Allergi mot vissa raser?
Hur vanligt/ovanligt är det att man är allergisk mot vissa marsvinsraser men inte mot andra? Berätta gärna om era erfarenheter.
Beror ju på vad man är för allergiker 😛 Har hört om någon som var allergisk mot urinen, de kan ju inte ha någon ras. Om man är pälsallergiker kan man väl ha rex om jag inte missminner mig…
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Jag tror att jag eventuellt inte riktigt tål rexar. Vilket känns lite märkligt eftersom de ska vara mer allergivänliga. Men vi är ju alla olika. Andra raser har jag nämligen aldrig känt av. Har alltid varit känslig mot vissa sorters katter men andra tål jag hur bra som helst. Det beror väl på vilka ämnen/kvalster med mera som de utsöndrar tror jag. Hade varit intressant att veta om någon annan här på forumet är känslig för vissa marsvinsraser och i så fall vilka.
Alltså… Det finns inga allergivänliga marsvin… :p på hundar främst pratar man om allergivänliga raser, även katter. De raser som flest allergiker tål, statistiskt sätt. Men det finns inga sådana "allergivänliga" marsvinsraser, det har någon nog sagt för att vara rolig eller någonting…
Det har dessutom inte att göra med djuret, utan en själv. Man kan vara allergisk mot allt hos ett djur, men vanligast är huden. Alltså mjället som kommer från alla djur. Det beror helt på ens egen kropp, vilka raser man tål och inte.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Rexar är inte mer allergivänliga alls. Tvärt om kan de ibland vara mer allergiframkallande än andra raser. De har sträv päls som "sticks" lite och det samlas mycket damm i pälsen om de inte badas regelbundet. De ska inte förväxlas med rexkatter och rexkaniner som har en helt annan typ av päls.
#2 Finns inga allergivänliga marsvinsraser, precis som inom hund och kanin t.ex också.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Det finns allergivänliga hundraser 🙂
#6 Nej det finns det inte. Det är väldigt individuellt vilken ras man tål eller inte. Många tål dock icke fällande raser i regel bättre men nej finns inga allergivänliga. Hela beror på individen samt vad man är allergisk mot på hunden elelr ja då djuret
#7 det var så jag skrev i kommentar 1.
#8 Besvarade enbart det du skrev i #6 att det finns allergivänliga hundraser vilket det egentligen inte finns.
#9 Ok.
Är inte skinnymarsvin allergivänliga om man är pälsallergiker?
Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸♂️
#11 Finns som sagt inga allergivänliga. Skinnys är inte 100% nakna heller. Vissa kan tåla dem andra inte.
Jag har inte reagerat på mina tidigare marsvin som har varit av virvelsort. Nu har jag en släthårig och en teddy och reagerar på båda men inte alltid. Det är inga större reaktioner, får utslag och klåda på halsen vid kontakt, men detta försvinner inom 10-15 minuter. Kanske inte är till så stor hjälp men det är min erfarenhet iaf.
#11 är man allergisk mot just pälsen kan helt hårlösa marsvin vara mindre risk för allergi, men oftast är det huden man reagerar mot och inte själva håret.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tack för era svar. Rumelle, det var intressant att höra om dina erfarenheter. Någon fler som har personliga erfarenheter i detta ämne ?
#15 när jag var allergisk reagerade jag på alla marsvin. Nu reagerar jag inte på någon. Min vän däremot reagerar på marsvin som inte badar regelbundet! Hon badar sina en gång i månaden-varannan vecka, då reagerar hon ingenting. När hon däremot träffar mina som badar typ vartannat år reagerar hon direkt.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#15 Min man är allergisk mot en massa saker, dock inte konstaterat allergisk mot marsvin. Han reagerar precis som #13 beskriver med klåda och utslag.
Förra pojkparet vi hade var båda släthåriga. Där fick han enorma utslag av den ena, men nästan ingenting av den andra. Nuvarande pojkpar är också släthåriga, och han reagerar litegrann på båda två. Ingenting i närheten av hur han reagerade på vårt "allergimarsvin" dock.
Sen har vi märkt att han reagerar mer på sommaren än på vintern.