Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 1449 ggr
HAPE
0

Vilka färger har mina marsvin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det här är mina två sötnosar. Jag är lite nyfiken på vad de har för färger.

Albin - jag gissar att hans ögonfärg kallas för Pink eyed? Bilden är i en dålig vinkel. Öronen är inte vita utan mörkgrå, men han kanske räknas som vit ändå? Han är en virvelpet!

Piff - gissningsvis silveragouti och vit? Hans ögon ser i vissa ljus röda ut, är det det som kallas för rubinögon? Också en pet, med peruanpappa.

nightmares
1

Albin hade varit pink eyed white om han inte hade haft något pigment på öronen. Nu avlöjar pigmentet att han istället är en himalaya (dvs vit med mörkare nos, öron och tassar). Är han fortfarande lika ung som han ser ut på bilden så kommer nog mer teckningsfärg dyka upp med åldern. Svårt att veta precis vilken variant av himalaya han är, men gissningsvis black himala ifall teckningsfärgen ser svart ut eller silveragouti himalaya om den ser agouti ut.

Håller med om silveragouti/white på Piff. Stämmer att silveragoutis är rubinögda.

HAPE
0

Albin är äldre nu, 1½ månad äldre ungefär. Han har ingen tydlig pigmentering på nosen, så därför trodde jag inte att han kunde vara himalaya. Jag ska kolla på tassarna när jag kommer hem, där har jag inte ens funderat på att titta.

Jag fick se hans mamma när jag köpte honom och  jag undrar om hon inte var vit släthårig men med ett svart öra.

godisgrisen
2

Med de mörka öronen måste han vara himalaya.  Han har inget pigment på nosen för att han har vitfläck där, en bläs helt enkelt. Man ser även på framtassen att några tår är rosa av samma anledning.😃

HAPE
0

Aha 😀 så långt tänkte jag inte ens att han kunde ha bläs i det där vita (trots att jag är van att se sånt på hästar). Då är jag med. Men kallas de pink eyed även om de inte är vita?

idipidi
0

Kallas inte pinkeyed eftersom att alla himalaya är rödögda. :)

HAPE
0

Tack! Jag har lärt mig massor de här dagarna :)