Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 952 ggr
anniealex
0

bråkar hanar mycket?

Hejsan! Jag och min sambo skaffade oss två marsvin(hanar) för tre veckor sedan och dom två första veckorna så va de sida vid sida hela tiden. Men nu det senaste så bråkar dom väldigt mycket o ibland om rang ordningen, och den ena är väldigt elak mot den andra i princip hela tiden. Och det känns som att den ena då blir lite deprimerad. Är det normalt? / två oroliga ägare

Fridaaaa
0

Jag har enbart hanar, två hanpar just nu. Smågnabb ibland men inte mycket mer.
Hur gamla är dem? Hur stor bur?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eulwen
1

Hanar tjafsar när ena eller båda kommer upp i slyngelålder, 4-8mån. När rangen sen är bestämd brukar det vara lugnt. Dock kan vissa saker trigga igång tjafs på nytt, t.ex miljöombyte, honor i närheten, någon av dem mår dåligt osv. Det brukar lägga sig igen så länge de har allt de behöver och då framför allt yta. Hanar behöver utrymme för att komma överens, bor de trångt retar de sig på varandra och kan inte gå undan. Minimi för att två hanar som kommer överens ska trivas är en 120bur tycker jag, men tjafsar de blir den ytan för liten. Då kan man ge dem större yta och ev. flytta tillbaka dem i buren när det lagt sig. Eller så behöver de permanent större yta för att funka ihop.

anniealex
0

Okej tack så mycket för svar!:) jag har en 120 bur till dem och dem är 3 mån :) men nör jag sätter ut dom på golvet så bråkar de aldrig, det är bara nör de är i buren!

Fridaaaa
0

#3 Kanske de vill ha större bur eller är det mer att upptäcka på golvet = glömmer bort sig. Men då har de förmodligen kommit i "slyngelåldern" och då kan de gnabbas. Så länge de inte slåss är det ingen fara.

Eulwen
0

Isf skulle jag försöka ge dem större bur eller mer utrymme en tid, då kommer det förmodligen att lägga sig ganska snabbt. Och så varsitt hus, mat i varsin ändå osv, allt för att undvika situationer där de kan tänkas stångas lite. Håll koll (väg dem gärna regelbundet) så den mobbade får vila och äta som han ska och så länge de inte far ihop som pälsbollar och slåss eller någon blir full med bitmärken så är det bäst att bara ha is i magen. :) I nio fall av tio går det här över om man har gjort vad man kan så som jag tipsat. Jag har haft många hanepar och även satt ihop vuxna, ofta ser det mycket värre ut än vad det är. 
Bättre att ge större bur nu, än att låta dem gå och så blir det värre och så måste ni sära på dem. Har det gått så långt kan det vara svårt att få ihop dem igen, så bättre att vara proaktiv och förebygga. :)

Svenstorp
0

Fick ett tips av uppfödaren till mina marsvin när de började bråka, kan låta lite skumt men det fungerade oroligt bra och var effektivt! Jag sprutade då lite body mist (typ Victoria's secret) i rumpan på dem, vid körteln. Då luktar de likadant och hyste inga agg mot varandra. Självklart går det lika bra att smörja in nån olja eller liknande ifall man inte vill spruta body mist.

Fridaaaa
0

#6 Skulle personligen inte rekommendera att spraya typ parfym (?) på marsvin.

JonnaCecilia
0

Bara tvätta körteln med lite diskmedel och ljummet vatten skulle jag rekommendera i så fall, det behövs göras då och då iallafall, och då luktar de neutralt! 

Det viktigaste vid ranguppgörelse är ju dock vad Eulwen säger, ge dem lite större plats. Har man inte möjlighet till större bur kan man ju sätta en liten hage vid buren och ha luckan öppen så de kan springa fritt emellan och på så sätt få större plats ett tag. Lycka till med de små!

anniealex
2

Gud vilken tur att denna sidan finns alltså!! Tack så mycket allihopa för hjälpen !! Skall testa alla tips! Har alltid haft massa olika djur så brukar vara van vid hur saker och ting är med dem. Men jag har aldrig haft marsvin så blir ju super orolig så fort dem gör något hahah! 🐹💕

Svenstorp
0

Parfym och parfym, är ju en svagare koncentration. Tror inte heller att det skadar öht, dock inget man bör göra ofta då huden möjligtvis kan bli torr (men behövs ju förhoppningsvis bara en gång).