Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1006 ggr
Frida B
0

Hur stor är risken?

Hur stor risk är det att det blir komplikationer med dräktiga honor/födsel? Funderar ju på att ta ungar på Nikita, men tvekar för är så himla nojig över att det skulle hända någonting… Är det värt det? Hon är 8 månader och fullt frisk, god kondition och väger strax under 800 så tänker få upp henne lite innan.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

StuteriSolo
0

Under alla mina år som marsvinsuppfödare har jag haft kanske två-tre fall av komplikationer i samband med födsel, tog min första kull 1978 och det har passerat mååååånga kullar under åren(marsvinen finns såklart kvar) Är marsvinet i bra kondition så är det oerhört sällan problem, om det däremot blir problem då går det lätt illa.  Det är en bra ålder att para vid åtta månader,  se till att marsvinet får ett bra foder under hela dräktigheten. Har dock märkt att ger man ett kraftigt foder så blir det många ungar(och hanarna blir jättefeta) yngre honor för ofta två ungar första gången.

Frida B
0

#1 kommer inte kunna para henne vid 8 mån, möjligtvis vid 9 mån. Hon är lite liten i kroppen, i väldigt gott hull. Pigg och glad, äter som hon ska och popkornskuttar spontant ibland… Väger strax under 800 men är som sagt lite liten i kroppen. Men har hört så många där det gått fel…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

StuteriSolo
0

För att minimera riskerna ska man t.ex inte ge extra kraftfoder förrän ungarna är födda, inte vänta för länge med att para(ju äldre förstföderska man har desto större risk) se till att ge nog med c-vitamin(vitkål eller andra c-vitaminrika grönsaker) fri tillgång på hö. Mina marsvin får c-vitaminrika uppfödarpellets(1 msk per marsvin och dag,) fri tillgång på hö och vitkål en bit per marsvin, det klarar de sig jättebra på och är blanka och fina i pälsen, pigga och hanarna håller vikten :D När sedan honorna fått ungar får de 1/2 skopa extra per unge, ungarna brukar börja knapra pellets efter 1-2 dagar

Frida B
0

Mina får kraftfoder i form av uppblött havregryn, vill inte ge pellets då jag inte vet exakt vad det innehåller. Alltid fri tillgång till hö och vatten, och varje dag får de varierade grönsaker :) Borde det fungera?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

StuteriSolo
0

Förr fick mina marsvin hel havre(praktiskt att ge samma som hästarna fick) så det är väl ett ok foder det med. Men då är det mycket viktigare att de får oordentligt med c-vitamnrika grönsaker, eftersom varken hö eller kraftfoder innehåller något sådant.

Frida B
0

#5 blir hon dräktig tänker jag ge henne typ gurka med askorbinsyra på, så jag vet att hon får den mängden hon behöver :) När dräktighetstecken börjar synas i alla fall.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)