Ta över ensamt marsvin
Hej!
Jag ska imorgon få ta över ett ensamt marsvin (en granne ska flytta utomlands på fredag och har ingenstans att lämna den så jag ställde upp.)
Och jag är lite orolig för det här just att den är ensam. Har försökt kika runt lite i närområdet efter något marsvin men ingen uppfödare/seriös person verkar ha något till salu.
Har inte träffat marsvinet än men antar att hon skulle behöva en kompis då hon är lite drygt fyra månader.
Hur ska jag göra?
Jag bor i Bromma/Sundbybergområdet har tyvärr inte tillgång till bil. (Ifall ni nu skulle råka ha ett marsvin hemma som behöver flytta. Vad vet jag.)
mvh
Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still
willing to get our hands dirty”
†
I Stockholm finns marsvinshjälpen som placerar om marsvin. De kanske har en kompis. Och ja, hon behöver en. Det är inte ok att ha ett ensamt marsvin.
Så bra att du tar hand om henne! ♡ till dig!! Först och främst, kolla så att det verkligen är en hona så du inte sen sitter med en av varje, för vi vet ju vad som händer då… ;) Sen finns en hel del marsvin i Stockholmsområdet vad jag förstått så kolla uppfödare på svenska marsvinsföreningens hemsida om du inte redan gjort det. Sedan finns en Facebookgrupp som heter nåt i stil med marsvin säljes/omplaceras där du kan kolla och i sista hand blocket. Kanske det finns ett annat ensamt marsvin som behöver akut hjälp? Lycka till. Läs gärna artiklarna om marsvin och vad de behöver som finns här på iFokus! Har själv lärt mig massor här :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#1 Ska kika! Mitt största problem är dock att jag inte har någon bil. Så då måste antingen marsvinet bo väldigt nära eller kunna bli skjutsad hit.
#2 Haha det tänkte jag också ;) Man vet aldrig. Är ju inte helt ovanligt att honor visar sig vara hanar eller tvärtom 😃
†
Nej precis! :P och din granne verkar ju inte haft så bra koll direkt :/ Marsvin är flockdjur och det är lag på att ha dem minst 2 ihop! :)
#4 Jag vet! tänkte på det direkt. Grisen ska tydligen vara fyra månader och köpt på en djuraffär (vilket gör mig väldigt arg, varför kan inte affären bara säga som det är att det behövs två? ugh.)
Detta var så oplanerat också, de ska flytta utomlands på fredag så jag fick helt enkelt ta det. Är lite av en "djurräddare" så det börjar se ut som ett zoo här hemma 👍
†
Haha, jag har bara fått rädda två marsvin för min sambo ;P Eller, hade jag vart frisk och kunnat ta hand om fler själv hade säkert detta varit ett zoo med ;) (har en svår kronisk sjukdom tyvärr.) Men hoppas på att vara kry nog att få hem en liten vovve till våren/sommaren :D
#6 Min mamma är lite blödig så hon går ganska ofta med på att jag får ta över djur, dock säljer jag oftast vidare dem och verkligen ser till så att de får bra familjer!
†
Har du lagt ut en köpes annons här? Måste ju finnas en liten gris som behöver ett nytt hem!