :D Verkligen härligt med all plats de har att springa på.

#79 Okej, hoppas det fungerar bra :)

Mvh Felicia

Abico
0

#80 - Ja, den är härlig ^^ Jag tänker redan på nästa burbygge ;)
Det är kul att se hur Irma har utvecklats sedan hon flyttade in i den gruppen. Kanske är Greta något mer lössläppt som ledare än Wilma. Även om Wilma och Irma var fruktansvärt söta ihop.

Hanna 

Buffen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Såhär har min käre morbror snickrat…

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Buffen
0

Koffi & Yodas uppifrån (den övre)

Abico
0

#82 - Tjusigt :)

Hanna 

Buffen
0

Nelson & Fenders (den nedre)

Buffen
0

En till liten inblick…phew

Filosofia
1

Nu ska jag bygga bur av en Flärke-bokhylla! :D Men jag har några funderingar som jag hoppas att ni erfarna burbyggare kan svara på. Jag har tänkt att använda en plastmatta i bottnen som ska gå upp längst kanterna. Är det smartast att sätta fast den med dubbelhäftande tejp eller med golvlim? Jag vill ju täta alla skarvar med akvariesilikon, och det känns som att det skulle vara lite svårt om mattan bara sitter fast med några tejpbitar i hörnen. Kan inte ni visa bilder på era burar hur de ser ut när det inte är något spån/fleece/toalätt i? Vore kul att se hur ni alla har pusslat ihop hörn och andra skarvar. För det andra undrar jag hur ungefär hur långa skruvarna ska vara som jag skruvar fast spånskivan i botten med (om skivan t.ex. är 1 cm tjock). Tar tacksamt emot alla tips!

FeliciaS
0

#87 Jag har bara plastmattan fasttejpad, eftersom den inte kommer hålla hur många år som helst vill jag lätt kunna ta bort den utan att det blir förstört (om man har lim och silikon). Min har hållit snart 2,5 år utan problem - ingen fukt eller något som har trängt ner. Så jag tror inte du behöver silikon, om mattan går upp ett par cm på sidorna. Flärke har ju en plastbotten och den kan du använda mellan träskivan och plastmattan.

Jag har skurit ett jack i hörnet och liksom lappat våtrumsmattan över varandra (svårt att förklara…).

12-15 mm kan skruvarna vara, det är lite knepigt att skruva såpass nära kanten upp i bokhyllekanten i spånskivor eftersom det är rätt "poröst" material men är man försiktig så :)

Mvh Felicia

Filosofia
0

#88 Tack för tipsen! :)

Men skulle det inte gå att skära upp lim och silikon om man efter några år skulle vilja byta matta? Eftersom jag (i alla fall till en början) kommer att använda kutterspån som underlag vill jag inte att det ska fastna en massa kissigt spån och annat äckelpäckel mellan skarvarna, eller att det ska åka in mellan hyllan och mattan. Även om man då kan lyfta ur hela mattan (hur går det då med tejpen förresten? Måste man byta tejp varje gång då?) och rengöra under så blir det ju svårare med hörnen och dess skarvar (om man inte ska sprätta upp hela mattan varje gång man rengör). Du har alltså ingen tätning alls i hörnen där du har "pusslat ihop" mattan?

Hm, jag kommer säkert att förstöra hela spånskivan. :) Är det bäst att skruva fast skruvarna med borrmaskin, tro? Och sitter verkligen skivan fast ordentligt om skruven bara går 5 mm in i själva hyllan?

FeliciaS
0

#89 Jovisst, men du kan ju inte kontrollera emellan att det är fräscht under :P Inte så trevligt om det går så långt att man känner att det luktar äckligt ^^ Om mattan går upp en bra bit kommer det inte in spån bakom skarvarna, lite spåndamm dock, men jag lyfter bara på kanten och kör med dammsugaren ;) Ingen tätning alls, nope. Bara på övervåningen, men där går inte mattan upp på kanten (som är plexiglas).

