Sne-aktiga tänder
Fick nyligen hem min lilla flicka som jag tog över av en annan familj och nu har jag märkt att hon har lite konstiga tänder (kan tyvärr inte ta en bild då hon inte är så bekväm med mig ännu :()
De är liksom… Lite… slagna längst ner i kanten? De har en liten bit som trillat av. Och jag undrar ifall jag borde göra något åt det? Har haft många gnagare och kaniner som försvunnit pga problem med tänderna och blir så orolig att min första gris ska försvinna så också! :(
Vad tycker ni jag ska göra?
Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still
willing to get our hands dirty”
†
Om det bara är ett litet jack eller så är chansen stor att det rättar till sig av sig självt när de slipas av höet. Har vart så för ett av mina marsvin och jag höll koll såklart men det blev bra av sig självt. Annars får man åka till veterinären så de får klippa/slipa tänderna jämna. Det är om en tand är för kort så den "mötande", i detta fall övertanden inte slipas och blir för lång. Typ. Hittar inte riktigt rätt ord att förklara känner jag! :P svårt också när man inte riktigt vet exakt hur det ser ut. Men håll koll, se till att hon äter ordentligt med hö så tänderna slipas. Ha koll dels på tänder och dels på hull! :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.