Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 1105 ggr
[hattifnatten]
2

Marsvin idag, jämfört med för 25 år sen

Jag fick mitt första marsvin för 26 år sen (sjukt att tiden går så fort, minns det nästan som igår!), vi köpte tre honor som bodde i samma genomskinliga låda utan tak i zooaffären, men inom kort fick en av honorna tre dödfödda ungar :(   En av dem var alltså hane, och vi lämnade tillbaka honom och bytte mot en långhårig hona.   Den honan och de andra gick inte ihop, så hon fick bo ensam i en bur (som var rätt liten, vad jag minns).    Ibland var de ute och sprang lösa i min och min systers rum, och på sommaren fick de vara ute i en trekantsbur och beta gräs!    Internet fanns inte, så man fick förlita sig på översatta böcker om marsvin, och djuraffärens kunskap…

När de var fem år gamla dog de alla tre, nästan samtidigt, vet inte varför.   

Antar att det är stor skillnad på att ha marsvin nu, mot för över 25 år sen.   Hur sköter man ett marsvin nu?   Ska de ha saltsten och mineralsten?   C-vitamin brustabletter i dricksvattnet?   Har förstått att det numera finns lag på att inte ha dem ensamma.    Går de i sele?   Minns att jag försökte med sele på mitt marsvin, men hennes bakben var för korta, så de slank ur.        

Har man marsvin frigående numera?   

Kommer inte skaffa marsvin, har tyvärr fått ett barn som är allergisk mot pälsdjur, men det var väldigt roligt med marsvinen, och skulle tycka det var kul att få veta hur det är att ha marsvin idag, känner nämligen ingen som har dessa underbara djur!

[AnimeV4]
1

Följer och väntar på bra svar 😃

JonnaCecilia
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejsan! 

Idag är det annorlunda med marsvin, som du redan vet får de alltså inte vara ensamma utan ska vara minst två. Salt/mineralsten har man insett kan ge njursten och det är ju inte bra, i värsta fall dödligt för de små liven! De ska ha c-vitamin i sig, men brustabletter innehåller mycket dumt, så det ska de helst få genom vettiga grönsaker, som broccoli, vitkål etc. Vill man vara helt säker kan man ge dem några korn askorbinsyra på en gurkskiva eller dylikt. 

I övrigt med fodret är rent vatten som byts ofta självklart ett måste, obegränsade tillgångar hö och om det behövs ett kraftfoder men då INTE gnagarblandningar eller vilket pellets som helst då det innehåller mycket onyttigt/onödigt. Ett pellets av bra kvalitet eller något sorts sädesslag; havregryn,  kornkross etc. Ofta behöver de inte kraftfoder, det är bara för marsvin som behöver gå upp i vikt, har lätt att tappa vikt ellet behöver av annan anledning som att marsvinet är dräktigt eller sjukt.

Sele är, som du märkte, ingen hit. Marsvinens kroppar är inte byggda för det. De kan slinka ur selen och kanske springa bort, eller göra ett ryck om de blir skrämda och i värsta fall knäcka nacken. Vill man ha dem ute är det bättre att ha dem i en säker inhägnad! 

Jag tycker det är jättekul att ha marsvin. Brukar ha dem i knät, låta dem springa runt på vardagsrumsgolvet (de är så lustiga, "pratar" och hoppar) och glädjs åt att se dem bli mer och mer tama :)

[hattifnatten]
0

#2   Tack för svar!   Kul!   

Samma sak som för kaniner då alltså, saltsten rekommenderas i allmänhet inte för dem heller, då det kan orsaka njurproblem.  Men för marsvinen på min tid var det ett måste.     Samma med gnagarblandning, det gav vi förstås marsvinen i slutet av 80-talet, vad annars, liksom?  🤪   Det var det "alla" (zooaffären) sålde och rekommenderade.     De fick en matskål full varje dag, vill jag minnas…

Jättefina marsvin du har!    Ja, jag minns hur roliga marsvinen var, de pratade och de var så otroligt personliga!   ❤️

vaniljkaka
0

Verkar som att alla jag pratat med irl som hade marsvin förr hade bara ett ensamt. Att djuraffärer ens sålde dom ensamma? konstigt att dom hade så lite kundksap
Min bror hade ett marsvin på 90talet, i en rätt liten bur. saltsten hade han.

JonnaCecilia
0

Hade också ett ensamt marsvin på nittiotalet. Min syster fick ett i augusti, jag fick ett i november. Sen dog min systers marsvin efter nåt år och mitt blev ensamt kvar tills hon dog. Och levde ett tag med kaniner… Vi läste ändå på, alla böcker de hade på biblioteket (inte så många, 2-3) plus en vi hade köpt. De hade saltstenar och gnagarblandning… ibland fick de varsin hel morot! Min levde ändå rätt länge och var jättetam, kom på inkallning. Båda var tama.

[hattifnatten]
0

Två av våra marsvin bodde tillsammans, men det var inte tal om att de inte fick bo ensamma.  Det tredje marsvinet bodde ensam.  Sen hade min yngre syster ännu ett marsvin, när jag flyttat hemifrån, och det bodde också ensam.  

Känner en som köpte marsvin så sent som för två år sen, och personalen i djurbutiken sa att det absolut inte var några problem att ha ett marsvin ensam!  Helt sjukt att de som jobbar i djuraffär och säljer djur inte ens har koll på lagar.

Marsvin och kaniner hade man ju rätt ofta ihop förr, men det avråder man ju från idag.  Även om djuraffärer ofta har dem i samma bur.

Fridaaaa
0

#6 Tyvärr är det så fortfarande idag, djuraffärer som säger att det är OK med ensamma marsvin eller ett marsvin med kanin :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[hattifnatten]
0

#7  Ja, det är väldigt synd!   Min väninna köpte marsvin i en djuraffär för bara två år sen, och fick som sagt informationen att marsvinet klarade sig utmärkt ensamt!  Butiken hade bara ett marsvin till salu vid det tillfället,  och min väninna blev mer eller mindre övertalad att köpa det!   Hon var inte ens där för att köpa något djur, utan mat till barnens hamster.  Men så tyckte barnen att marsvinet var så gulligt…  

En fråga till :)   Mitt marsvin var släthårig, men hade en stor virvel i pannan.   Vad kan detta ha varit för ras?   Var ju som sagt rätt svårt att få reda på sånt på 80-talet,  de enda som fanns att fråga var djuraffären och enstaka böcker på biblioteket, i stort sett.

Fridaaaa
0

#8 Förmodligen crested.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.