Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1009 ggr
Amanda.M
0

Dräktig hona?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni kommer få se 2 bilder på mina marsvin 1 på Chelsea och den andra på Candy. Det kommer stå namn under marsvinen så att ni ser vem som är vem, men Chelsea är lite mer rund i kroppen vi har nyss köpt henne och hon och Chelsea juckar på varandra (båda är honor) jag har frågat andra marsvinsägare och googlat med aldrig hittat att två honor juckar. Är det så att hon bara är lite mer rund eller är hon dräktig? Vi köpte dom nyss och dom kommer från en uppfödare som har haft marsvin i flera år så jag tror inte att hon skulle missa om en av dom var en hane.

StuteriSolo
0

Även honor hoppar på varandra, är en dräktig så känns det som en knöl i magen efter ca. halva dräktighetstiden(4,5 vecka) och det är ungefär då de börjar bli tjocka, en del syns det inte på förrän precis i slutet om det är unga honor som plötsligt visar sig vara dräktiga.

Amanda.M
0

Jag vet att dom har en knöl osv, jag vet inte vart i magen jag ska känna men hennes mage är rätt uppsvälld och hon hoppar inte utan ställer sig och juckar, men det kanske har med lek eller bara lite hoppande att göra med #1 :)

StuteriSolo
1

Det är ett dominansbeteende, och när de är brunstiga så kan de uppvakta varandra också i brist på bättre :D

Om en hona är dräktig så känner man strax framför bakbenen/bakom revbenen(lätt att förklara..) efter ungefär halva dräktigheten brukar det kännas att det är något där. Däremot så ser de inte alltid ut som om de är dräktiga så tidigt, om de inte har många ungar.