Förborra långsamt och skruva för hand, det är säkrast :) Tänkte inte på att skivan var 1 cm, då kan du säkert ha en skruv som är 18 mm ungefär.

Mvh Felicia

Filosofia
0

#90 Nej, det är klart! Men kontrollera under mattan kan man ju inte i badrum heller, där den egentligen är gjord för att användas. ;P Om den tål att man duschar flera liter vatten om dagen på den utan att vätan går igenom borde den väl tåla några skvättar marsvinskiss, om man är väldigt noga med att hålla torrt och fräscht? Hm, klurigt. Det tål att tänkas på!

isabelle_
0

Jag har fått en hel rulle av min mormor och morfar då dom använde det i  sitt badrum. Har väl 10m eller nåt :)

FeliciaS
0

#91 Njo visst, jag har inte våtrumsmatta utan linoleummatta. Den är inte lika styv och tjock tror jag.. Billigare också.

Mvh Felicia

Filosofia
0

#93 Okej, men ändå. :) Linoleum brukar man ju ha i kök, hallar, sjukhus, skolor och andra offentliga platser med mycket folk, så det är nog ganska tåligt ändå. Jag har bara tänkt att ha två marsvin i buren också, kan jag tillägga.

Filosofia
0

Nu har jag varit och spanat in plastmattor (typ de billigare sådana som vissa av er har: de med rutmönster och den svarta med upphöjda cirklar) och de är ju superstyva! De verkar inte särskilt böjbara alls. Förstår inte hur ni kan forma dem efter burens kanter utan att klippa sönder dem helt. Undrar om jag inte ska ta en vaxduk och häfta fast istället och byta efter behov… Hm…

FeliciaS
0

#95 De är väldigt böjbara *s* Tycker absolut du ska köra på plastmatta!

Mvh Felicia

deluxe
0

#94 Om du gör som jag har gjort så behöver du inte vika den, då skär du bara ut en bit till varje sida och tätar efteråt. Enligt mig det enklaste sättet om man vill att det ska vara både snyggt och tätt. Glad

Filosofia
0

#97 Jo, jag har kikat på din bur i ett annat inlägg och du har satt dit plastmattan så fint och prydligt. :) Fast limmar man och använder silikon är det ju inte så lätt att byta matta sedan, om det skulle behövas. Jag får fundera vidare!

deluxe
0

#98 Det kommer inte behövas, och om det gör det så går det ju att ta bort - precis som man kan byta golv i ett badrum. Glad

Filosofia
0

#99 Jo, det är sant. :)

hyltebarn
0

hur höga kaner behövs det för att dem inte ska hoppa ut ? :)

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

MissaMisan
0

Härliga burar alla har! I denna buren bor mina tre marsvinstöser.(inte så jättebra bild kanske) den är ca 170 x 90 cm och gjord av en bokhylla. Har våtrumsmatta till botten. På bilden hade de nyss flyttat in, men senare fick vi även sätta upp ett galler, eftersom det finns små busiga katter i familjen…:P

deluxe
0

#101 Ungefär 25-30 cm är lagom.

Filosofia
0

Måste man förresten låta plastmattan gå upp längst kanterna om man har en bokhylla med fanér. Det är ju så att säga "blankt" och avvisande. Har nämligen sett att vissas bokhylleburar med fanér endast har plastmatta på golvet. Jag kanske t.o.m. skulle kunna tejpa fast den istället för att limma, och täta med silikon i kanterna, i och med att bokhyllans kanter kommer också kommer att ligga över mattan. I så fall skulle jag inte behöva oroa mig för att det åker in smuts mellan kanterna. Vad tror ni om det?

FeliciaS
0

#104 Om du tätar med silikon så behöver den inte gå upp på kanterna, men annars är det ju väldigt bra om den gör det, även om det är fanér.

