Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1553 ggr
Amanda.M
1

Är mitt marsvin gravid?

Mitt marsvin har blivit väldigt ' runt ' dom senaste veckorna, det lägger sig mest vid magen och neråt, vi ger henne inte överdrivet med mat ( hö, pellets osv ) alltså detta kanske är en väldigt konstig fråga men alltså hon har även blivit mer aggressiv,  tex när man bär upp henne så blir hon väldigt sur och försöker bita än to.m det händer inte alltid med oftast, hon bor med en hona, jag vet faktiskt inte om det bara är så att hon har ätit för mycket eller om det fakiskt är så att hon är gravid, detta kanske inte tillhör ämnet med den ena juckar to.m på henne, har inte hittat något på internet om att honor juckar på varandra, vad tror ni? kan tillägga en sak, hon bodde med massa andra marsvin innan, vet dock inte om det var hanar i buren men då borde dom varit kastrerade! 😛

[Sockertoppens_kaniner]
0

Hur länge sedan var det hon bodde med de andra marsvinen? Är ni helt säkra på att hennes nuvarande kompis är en hona? :)

Amanda.M
0

Dom har ju bott med massa fler och dom har ju vart med varandra sen dom var små och dom gillar varandra sa personen jag köpte dom av, uppfödaren sa att det var två honor och jag har läst lite och jag tror faktiskt det är två honor men jag är inte helt säker! #1

[Sockertoppens_kaniner]
0

#2 Burkompisen kan ju vara en hane. Hon måste ju ha träffat en hane för att kunna vara dräktig, har hon inte träffat någon hane så är hon ju inte dräktig. :)

Amanda.M
0

Ja, men har du något tips på vad jag kan göra? :) 

Amanda.M
0

Och allt det mer ' tjocka ' sätter sig längst ner på magen

Arinah
0

Ta en bild, både ovanifrån så man ser magen, och underifrån på båda så man ser könen. (På vuxna marsvin går det knappast att ta fel på vad som är en hane, och vad som är en hona.) Då blir det lite lättare att reda ut vad som pågår. För övrigt är det inte ovanligt att honor bestiger varandra när de brunstar.

Amanda.M
0

Tack för tipset! tänkte faktiskt lägga ut en bild på magen! Sen vägde jag även henne, hon vägde hela 2 kg men ska jag lägga ut här då?🙂 🤔 #6

Arinah
0

2 kilo är väldigt mycket även för ett dräktigt marsvin. Är du säker på vikten? Lägg gärna upp en bild ( och bilder på deras underreden)

Amanda.M
0

2 Kg är ju väldigt mycket för ett marsvin, o är det så att hon inte är gravid utan bara lite för ' tjock ' så får jag ju dra ner lite på deras mat! 😮

Arinah
0

Om hon inte är dräktig är 2 kg knappt ens möjligt, om det inte är en cuy du har. Nu väntar jag på bilder, är lite nyfiken på vad det här handlar om

Amanda.M
0

Hm, kan jag skicka bilderna imorgon? Förresten, så är det ju väldigt farligt om hon inte nu är dräktig och väger så mycket! Tycker du vi ska ta henne till veterinären om hon är överviktig? Eftersom jag läste om att ett marsvin väger så mycket ska man helst kontakta en veterinär 😮#10

Arinah
0

Vänta med veterinär, tills du får hjälp här att se vad som står på. Vilken sorts våg har du använt? En vanlig badrumsvåg kan inte visa rätt på sån liten vikt. Är det en  hushållsvåg kan du provväga  med en liter mjölk. En 1-liters mjölkförpackning väger 1 kilo. Ser fram emot bilder imorgon

Amanda.M
0

Hushållsvåg väger jag med, men jag ska testa det med en liter mjölk imorgon! Ja imorgon ska du få bilderna, ska jag skicka på den andra också! Det är en skillnad på deras kroppar tycker jag, den lite mer ' runda ' går ut vid magen. Men imorgon kommer bilderna då, ska jag skicka dom här bara?

Amanda.M
0

Arinah
1

Ja, lägg in dom i tråden. Det kan vara andra som är intresserade, eller kan ge råd.

Amanda.M
0

Oj! hushållsvåg, nu skrev jag helt fel. Jag använder en badrumsvåg, jag har marsvinet i famnen och ställer mig på den, sen så släpper jag ner marsvinet och väger mig själv för att kolla på ett ungefär hur mycket hon väger, kan man kanske inte göra så? ☺️Okej jag lägger in ett litet collage imorgon på båda två, ska jag ta magen och underdelen som du tyckte, jag tycker båda har liknande kön, bara att den ena har lite större🤔 Men folk får ju avgöra det imorgon 🙂

Fridaaaa
0

#16 Bättre med en hushållsvåg, vanlig våg till människor är inte så lämpade till marsvin

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Amanda.M
0

Ja, vi tänkte ta o låna en hushållsvåg av min granne 🙂#17

Amanda.M
0

Tänkte lägga upp dom snart, men bara på magen är helt säker på att båda är honor #15

Amanda.M
0

# 15

Amanda.M
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser man då dumle & Chelsea! Det är då Chelsea som detta ämnet har handlat om, jag tror faktiskt inte hon är dräktig utan bara lite större än Dumle! :)

Amanda.M
0

Här har du en bild! #15 :)