Hur rensar ni?
Måste bara fråga er som har marsvinen i t.ex en bokhylla. Hur rensar ni buren och håller den ren? Jag vill gärna ha en sån men tror det blir väldigt svårt att byta. Och vad har ni för underlägg i buren? :)
Jag har en vinylmatta fastklistrad och tjockt med spån. Byter inte allt spån så ofta utan tar bara ut det smutsiga översta lagret. Använder en skopa och en handsopskyffel och öser ner smutsigt spån i en sopsäck. Eftersom jag har så tjockt lager når det inte ner till mattan och sliter på den, men när jag byter allt spån gör jag på samma sätt och sen sprayar jag med vatten och grumme grönsåpa(som är helt ogiftigt), skurar med en diskborste, sprayar med vatten och torkar ur med en diskhandduk. Ev sprayar med vatten och torkar ur igen (med ny handduk) för att få bort alla rester.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag har våtrumsmatta som botten i min bur och en liten bit upp på väggarna. Jag rensar dagligen bort allt kiss och bajs och fyller på med nytt spån och hö. Då tycker jag det håller sig fräscht.
Hoppas det är okej att jag smyger in en fråga här! Hur har ni gjort i hörnen på buren när ni har materialet på botten upp en bit på väggarna?
Mvh Linn
Tack för svaren! :) Vill verkligen ha en stor bur till mina marsvin så nu känns det som att endel frågor har blivit uppklarade. Men mina marsvin bajsar extremt mycket och överallt så känns som att jag skulle få byta 90% av buren varje dag ändå haha. Synd att man inte kunde lära dom att göra behoven i ett hörn. Vart hittar man underlagen ni har i era burar? :)
#4 Går det inte att plocka bort bara bajset någon gång om dagen? Typ med en spade så man bara tar där man ser att det är bajs?
Mvh Linn