Mvh Felicia

Filosofia
0

#105 Ja, vilken beslutsångest detta blev nu då. :P Jag får helt enkelt ta och köpa hem materialet och se vad som blir enklast IRL.

blackmoment
0

här är min bur :)

materialet gick på sammanlagt ca 800:-

bara hårdplasten gick på 300 kronor.

100 för färgen

100 för våtrumsmattan

300 för alla brädor och sånt.

just det, silikonen hade vi hemma så annars hade väl det kostat 100 det med :P

Det var min pappa om byggde ihop den och jag målade och sa hur allt skulle vara ^^

[Liinda]
0

#107 Vad mysig den såg ut =)

blackmoment
0

alla som har sett den berömer jättemycket :D och säger att mina marsvin har den lyxigaste buren ^^ och min farfar kunde inte fatta att dom inte hoppade över hahaha!

[Liinda]
0

#109 hehe det brukar vara den vanligaste frågan, "hoppar dom inte över" :P

FeliciaS
0

#107 Verkligen jättefin, hur stor är den? Vilka söta hökorgar, hoppar grisarna ner i dem? :)

Mvh Felicia

Ruffsen
0

Jag ska nog bygga en bur

blackmoment
0

#111 den är 110x67 :) sen 110 hög också ^^

haha ja, när jag fyller på med hö sitter dom där  och käkar ^^ alla 3 där uppe är i den nu :)

FeliciaS
0

#113 Okej :)

Mvh Felicia

Filosofia
0

När jag i helgen åkte till Ikea och skulle inhandla Flärke-hyllan hade den naturligtvis utgått. :( Hade allvarliga funderingar på att ge upp och köpa en gallerbur så att det blir några marsvin någon gång, men jag ger det en chans till. :P Har en mindre Billy-hylla (100x80 cm = 0.8 m²) i förrådet som jag skulle kunna använda. Problemet är att den inte har någon vidare snygg färg, så jag funderar på att måla den vit först. Men vilken sorts målarfärg ska jag använda som 1) fäster på fanér, 2) inte är farlig för grisarna och 3) är något sånär vattenfast, så att man kan torka av hyllan emellanåt?

FeliciaS
0

#115 Trist! =/ Men det funkar ju superbra med andra bokhyllor också :) Vit kan du måla den på utsidan även om den är mindre bra för marsvinen att få i sig. Mina marsvin har aldrig gnagt på burkanten, på utsidan kommer de dessutom inte åt. Vit insida… blir nog gult :P

Mvh Felicia

Filosofia
0

#116 Jo, jag kan ju måla den vit på utsidan och låta plastmattan gå upp på insidan, så att den fula färgen inte syns :)

Tindrar
0

Har också träbokhylla som ska bli vit. Vet någon om jag måste slipa innan för att färgen ska fästa? Kan jag ta vanlig silikon och skita i akvariesilikonen? Vill helst ha hela vit då jag vill att den blir så snygg att jag kan ha den i mitt rum utan att skämmas eftersom mitt rum är vit/svart (med undantag för en stor grön joker affish som sitter vid sängändan).
Sedan vill min pappa att det inte ska vara något skräp jag ska ha gjort för då kommer han kasta ut den tror jag:P Vill helst ha den på ben så jag kan PETA in grejer under, typ höförvaring, pelletsdunk och min marsvinslåda med klosax, bok, schampoo osv.

Abico
0

#118 - Jag skulle tro att du måste slipa av det yttersta lagret eller åtminstone "ruggla"upp det lite så att färgen fäster.

Hanna 

PeggyTroll
0

Jag håller på att bygga en bur, bestående av en billy bokhylla (tror jag) och en trälåda.
Det här kommer bli mina första marsvin så jag är väldigt ny på detta.
Jag bara undrar hur ni har limmat, tejpat fast era plastmattor, vilket lim/tejp ni har använt?
Skulle bli jättetacksam för svar!

Tina
1

Jag har använt silikon för att limma fast plastmattan och tätat hörn och fogar. Med fördel kan du använda akvariesilikon om du misstänker att dina grisar kommer vilja ta sig en smakbit, vanligt silikon är giftigt.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

PeggyTroll
0

#121 Tack för det snabba svaret! Ska fråga snickaren i huset om vi har sån!

