Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 2182 ggr
X2015X
0

Hur gör ni med hömängd??

Hur gör ni för att alltid ha hö i buren? Jag brukar fylla på en stor näva innan läggdags, men de är såklart borta på morgonen, lägger ytterligare en stor näve innan jag går på jobb eller liknande men de försvinner så fort! Måste ju typ lägga i nytt hela tiden!? 

Trodde inte de skulle va såpass, riktiga matvrak :) 

Sen önskar jag lite grönsakstips. Har kört isbergsallad, gurka, morot och paprika nu ett bra tag, för de gillar inte selleri eller ruccola. Men eftersom de dom gillar inte innehåller så mycket c-vitamin så häller jag lite askobinsyra över jämt.  Men tips på lite nya grönsaker tackar jag verkligen inte nej till!

bohan85
0

Lägga in mer hö på en gång, marsvin får aldrig vara utan hö!! Jag lägger in massor,  en hel del plockar jag ut igen då de har kissat, bajsat och trampat ner en hel del. Men det är så de gillar att göra. Jag köper hö av en bonde, blir mycket billigare!

JonnaCecilia
0

De måste äta mycket hö, det är 80% av deras matintag. Får de inte i sig tillräckligt med hö är det farligt då det både håller igång tarmsystemet och slipar tänderna på dem så de kan äta. Som #1 säger så lägg in mer än du brukar i framtiden och se till att de aldrig är utan.

Ge dem inte mycket gurka och sallad, då är risken att de inte äter tillräckligt av det de behöver för de blir mätta på vattnet i det, samma med morot fast pga sötma. Paprika innehåller mycket C-vitamin men är rätt syrligt vilket kan leda till munsvamp så var observant på det. Finns Artiklar här på MiF om olika grönsaker de kan äta osv. Mina brukar få broccoli, grönkål, paprika, bladspenat (ibland, det är farligt i större mängder), vitkål, blomkål (de gillar mest bladen)… som sagt, kolla in artiklarna här på MiF, finns massa info om allt om marsvin!

Deathkitten
0

Jag lägger i en näve ca 3 gånger om dagen.  Det hinner oftast ta slut innan jag fyller på igen. Men det är inget som de kommer dö av. 2-3 nävar hö om dagen är en bra mängd för ca 2 marsvin.

Jag brukar ge mina marsvin morot, romansallat, salladskål, broccoli och ibland lite spenat.

Arinah
2

Marsvinsmagar är gjorda för att de skall äta nästan hela sin vakna tid. Om de inte har tillgång till hö hela tiden ökar risken för olika hälsoproblem. Höet får inte ta slut mellan givorna, och är den absoluta huvudfödan.

[rumelle]
2

Jag lägger in ett stort berg av hö, så att de kan gömma sig i det också om de vill. Tyvärr blir det ju lite spill som måste slängas eftersom de trampar ner och kissar på det, men det är det värt tycker jag då de verkligen uppskattar att kunna gömma sig i höet. Försöker fluffa upp det varje gång jag går förbi om de har trampat på det. Behöver fylla på varannan eller var tredje dag.

Tjarles
2

Jag använder höhäck. Fyller upp en gång på dan, räcker och blir över. Har man höhäck så blir det inte så mycket spill heller utan dom kan äta det mesta.

Fridaaaa
0

Lägger in 2-4 ggr/dag i en hörna, vet jag att jag ska vara borta längre får de större hög. Kommer aldrig ha höhäck till mina. För stor risk för att de bland annat fastnar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimeV4]
0

Jag har en hövagn som jag skruvat av hjulen på så att den är i bättre höjd. Jag  fyller på så att det är ett stort berg över kanterna och trycker fram höet mellan spjälorna. Det tar aldrig slut eftersom jag trycker fram det varje gång jag går ner till dem.

De små marsvinen har en hög med hö i hörnet som de gärna sprider ut överallt, så den puffas upp ofta och tar heller aldrig slut. De är ännu lite för blyga för att sitta i höet, så det är nästan aldrig kissigt. De små får höet påfyllt när det "bara" finns ett tjockare lager kvar på burgolvet. Planen är att de också ska få en hövagn när de får sin bokhyllebur.

