Lättaste långhårsrasen (pälsskötsel)
Vilken är den lättaste långhårsrasen att skaffa som första långhår om man vill kunna ställa ut. Är de lockiga lättare än de rakhåriga? Lunkarya? Någon speciell färg som brukar ha tåligare päls? Kan tänka mig att vita/ljusa är svåra att hålla rena.
Bra fråga! Långhår av bra kvalitet, med mycket päls och bra temperament är betydligt enklare. Sen tycker nog jag att lockiga är enklare än släta, alltså texel, merino och alpaca. Lunkarya är lite speciella jämfört med de andra långhåren och jag skulle inte säga att de är de allra enklaste att hålla i bra utställningspäls.
Upplever också de lockigare varianterna som aningen enklare. Åtminstone ifall de är lite strävare (= mer lockar) så når pälsen inte ner i marken lika fort och man inte behöver börja rulla dem lika tidigt. Sedan tycker jag de är enklare att presentera på utställning, då presentationen inte förstörs lika mycket ifall djuren rör på sig.
Jag tror att chokladbaserade lockiga långhår tenderar att få mjukare päls, vilket inte håller lika bra. Hanar är generellt lättare att hålla rena än honor.
Det handlar om vad man vill ha själv också. Det viktigast är att du köper djur från bra linjer där djuren generellt har bra temperament och inte tuggar på sin egen och andras päls. Om de har mycket päls så underlättar det pälsskötseln också.