[WeepingWillow]
0

Detta är buren min pappa byggde i rostfritt stål me 2 löstagbara sovhus hus me lock, en hösäck o plexiglasruta där fram. Kanterna va inte vidare höga men dom hoppade aldrig ut ändå, den mörkbruna tjejen brukade sitta ovanpå hösäcken ibland men hoppade aldrig ut. Detta är längesen nu, runt 1997-98. Mina nuvarande busar har en köpt bur men jag har faktiskt lyckats snickra ihop ett sovhus/utkiksplats :P

jorgengustavsson
0

Hejsan.

Detta är min första post här och tänkta bara visa min sons nya bur jag byggde igår.. Det är fortfarande lite små pul kvar men marsvinen har flyttat in :-)

elin85
0

#124 Vilken lyxbur :)

jorgengustavsson
0

Glömde tacka alla som postat bilder på sina bokhylle burar tack vare er jag fick inspiration till min sons bur. Måste bara fixa lite roliga saker till dom, det är lite tomt i buren nu…

Abico
0

#124 - Välkommen hit får jag börja med då :)
Mycket smart burlösning!

Hanna 

FeliciaS
0

#124 Vilken fin bur :) Vad är det för slags galler?

Mvh Felicia

tjorve
0

topp 3 snyggast bur jag sett här hittills!

undrar som felicias vad det är för galler och vad det är för bokhylla?

nyfiken på mått med :)

godisgrisen
0

Så här bor Chokladfabrikengrisarna. På bilden syns mest stora burskåpet det är byggt av en IKEA gormhylla måtten är 190*50cm i de fyra burarna. Jag har valt luckor med galler för att undvika kattbesök i burarna. Här bor de flesta av mina honor och i detta buskåp föds alla ungar.

godisgrisen
0

Här är komplimentskåpet som står i vardagsrummet. Tre IKEA komplmentbackar i en stomme som jag byggt själv. Praktiskt skåp men med lite små burar. Här bor tre kompispar.

godisgrisen
0

Här är köket med marsvinshörnan mittemot stora burskåpet står lilla burskåpet tre våningar med 70*55cm burar de är väldigt små men är heller inte så permanenta hem. Fungerar bra till kärlekspar och hanar som tillfälligt sitter ensamna mellan dejterna. Uppe på det skåpet står just nu en extrabur jag har ju en massa osålda unghanar.

På golvet mellan burarna är det rastningsyta. Varje kväll springs det vilt där. I vanliga fall finns en massa tunnlar och andra leksaker på golvet men jag ville att marsvinen skulle synas på bilden så därför tog jag bort det när jag fotade.

tjorve
0

#132 det är underbart med människor som ger upp all plats för sina marsvins skull :)

jorgengustavsson
0

Tackar så mycket :-)

Gallret är typ ett sko hylle galler ifrån Elfa. Fick det gratis när jag jobbade där dom tillverkas..

[Colina]
0

Dags för en uppdatering tror jag bestämt. Marsvinen har fått byta bur både en och två gången för att få det större. Nu har de två bokhyllor på sammanlagt ca: längd=220cm, bredd=70cm, kanten är inte särskilt hög så de kan hoppa ut om de vill men hittills har de inte gjort det. Buren står naturligtvis på golvet av den anledningen.

Såhär ser det ut, vi har alltså skruvat ihop 2 olika bokhyllor och häftat fast plastgolv i den ena och waxduk i den andra. Planen är att inom kort öka på med ytterligare en bokhylla och göra det ännu större så de kan ha plats för fler gångar och hus. Idag bor här 3 marsvin men det kommer utökas till 4 när buren blivit en bokhylla större (och eventuellt 5 och precis rätt hona dyker upp).

