Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 650 ggr
SuperLimm
0

Frågor och funderingar.

Hej!

Jag har lite funderingar som dykt upp efter att jag läst en del här på Marsvin iFokus. Vill bara förtydliga att jag inte kommer skaffa marsvin än men jag hoppas kunna göra det i framtiden. :)

När jag gick på gymnasiet (djurvård) för sisådär 6-7 år sedan fick vi lära oss om marsvin men nu när jag läst vad ni skriver här förstår jag att mycket av det jag fick lära mig inte stämmer.

Vi fick bland annat lära oss att marsvin inte kan bilda c-vitamin själva och att det därför är väldigt viktigt att de får i sig detta genom kosten vilket ju stämmer. Men vi fick lära oss att det skulle vara c-vitamin i dricksvattnet (sån c-vitamin brustablett för människor) och att marsvinen skulle äta frukt varje dag. Men när jag läst artiklarna här på sidan står det bara att man ska ge grönsaker av olika slag. Jag har inte läst någonstans om frukt faktiskt så därför undrar jag om det är skadligt med frukt eller om det bara är så att grönsaker är bättre?

Många djur, bland annat kaniner går ibland att få gå på toa, går det med marsvin också? tänker om jag tex har filt med något mjukt under som bottenmaterial men ställer in en eller två "toaletter" i något hörn, om dom då kan välja att få där eller om dom helt enkelt bara kissar och bajsar där dom står?

Hur mycket brukar marsvin tugga på inredningen?

Finns det några roliga leksaker som marsvin brukar gilla?

Om jag tar över några vuxna marsvin, hur lätta/svåra är det att få dom tama om de inte är det sen innan?
Vad kan jag göra för att underlätta att få dom mindre rädda och mer tama?

Hur många av er ger någon form av kraftfoder/annan mat än hö och grönsaker och i så fall vad ger ni?

Hur ofta badar ni era marsvin?

Hur ofta klipper ni klorna?
Är det svårt att klippa klorna på marsvin, brukar dom sitta stilla?

Vad har ni för mer djur än marsvin?
Hur har ni vant de andra djuren vid marsvinen? Eller har ni dom i olika rum?

Ja, det var väl de frågor jag kan komma på nu, kommer jag på fler skriver jag dom i tråden.  😃

Mvh Linn

Ljungåsen
2

Jag tillfredsställer mina marsvins C-vitaminbehov genom att servera dem gurka med ett par korn askorbinsyra på till frukost. Det är väldigt populärt. Sedan får de förstås grönsaker också. Frukt innehåller för mycket socker för att vara riktigt nyttigt.

Jag har aldrig försökt toaletträna marsvin, så jag vet inte om det går.

Mina får kvistar, så de brukar inte tugga på inredningen. De har en aktivitetsboll som de gillar skarpt, annars är favoriten att vara ute och springa på golvet. Speciellt ett av mina marsvin älskar att springa omkring.

Jag har haft ett antal marsvin genom åren, de flesta har varit omplaceringar och har alltså varit halvvuxna eller vuxna när de har kommit hit. De har blivit tama allihop. Hur lång tid det har tagit verkar vara mer individuellt än beroende på hur gamla de har varit. Jag har alltid pratat mycket med marsvinen, så att de lärt sig att känna igen min röst. Sen är det klokt att röra sig sakta när man är i närheten av dem, och att inte jaga runt dem i buren när man behöver plocka upp dem. Har haft dem uppe varje dag i början, inrullade i en handduk så att de inte känt sig så rädda. Mutat med gurka och persilja. Mest handlar det om tålamod. 

Som kraftfoder får mina kornkross. Gissar att du sett den här artikeln?

Badar dem väldigt sällan, kanske 1-2 gånger per år. Tidigare marsvin har haft mer geggiga talgkörtlar och behövt badas oftare, men de jag har nu blir inte smutsiga lika fort. Jag badar alltså så sällan som det går.

Klorna klipper jag var 3-4 vecka ungefär. De flesta marsvin är snälla och sitter still, men en av pojkarna jag har nu sprattlar hysteriskt (trots att han är jättetam i vanliga fall). För honom får vi vara två - en som håller och en som klipper.

