Tappade tänder i underkäken
Hej! Mitt marsvin har sedan några dagar tillbaka varit hängigt. Han är precis runt året och ganska tunn sedan innan, så när han började äta betydligt mindre blev jag orolig. Vägde honom, och han hade då gått ner från 825g till 775g. Tittade sedan i munnen på tänderna, och ser då att båda de undre tänderna knappt syns! De är ojämna i längd och ser ut att ha gått av, men med det inte sagt att det MÅSTE vara så, eftersom det är svårt att se och han har ont…
Min fråga är nu, om det är tänderna som gått av - växer de ut igen? Och hur lång tid tar det isåfall? Matar just nu med mixad gurka och mosad banan…
Tack på förhand!!
Oj, det lät ju inte så bra. Har du pratat med veterinär? Ge inte mer gurka och banan, banan är alldeles för sött för att ge i mängder och gurka har i princip ingen näring. Försök istället se om ditt marsvin kan få i sig nåt nyttigare, kanske du kan mixa en bit paprika? Problemet kan ju vara större också, de tuggar ju mest med tänderna bak i munnen, som man inte kan se, kan han tugga med dem så borde det gå rätt bra.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
äter han inte hö så stödmata med Critical Care. Äter han inte alls behöver han stödmatas ca varannan till var tredje timme. Och ta dig snarast till marsvinskunnig veterinär. De inre tänderna kan också vara påverkade samt att de övre framtänderna inte kan nötas ner mot de undre om de är för korta.
Som tur är växer marsvinständer snabbt!
Tack för snabba svar! Ska införskaffa Critical Care och avvakta.. Har kontaktat veterinär ang tandkontroll, så får vi se hur det blir. Han har iallafall väldigt god aptit och vill äta, men han "tappar" kornen/fröerna,
Kan det vara tänderna som gått av? Hur kan detta ha hänt? Har naturligtvis ALDRIG tappat honom eller liknande! Han har grenar i buren o saltsten..
Saltsten är direkt skadligt för marsvin. C-vitaminbrist skall kunna påverka tänderna.
Saltstenen sitter där men de använder aldrig den mer än att klättra på den. I vilket fall som helst, nu är han bra igen och tänderna har växt ut.
Skönt att höra. Ta ut saltstenen i vilket fall, skulle de få för sig att börja använda den kan de få problem med njurarna!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.