Precis hur lång tid det tog vet jag inte men kring 3-4h kanske ? Jag och sambon hjälptes åt. Jag är inget vidare på byggandet men i sitt företag bygger han långt mer avancerade saker än det här så han har tillgång till alla möjliga bra verktyg Glad

[Colina]
3

. Vi kan klättra ut, men vi låter bli.

[WeepingWillow]
0

Alla har så fina burar till sina grisar, jag får otroligt dåligt samvete när jag ser hur liten tråkig bur mina har :( Ska bygga en större bur me 2 våningar istället för en lång bokhyllebur då jag bor så smått men jag letar fortfarande loppisar o på blocket efter gamla möbler men jag hittar ju inget!

Marsvinlove
0

I kommande veckan ska vi köpa en Billybokhylla och göra om till bur!! Äntligen:D Så JAG har väntat (fast marsvinen får det nog roligare än mig förståssXD) men det ska bli kul:)

jorgengustavsson
0

Marsvinlove halva nöjet är att bygga :-) Så ni får det roligt allihop :-) Men dom små har roligast längst ;-)

Svea-
0

kul å kika på denna tråd lite då & då.har jag tur kan jag ta mig till nån våtrumsbutik snart å köpa våtrumsmatta till mina bokhylle burar.läser å läser om hur ni fäst dom å jag hoppas på att jag oxå kan lösa hur jag vill fästa dom inom kort.vill ha det hållbart avtorkingsbart.. å gärna lite snyggt oxå.

ska bli så oerhört jätteskönt när det blir klart .. så oerhört jätteglad jag kommer å bli då!

å marsvien oxå såklart…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

grundig
0

Donerar ett par bilder jag med då =) ej klart vid fototillfället , men numera på soptippen , gick inte att sälja =)

grundig
0

en till liten bild på en prototyp , vart mer förfinad efter lite tänkande

grundig
0

bild¨på ett enkelt hus då

grundig
0

en till bild på hus

dotmam
0

Byggde detta hus av ett skåp i helgen. Marsvinen springer glatt mellan de tre våningarna.

Men har redan planer på tillbygge då skåpet inte är så djupt. Har lagt golvmatta med ganska låg kant (så den inte syns under spånet för att undvika gnagande, hoppas jag..). Ramperna har olika vinklar men båda funkar. Det tog någon dag innan Maj-Björn vågade upp.

dotmam
0

Liten närbild (Bolster äter..). Kan tillägga att vi har katter och jag ville ha kattsäkert boende och kunna ha dem i vardagsrummet. Därav ingen "liggande skåpbur".

FeliciaS
0

#145 #146 Vad fint! Hur djupt är det då? :)

Mvh Felicia

dotmam
0

#147 Lite mer än 40 cm bara i innermått. Tänker skaffa ett liknande skåp som är djupare och göra en "tunnel" emellan. Eftersom det är massivt trä så är det så lätt att såga i den här typen av skåp och blir stabilt. Har köpt på en återvinningsbutik. Kostade drygt 100:- :) . Överst på högra sidan är en låda där vi har hö, klotång mm (det är därför luckan är lite annorlunda där). Golvmattan fick jag gratis på Materialmännen, schysst.

[Strawberi]
0

Vill gärna se bilder på burar PAX garderober.. Smarta lösningar, länkar till vad man behöver, osv..

Royalz
0

Du behöver en garderob och lådor + glidlister. Det kostar inte 175kr utan runt 120kr för en låda med glidlister.

godisgrisen
0

Åh den här gamla godingen till tråd! Jag uppdaterar och visar härmed Tantburen! En bokhyllebur på 170*80 hem till sex nöjda damer.

zune
0

#151 Snyggt!

Här är mina småkillars bur. Gjord av en gormhylla från ikea. målade den vit. Här är den inte helt klar då även gallret ska på. Husen är även tillfälliga. Lite tråkigt med galler, men måste för kattens skull. litar heller inte på att busarna inte hoppar över :P måtten är ca 155*55.