Alana82
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har höhäck av en liten udda variant, kör med fodertråg till hönsfåglar modell mellanstor, de sitter med framtassarna på kanten och kan äta med nosen nedåt, vanlig höhäck ser inte bekvämt ut tycker jag så letade reda på något som ger mindre spill men utan att ät-positionen blir för onaturlig för mina små grisar, dessutom har dessa tråg "galler tak" så de hoppar inte upp i höet och kissar ner det, så länge som de små monstren inte pillar upp gallret det vill säga :D

Nackdelen är att det tar golvyta

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Eulwen
2

#9 Mina grisar hälsar att det där ser förbaskat tråkigt ut och de tipsar om nöjet med att skutta i, boa i och gräva i höet. ;)

Jag lägger in flera högar och hälften ovanpå hus och liknande. Då blir inte allt nedtrampat direkt och de sprider ut sig lite mer i burarna när de äter.

[AnimeV4]
0

#9 Det är väl ett tråg till höns och kycklingar? Mysigt och smart! Det ska jag absolut fundera på till framtida burbyggen 😃

bohan85
0

Jag måste hålla med #10, att sova, busa göra gånger är ju halva nöjet med höet!

Alana82
0

Mina trampar dock omedelbart ner sitt hö och pinkar i det, inte mycket för att skutta, boa eller gräva i det, de sätter sig mitt i och äter så för dem gör det nog inte så stor skillnad, men man skulle kunna ha både och, då vet man att de har fräscht hö att äta och sen kan de grisa omkring i resten, om de inte nu väljer att äta av det grisiga höet men de verkar ha bra näsa för när det kommer nytt hö i buren så det torde inte vara så stor risk

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

lissora
0

Jag går in och tittar och ger hö efter behov, brukar bli en stor hög på morgonen, en liten på dagen och en stor på kvällen. Höet används även som sov-och kisshörna ;)

Ljungåsen
0

Våra marsvin har en stor hög med hö på golvet i buren. De tycker det är jättekul att leka i höet. Vi fyller på höet åtminstone morgon och kväll, så de är aldrig utan.

jojjehanna
0

Vi brukar ha höet ovanpå ena boet, dvs längs kortsidan och jag upplever inte att det blir kissigt. Däremot lägger jag alltid en tuss i bägge husen och den blir trampad, liggen på och blandas med spånet. Vi har även ett korgbo på burgolvet som används som höförvaring, så de har hö på två ställen.

Idakarrlsson
0

Som det är konstaterat, marsvin ska ej vara utan hö. Sen hur många ggr du lägger in per dag är smaksak. Bara det alltid finns hö i buren. Jag lägger gärna mindre mängder fast då oftar för att slippa den stora mängden nedtrampat och nedkissat hö. Men som sagt ALLTID hö i buren :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

farvendal
1

Det är ingen panik om de är utan hö någon timme, som vissa verkar tro. Det sker ganska ofta hos mig, att det tar slut en stund innan jag kan fylla på nytt. Jag fyller på små mängder åt gången eftersom min ena flicka har astma och flyger det för mycket "damm" runt henne kan hon få rejäla attacker. Kan inte använda spån till henne heller utan får dra till med lite dyrare alternativ^^

Men i ditt fall kan man ju bara fylla på ännu mer innan du åker hemifrån 🙂 det kan aldrig bli för mycket hö liksom ^^ Vill bara att du ska veta att dina grisar inte dör av att gå utan hö i någon timme någon gång ibland, men såklart inget man ska sträva efter 🙂

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Marsvinsliv
0

Alla marsvin får hö hela tiden.

Loveehoorses
0

Vi har en kattlåda i buren jag lägger vi lägger massa hö i, och sen lägger vi lite utspritt i buren på hustak också så det blir lite mysigt:) vi fyller på nytt hö cirka två gånger om dan!