Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 940 ggr
Zakaraa
0

Söker dig som är lite händig

Vill utöka mina pojkars bur lite så de har Mer yta att vara på, eftersom jag inte kan göra något åt bredden eller djupet så får jag jobba med Höjden istället.

Jag vill bygga någon typ av hylla som löper längsmed den bakre långsidan. Med andra ord som hyllplanen som finns för Kortsidorna men för långsidorna.

De bor i en Casita 120 och ni kan se på bilden där hur hyllan på kortsidan ser ut. Tänk er det hyllplanet fast på lågsidan.

Jag vill inte bygg i trä eftersom mina grabbar inte är särskilt trevliga med sitt kissande.. Jag har inte riktigt lust att behöva lacka tusen gånger eller sitta som  hök och torka upp kisset för att slippa illaluktande och svällande trä, möjligtvis skulle det ju gå att lägga en plastskiva ovanpå men risken för vätska att komma in emellan skiva och hylla är stor.

Har ni någon idé på hur jag skulle kunna göra? Det kommer så klart behövas minst ett (troligtvis två) stöd längsmed hyllplanet så det inte blir ostabilt när en vikt kommer ovanpå.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

smellcaramell
0

det skulle inte funka att göra ett fint litet paket av träskivan med vaxduk då? lite överlapp på rätt ställen precis som när man lägger tak så bör det väl inte vara så stora problem :) sen behöver man ju inte täcka hela undersidan eftersom det är högst otroligt att kisset skulle rinna längs hela plankan :)

VildaVittra
1

Jag skulle be en plåtslagare att tillverka ett hyllplan, sedan klistra antihalktejp över det hyllplanet. Då lär det inte behövas några stöd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zakaraa
0

#1 Nja, duken skulle tuggas på dessvärre

#2 Anledningen till att jag nämner stöd är helt enkelt för att inte gallret varpå hyllplanet kommer fästas i inte ska bli krokigt. Dumt att lägga all tyngd på gallret, så jag tänker att man kan göra "pelare" som håller upp och hjälper gallret med vikten :)
Vill helt kunna bygga Själv och plåt är inte något jag kan jobba med (inte så glad i plåt över lag, känns kallt, hårt och naket)

Men tack för bådas förslag! :)

Marsvinsmamman
0

Var inte rädd för att jobba med trä. En lättbygd hylla i enkel design torkar snabbt upp den ev. urin som de kissar på den. Och när den blir sunkig så gör du en ny. Ta en bräda som är några centimeter än buren, tex 130 cm. Denna bräda ska pressas in mellan de horisontella gallerna på burens kortsida, så nära långsidan som möjligt. Dessa galler blir som konsoller för hyllan. Om brädan är för tjock får du karva bort lite trä så brädan går att pressa in. Men en 20 mm tjock bräda brukar funka. 

Vill du ha ett litet räcke på hyllan så skruva fast detta underifrån, alternativt använd tjock kartong eller masonit och pressa fast vinkelrätt mor hyllan. Du måste då skära skåror i kartongen/masoniten där kortsidornas burgaller ska träs in. Stöd på mitten av hyllan behövs förmodligen inte i och med att du har en 20 mm tjock bräda, den sviktar inte. Vill du ha stöd ändå så skruva fast stolpar eller säkra med upphängning uppe i burtaket.

Obehandlat trä är helt ok att bygga av. Lätt att jobba med, billigt att byta ut och marsvinen får gärna gnaga på det. Hoppas du förstod min instruktion.

Zakaraa
0

#4 Jag vill ju att hyllan inte ska suga åt sig något.  Det du skriver skulle ju resultera i exakt det som jag inte vill ha, illaluktande inredning. Jag vill inte behöva bygga nytt varje vecka (vilket i längden skulle kosta multum) utan vill ha något som håller ett tag.

anna.fogel
0

Jag skulle nog gjort som #4 fast klätt skivan med våtrumsmatta eller vaxduk, fast duken lär nog behövas bytas om de gnager mycket. Och sedan pressat in den mellan gallren. Annars är det väl plast som gäller, finns ju plexiglas i massa olika tjocklekar, men det brukar inte vara så billigt. Annars fungerar ju det på samma sätt som ovan, har du en tjockare skiva borde du klara sig utan mer stöd, alt ställ ett hus under ☺ går bra att skruva fast en kant av plexiglas med

Tjarles
0

Jag har vaxduk i en av mina lådburar och våtrumsmatta i dom andra. Funkar utmärkt