ångrar nu i efterhand att jag inte hade högre glas. Har förresten växthusglas som jag verkligen rekomenderar då det är mycket lätthanterligt :)

Misarn
1

Vi byggde om en skänk med två våningar av måtten 122x45cm, buren är indelad i en flecce och en spåndel så att dom får varierat underlag. Färgen är vattenbaserad och innehåller inga farliga ämnen om marsvinen skulle få för sig att gnaga lite. Underlaget i buren är en enkel vaxduk som jag köpte på åhlens. Buren går att dela av om det skulle behövas, våra honor har ingen tendens att hoppa över kanten så vi har en ganska låg kant av vanligt hönsnät men ska byta ut den mot plexiglas då det skvätter ut ganska mycket sågspån. Dock har vi en liten kant i sågspånsdelen.

flocken
0

Jätte bra inlägg. Ska själv bygga en stor bur. Eller, sambon ska. Är oerhört oteknisk. Många bra ideer

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Isnona
0

Slänger väl upp en bild på min bur också :)

Är inte jättenöjd med den men den duger. Grisarna är lyckliga och det är huvudsaken. Använde bara material som ändå låg och skräpade i garaget.

Det är ett ikea-soffbord med bitar av ramen från en ikeabokhylla (ca 90x125) samt en 100x50 gallerburbotten som övervåning :)

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

alva-m-t
0

Kan man ha gummimatta i bottnen? Det skulle ju vara ganska bra för då blir den väl inte "skadad" ifalldet skulle komma kiss på den?

Funderar, eller ska bygga en större bur. Men vad för material ska man ha ifall man har en katt hemma som kan komma och käka upp dom, men jag skulle inte vilja en gallerbur. Har ni några tips?

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

FeliciaS
0

#156 Vad menar du för typ av gummimatta?

Du skulle kunna bygga en ställning/nätlock av kycklingnät (fyrkantigt hönsnät) eller kompostgaller och ha över buren. Ungefär som en avlång trådback.

Mvh Felicia

Misarn
1

Har också byggt en egen bur av en gammal linneskåp med två våningar och två sektioner.

Skåpet var lackat flera lager det var ganska gammalt så den hade trängt in i lagret så jag fick slipa och hacka bort det som gick och det var väl det som tog längst tid.

Sen köpte en grundfärg och grundmålade två gånger och sen målade jag med basfärgen två gånger för att få bästa färg och resultat.

Grundfärgen var en vanligt vit färg som inte var vattenbaserad medans den svarta färgen var vattenbaserad då den ska vara ofarlig för marsvinen om dom skulle få för sig att gnaga på sidorna.

På vardera våning har vi sågat ut ett hål så att marsvinen kan springa igenom och när vi fått ordning på flocken ska vi dessutom bygga en ramp så att dom kan springa dåde uppe och nere, likaså kommer vi tapetsera det som nu är vitt.

Samt har vi hönsnät som går att plocka bort när vi gör rent buren dock kommer det komma plexi-glas där senare så vi slipper att ströet åker ut på golvet.

Vi har dessutom delat av burarna med en liten kant så att vi har en del där vi har toalätt-strö och en med fleece.

Hela buren kostade omkring 1700-2000 att göra men tyckte resultatet blev bra och passar bra in i våran inredning, samt så tror jag våra marsvin trivs bättre i denhär buren jämfört med hur dom bodde förut.

flocken
0

Nuär jag på G med bygget. Hittade en billig hylla för 100kr, 160cm lång, 60 bred & 27 djup. Kommer bli så roligt

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

[Strawberi]
0

Nu ni, jag ska bygga om lite i marsvinsrummet framöver. Så kanske delar med mig av bilder sen. :-)

flocken
0

Nu är vårat hemma bygge klart. Damerna trivs super. Min frigående kanin tyckte oxå det var skit skoj.

…………………………………..

[Maijah]
0

#160 Spännande! :-) Du måste visa här sen, lova! ;-)

#161 Snyggt, där måste de trivas bra! ^^

[Strawberi]
0

#162 - absolut!

