Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1217 ggr
[Gnagare2]
2

Rengöring av trähus

Hej alla,

Gör rent till mina små grisar just nu,och kom att tänka på en sak. Jag har fyra honor och två hanar,(givetvis bor ingen med motsatt kön) och hanarnas trähus luktar ammoniak så in i bomben,medans tjejernas hus är i princip luktfria.

Hur gör man rent deras trähus? Träet börjar väl ruttna om man spolar av det i duschen? Hur brukar ni göra? Skriv och kom med ideer🙂

[rumelle]
1

Jag brukar skrubba av dem med en diskborste och vanligt diskmedel i duschen och sedan skölja av noga och låta torka. Fungerar bra tycker jag. Trä ruttnar inte av att man blöter ner det enstaka gånger och sedan låter det torka, det ruttnar om det ständigt är fuktigt.

mrsLadybug
1

Om man är orolig för vätan (alltså när man har tvättat huset) kan man torka det i ugnen, typ 50 grader, blir lite som en bastu :P

nightmares
0

Brukar också diska mitt trähus med vatten och diskmedel. Sedan låter jag det stå tills det torkat helt innan jag ställer in det i buren. Fungerar bra och kan inte se att det har skadat träet.

anna.fogel
0

Risken om man blöter träet och speciellt om man torkar det i ugnen är att träet spricker Bättre att låta det lufttorka sakta. Annars så kan man olja in det med tex paraffinolja så suger det inte åt sig varken kiss eller vatten vid rengöring.