Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 711 ggr
Kimmizz
0

Hur länge avla på?

Hejsan! Mina marsvin ska nu få sin 3e kull, dom är 1år och 8månader gamla, hur länge kan man avla på dom? 2-3år? Hur gamla är dom när jag inte får ta någon mer kull på dom?

imoon
7

Jag hade inte valt att ta fler kullar på en hona som haft tre kullar. Tre kullar på 1 år och 8 månader är väldigt många kullar på väldigt kort tid. Vad är syftet med att ta så många kullar och dessutom på så kort tid?

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Arinah
4

När jag planerar kullar är det utifrån hur jag kan föra min avel vidare. Dvs förbättra egenskaper jag önskar, och få bort egenskaper jag inte vill ha på mina djur. Honorna hos mig brukar få 1-3 kullar sammanlagt. Vid något enstaka tillfälle har en hona fått 4 kullar. Jag har utgått från konditionen och hur honan klarat tidigare dräktighet.  Även om det gått bra första gången är det dock ingen garanti att dräktighet nummer två flyter på felfritt. Tyvärr har jag ett par honor som toxat andra dräktigheten. Varje dräktighet är riskfylld, och mitt ansvar är att se till att riskerna för komplikationer blir så nära noll som det går.

godisgrisen
3

Jag håller med #2 i allt hon skriver och jag gör precis likadant. Jag håller också med #1 i att det låter väldigt tätt med med tre kullar på 1 år och 8 månader. Ingen av mina avelshonor har fått så många kullar på så kort tid och i så ung ålder. Jag föder upp ca. 12 kullar om året och har avlat aktivt  de senaste åtta åren.

Alla mina honor pensioneras innan de fyllt tre år oftast redan vid 2,5 år. Totalt har bara tre honor fött mer än tre kullar ofta blir det bra två kullar på en hona ibland bara en kull. Om några häsloproblem eller övervikt dyker upp pensioneras de genast. Även honor i perfekt skick som gett mig fina avkommor jag kan avla vidare på kan pensioneras tidigare eftersom jag känner mig nöjd. Jag vill heller inte att samma djur används för mycket i aveln eftersom jag vill att det ska vara en så stor genetisk bredd som möjligt på den variant jag föder upp. Jag blir också väldigt fäst vid mina honor och vill inte utsätta dem för onödiga risker.

Nu vet jag ju inte alls vad du har för syfte med dina kullar men jag tar aldrig en kull om jag inte tror att just den kombinationen leder min avel framåt. Att bara ta kullar för att ungarna är söta eller för att förse människor med marsvin är inte aktuellt för mig.

Om jag var du skulle jag utan tvekan pensionera honorna. De har gjort sitt avelsjobb klart tycker jag.