Lexxi
0

Jag ska också nu under de närmsta veckorna, inte bygga nytt, men bygga ut buren jag har så att jag får två burar till!

Får väl visa bilder jag med sen :)

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

[Maijah]
0

#163 Good! :-)

#164 Gör det!

Tycker alltid det är kul att se nya burar :-) Så man får lite inspiration!

Jag kommer antagligen bygga helt ny bur från grunden snart, som kommer bli ungefär 200-250x80 cm, för att den ska passa in i mitt rum. Eftersom som det ser ut just nu kan inte marsvinen få ett eget rum.

Lejonhjarta
0

Någon skrev att man inte skulle ha vanligt silicon utan akvariesilicon. Köps detta i djuraffär eller i byggvaruhandeln? Har inte tänkt att ha matta i våran bokhyllebur utan silicon i skarvarna å båtlacka plyfabotten. Funkar d tror ni?

Royalz
0

Det behöver inte vara just akvariesilikon, bara den är giftfri så funkar det lika bra. Finns en giftfri rätt billig på biltema. Annars köper du akvariesilikon på bygghandeln.

[Strawberi]
0

Mina nya burar.

Nusan
0

Vilka bra tips jag får.

Jag undrar vad är fördelar och nackdelar med att ha filtar, handdukar i botten?

Har ni ingen sågspån alls då? Hur många lager  med filtar är tillräckligt, så att det inte blir för hårt? Hur ofta ska man tvätta dom då?

Hur gör ni, praktisk sett, när buren ska städas? Ruskar filtarna ute, eller hur får ni bort allt bajs…?

Mvh

Nusan

Sol-
0

Här kommer ett ombyggt arkivskåp, som våra små svin bor i…

Gjorde tyvärr för låga kanter, så det ligger ju alltid spån och annat på golvet.

Dessutom är det svårt att hålla trappan ren då den sitter så långt in i buren.

Överdelen är avtagbar vilket är praktiskt då man ska städa och flytta buren. Men det är dumt att det blir springor som jag just nu tätar med vikt tidningspapper. Dessutom suger ju träet upp alla fukt och blir svårt att hålla rent.

Sol-
0

här kommer en bild på övervåningen

Sol-
0

Jag har satt fast trappan med gångjärn …

Sol-
0

och i uppgången vilar den bara på golvet

Någon kostnad på det hela har jag tyvärr inte, och inte tid heller.

Arkivskåpet fick jag och sen är det ju nätet och gångjärn som kostat, plastmattan är en bit som blivit över då vi lagt i köket.

Måtten är 100 cm * 70

höjden är  ca 25cm per våning

Denna bur ska till sommaren bli utebur, och en ny innebur ska nu byggas, då vi skaffat fler små svin så tycker vi den börjar bli för liten.

[Strawberi]
0

Åh vilken tjusig bild! Jätte härlig, efter sommaren har jag en stor liten hemlighet ;-)

krimskrams
0

Här är en bild på vårt hemmabygge!

FeliciaS
0

#175 Vilken annorlunda :) Vad är hörnburen gjord av?

Mvh Felicia

krimskrams
0

Säg det du, det är min sambo som har byggt! Jag vet inte riktigt vad han har använt, men det är nog nån sorts träskivor! Gallret är överloppsbitar! Praktiskt med hörnbur som inte tar så mycjkt plats! Grisarna bor i köket så har de mycket sällskap av människor också, det är ju köket som är husets hjärta Kyss

FeliciaS
0

#177 Okej ;) Hur stor är den då?

Mvh Felicia

krimskrams
0

Jag minns inte exakta måtten ,men den är nog helt tillräcklig för 2 marsvin! Kom ihåg att kolla in balkongen de har i hörnburen också, de tycks också trivas under bänken där vi byggde ut buren, blir lite mera kryp-in känsla för dem där. Skrattande

[apprecier]
0

Åh blir så avundsjuk av att se vilka läckra burar ni byggt.