Förutom marsvinen har vi kaniner. De är i olika rum och träffas aldrig.

Frida B
1

Marsvin bör äta c-vitaminrika grönsaker, och inte frukt och brustabletter. Det är bäst att de får i sig det viktigaste för att få dom att fungera naturligt om det går, brustablett i vatten funkar inte. Då riskerar dom att inte få i sig allt dom behöver, då dom kanske tycker att vattnet smakar äckligt och inte dricker. Grönsaker går alltid ner, till exempel vitkål.

Frukt bör man inte ge då de flesta frukter kan ge svamp hos marsvin, och det är alldeles för mycket socker i frukt.

Många djur, bland annat kaniner går ibland att få gå på toa, går det med marsvin också? Det går att få dom att kissa på et speciellt ställe, men i och med att dom bajsar i princip hela tiden går dom inte att få helt rumsrena.

Hur mycket brukar marsvin tugga på inredningen? Mycket. Dom älskar att gnaga på allt dom kommer åt, så mycket obehandlade träsaker i buren rekomenderar jag :)

Finns det några roliga leksaker som marsvin brukar gilla? Det är väldigt individuellt, men har det någonting med mat att göra så är allt roligt…

Om jag tar över några vuxna marsvin, hur lätta/svåra är det att få dom tama om de inte är det sen innan? Återigen individuellt. Min 7-åring är knappt rädd för någonting, han går på mina fötter när han är på golvet och jag städar buren. Medans min 5-åriga hona jag haft i 3 år fortfarande är väldigt rädd av sig. Båda omplaceringar. 

Vad kan jag göra för att underlätta att få dom mindre rädda och mer tama? Många hus, ta det i deraras takt, mat hela tiden.

Hur många av er ger någon form av kraftfoder/annan mat än hö och grönsaker och i så fall vad ger ni? Jag ger uppblött havregryn, då min hane hr lätt för att rasa i vikt efter kastreringen. Vill dessutom veta vad jag ger dom, och vet inte exakt vad pellets innehåller. Dessutom funkar det lika bra som pellets, och är mycket billigare. Hade han inte haft så svårt att hålla vikten hade dom bara levt på hö och bra grönsaker.

Hur ofta badar ni era marsvin? Nästan aldrig, bara när det behövs. Men då tar jag en hel dag åt det, då man måste torka riktigt noga. Jag förlorade ett marsvin i misstänkt lunginflammation, en vecka efter jag badat honom. Långhårig, så tror inte han blev riktigt torr och blev på så sätt kall. Marsvin är extremt känsliga djur.

Hur ofta klipper ni klorna? Varannan vecka, men då toppar jag bara. Annars en gång i månaden.

Är det svårt att klippa klorna på marsvin, brukar dom sitta stilla? Individuellt och en träningssak.

Vad har ni för mer djur än marsvin? Fiskar och räkor och passar massa hundar.

Hur har ni vant de andra djuren vid marsvinen? Eller har ni dom i olika rum? Ja alltså fiskarna är ju inget att tala om…. Men hundarna har antingen fått acceptera att marsvinen finns där, när det kommer till mina marsvin är jag jävligt hård mot hundarna. För säkerhets skull, då jag haft hundar som är ute efter att döda. Så sköt dig eller jag blir förbannad och du förbjuds i rummet.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

SuperLimm
0

#1 Jag misstänkte att det var något sånt med frukten. I skolan fick marsvinen apelsinklyftor varje dag. När jag tänker efter tror jag faktiskt alla djuren (smådjur och fåglar) fick frukt varje dag, minns faktiskt inte att vi gav grönsaker överhuvudtaget. 
Finns det några grönsaker en inte borde ge?
Hur är det med rotfrukter, tex morötter, bra/dåligt?

Så marsvin kissar och bajsar oftast där de är då?

Är det fruktträd och lövträd som gäller när en ska ge kvistar eller spelar det ingen roll vad för träslag det är?

Tack för ditt svar! :)

Mvh Linn

SuperLimm
0

#2 Tack för ditt svar! :)
Så då får egentligen marsvinen i sig allt de behöver från höet, förutom c-vitamin? Om dom inte behöver något mer för att hålla vikten då, men rent näringsmässigt tänker jag.

