Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 699 ggr
Bewitched
0

Introducera hona till kastrat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lite funderingar kring att introducera hona till kastrat.

Jag har två lakelandsbröder som är 6 månader nu i augusti, som jag kastrerade för snart en månad sedan. Bröderna kan inte gå ihop så jag har fått dela deras "golvbur" med galler emellan så de inte skall bita varandra mer. De går dock fortfarande och murrar mot varandra genom gallret.

Funderar på att skaffa varsin tjej till killarna lite senare i höst. Min första fråga är skall jag vänta tills killarna är lite äldre innan jag skaffar damsällskap till dem, eller går det bra vid 7-9 månaders ålder?

Min andra fråga är, hur skall jag introducera dem för varandra? Har läst massa olika sätt här på forumet, men inte just någon som har erfarenhet av hona till ensam kastrat.

Bör jag också sätta en träskiva emellan burarna när de får varsin tjej, eller går det bra att de kan prata och nosa på varandra?

Jag sätter in en bild på hur de bor så är det lättare att se vad jag försöker förklara ;)

Hoppas någon har svar på mina frågor :)

Tack på förhand.

Lillyrod
0

Det går bra att skaffa en dam till killarna när som helst. Vi släppte ihop vår hane 4 veckor efter kastrering och då var han 4 månader. Flickorna något yngre. Vi släppte tjejerna på köksgolvet och öppnade hans lilla bur som han fått gå i medan såren läkte. De hade då sniffat på varandra flera gånger genom burgallret. Det blev ett himla kuttrande och jagande för han blev ju så glad men sen var det bara att släppa ihop dem i stora buren. Inga problem alls.

zapx71
0

Vår hane var 2,5 år och hade gått ensam 1,5 månad utan kompis och 4 mån med brorsan i en bur bredvid sin och vi satte ihop honom med sin nya tjej i golvhage. Hon var väl måttligy road av honom medans han svassade runt och gjorde sig till som bara den. Inga problem alls.

Bewitched
0

Puffar upp denna, för nu är tjejerna reserverade och kommer inom en månad, så alla tips kring ihopsättningarna (båda killarna får sina tjejer på samma dag) så som hur jag skall gå till väga, om jag bör sätta upp något mellan deras "burar" osv mottas tacksamt. :)

Eulwen
0

Låt dem inte komma åt varandra, när hanarna får varsin tjej kommer de förmodligen att bli kaxigare mot varandra. Bättre skärma av eller sära på paren. 

Att sätta ihop hona med kastrat är bara att PETA ihop, inga konstigheter. :)

Bewitched
0

#4: Okej tack för svar. De kommer inte vara i samma inhägnad utan ha ett galler mellan sig, men de kan ju sniffa på varandra genom gallret. Är detta ok, lr det kanske blir lite rivalitet? Kanske skall ha en spånskiva eller något emellan. Man ser på min bild längst upp att det idag är galler emellan de två inhägnaderna.

:)

Eulwen
1

Ja som jag skrev, skärma av eller sära. :) Risken finns att hanarna har en kisstävling när de ska imponera på sina nya flickvänner.