Jag har bestämt mig att bygga "bur" åt Toby och Chaos i min skåp men jag mätte igår och det var 90x50 cm. Då blev jag ställd, skåpet är perfekt för då min katt har ingen chans att hoppa in eller så. Får söka vidare efter en bättre skåp som jag kan bygga bur av. Vill helst ha plexiglas nästan runt o så.

Hur gör ni kattägare?! min 2åriga katt är på buren hela tiden och gärna vevar med tassen mellan springorna (har vanlig bur just nu). Jag har jagat bort henne varenda dag i en månad nu. Blir less, vill hellre ha en bur där katten har nada chans att veva tassen i eller hoppa ovanpå. Grr!

krimskrams
0

Våra katter är vana med marsvinen och gör inget åt dem!

Buren är ju också byggd så att katterna inte slipper åt att PETA på dem med tassarna!

Moctezuma
1

Nu har vi också satt igång och planerat ett bokhylleburbygge! Ska bli roligt att fixa en ny bur :D

lisora
1

Nu märker jag att jag hittat en oerhört gammal tråd då senaste inlägget var 2011 haha, men jag har en fråga - hur städar ni burarna? Jag själv har en vanlig gallerbur som är 110x60 och blir ju jättesugen på att bygga en egen nu när jag ser hur fint man kan göra, men är det inte krångligt att städa? Mina marsvin bor på vår övervåning så jag måste liksom bära ner buren för att byta spån osv som är i garaget :)

Ery
0

Jag har en bokhyllebur, när jag städar använder jag en stor skopa och skopar upp det lortiga spånet bara. :-) Tycker det går bra så.

Misarn
1

#158 Jag blir lite tårögd när jag ser grisarnas gamla bur och får se Peach som inte är med oss och Humba och Luma som inte heller bor kvar efter dom omständigheter som blev strax efter. Det känns som det var så länge sen.

[Forest]
0

Vet att det är gammal tråd men många fina byggen är det :) 

Jag undrar vilka galler är bäst att köpa/använda när man bygger en egen bur? Här skulle jag aldrig kunna ha buren helt öppen dels för att katterna ser dom som byten men även för att ena hoppar högt så jag väljer säkerheten före det osäkra.

JonnaCecilia
1

Nu har Blixten och Virre fått ny Billybur! Undrar var folk har hittat så billiga plastmattor för den här kostade! ;) Min sambo råkade såga sönder mittbrädan pga ett missförstånd men det går nog ändå. Förstärkte botten med tre hyllplan på undersidan, och vi ska ju inte flytta den så mycket :)

devilsdaughter
0

Va fin! Tänkte du haft kvar mittbrädan och sågat öppning i den? Gällande bottnen, är den delad i 2 delar när man får den? 

Funderar på att göra av billys bokhylla också, men har inte bestämt mig än.. Vill ha så lång/stor som möjligt och då är ju billys den bästa tror jag. Vill att det ska diffa mkt från gallerburen jag har nu som jag tror är iaf 150 på längden..

JonnaCecilia
0

Tack! :) Ja precis, tänkte ha två öppningar i mittbrädan så de kunde springa igenom. Men så missuppfattade min sambo så det blev fel men det går bra utan mittbrädan. Billy 202*80, som jag har, har alltså två plywoodskivor 1 meter var som bakstycke/botten. Så ja, den är delad. Därav att jag förstärkt med hyllplan på baksidan. Jättedåligt men tror inte så många bokhyllor har ordentliga bakstycken, inte de som passar som burar iallafall… Köpte iallafall bokhyllan billigt på blocket, har tom sett såna skänkas bort så man behöver inte köpa en ny! :) Är väldigt nöjd nu, och har glada grisar ;)

EK_19
2

Vårt marsvinsutrymme :)

Har ute olika tunnlar och leksaker och utökar området på golvet också för att de ska få nytt att pinurla på och utforska.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.