Så ingen frukt alls, ingen saltsten eller annan konstig sten, bara rent vanligt vatten och grönsaker varje dag? :)

Hur vanligt är det förresten att marsvin hoppar? Såg en film på där ett marsvin hoppar men det känns inte som att det är så vanligt eftersom så många har öppna burar?

Mvh Linn

Ljungåsen
0

#3 Just citrusfrukter kan vara alldeles för syrliga och ge marsvinet munsvamp, men de är förstås en god C-vitaminkälla.  Här finns info om diverse grönsaker och frukt. Morot innehåller inte mycket C-vitamin, men brukar uppskattas. Vitkål är en bättre basgrönsak.

När det gäller kvistar så brukar jag hålla mig till antingen äpple eller sälg.

Frida B
0

#4 precis! Pellets är någonting som djuraffärer hittat på för att tjäna pengar, om man inte har ett marsvin som har svårt att hålla vikten. Och inte ens då ger jag pellets utan finns mycket bättre saker att ge som inte är så processat som pellets. Tänk såhär, vad äter dom i det vilda? Gräs, grenar och blad. Inget pellets eller så ;) vitaminerna får dom från de olika växterna som inte växer här på vinterhalvåret, kanske inte ens över huvud taget. 

Verkligen inte saltsten! Det gör mer skada än nyssa, har för mig att salt och kalt bildar kristeller och stenar i urinet och marsvinet kan på det sättet dö. Frukt kan dom få ibland som godis, i och med att det är mycket socker i bör dom inte leva på det. 

Haha alltså… Jo… Vill dom ut så hoppar dom ut. Är dock inte så vanligt att dom vill lämna boet så att säga ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

Såg att ni pratade grenar. Se till att grenarna inte är behandlade eller besprutade, och ett riktmärke brukar vara fruktträd eller björk :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ljungåsen
0

Här finns en bra artikel om utomhusmat.  Längst ner listas lämpliga grenar: fruktträd, sälg, björk, bok, hassel och lönn.

SuperLimm
0

#5 Bra sida! :)

#6 Så om buren har en höjd på 40cm så kan de ändå hoppa ut? Läste någonstans att 25cm är minimum och tänkte då att 40cm borde vara säkert och bra.

Ger man blad och allt när man ger grenar då? Eller bör något tas bort från grenarna?
Såg att man kan ge blåbär och blåbärsris, ger man bladen då också? :)

Mvh Linn

Ljungåsen
1

#9 Det går bra att ge grenar och ris med blad och allt. Marsvinen äter det de vill.

Alana82
0

Jag tror att hoppandet är lite individuellt, jag har fyra stycken varav en tror att han ska vara med i OS grenval höjdhopp, de övriga tre är mycket mera försiktiga av sig

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Frida B
0

Att dom hoppar så högt hör väl inte till vanligheterna men det kan hända… Men det räcker med 40 cm :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

SuperLimm
0

så bra! :)

Jag har läst att det brukar funka att ha 2 hanar ihop men inte fler (okastrerade). Går det att ha hur många honor ihop som helst? Brukar det funka bra att ha kastrerade hanar och honor ihop fler än två? Det är säkert väldigt individuellt vilka som funkar ihop men rent allmänt?

Mätte lite hemma igår och kom fram till att buren som störst kan bli 150x80. Det skulle kunna gå att ha den bredare om man gör ena hörnet lite mindre (annars kommer jag snubbla varje gång jag går in i köket) så det blir 5 eller 6 kantigt. Men jag räknar med max 80 bred så är det bara positivt om det blir bredare. Mina mattekunskaper är inte de bästa så hur många marsvin skulle kunna gå ihop i en bur i den storleken anser ni?

Mvh Linn

Frida B
0

#13 i den skulle jag säga 4 eller max 5. Men helst 4-3 st. Jag har 3 marsvin i en sådan stor bur.

Det funkar med 2 hanar tillsammans men inte mer, okastrerade som kastrerade. Det går inte att ha flera hanar ihop med honor, då bråkar hanarna. Honor går att ha hur många som helst ihop.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

SuperLimm
0

#14 okej! :)

Mvh Linn