Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 914 ggr
LolloAlminde
0

2 marsvin och ungar med skabb?

Hejsan! Jag har en marsvinshane och en hona med tre stycken ungar födda den 3/2-15. Honan har en virvel bak på ryggen och där sitter väldigt mycket mjäll, hon har kliat mycket så att pälsen ramlat av lite, hon kliar också sig på kinderna och på sidan över benet. Jag har kollat på henne och hon har tappat päls. Det sitter kvar päls men det är väldigt sträft och kort. Hanen kliar också sig och ungarna också. På hanen ser jag ingenting men på en mörk unge tror jag att jag ser ett litet sär på sidan nedanför örat (svårt att se eftersom att den inte vill vara still). Mamman (honan) har också små rosa prickar på magen som små sår, men inte tappat så mycket päls tycker jag. Ungarna är väldigt busiga och springer runt väldigt mycket,honan rör på sig som hon hela tiden gjort innan. Hanen sitter mest och kollar in till honan och ungarna men springer runt ibland. Honan äter helt normalt och ungarna går upp 5g per dag som de ska, hanen äter inte ens en halv dl pellets per dag men äter väldigt mycket hö. De för morot och andra grönsaker och frukt varje dag.  Jag har kollat på olika hud/pälssjukdomar hos marsvin och jag vet inte ifall det kan vara marsvinsskabb, och då måste man till veterinären och kolla upp det, priset är ju ca 500kr per djur och jag har ju fem stycken, två vuxna och tre ungar. Kommer priset att vara samma för ungarna eller lägre? Snälla svara, nt hittat något om marsvinsskabb som inte har blivit behandlat och ungar med skabb, jag är orolig för mina marsvin, snälla svara! Mvh Louise (Kommer ladda upp bild senare på alla marsvin)

LolloAlminde
0

Hjälp!

godisgrisen
1

Jag tror du har rätt tyvärr det låter absolut som sellnick-marsvinsskabb. Det kräver veterinärvård. Det är naturligtvis inte helt gratis men inte helt oöverkomligt med bara fem marsvin. Försök få spot on droppar det är billigare än sprutor. Den goda nyhetenär att det med rätt behandling brukar vara lätt att bli av med och det kräver inte heller omfattande sanering av buren. Däremot är det oerhört viktigt att de kommer under vård så snabbt som möjligt för oehandlat leder det till döden.

LolloAlminde
0

#2 hur tror du att det kommer att gå för ungarna? Och kostar veterinär besöket ca 500kr?

LolloAlminde
0

Kan man behandla det själv hemma med det receptfria medlet eller vad det är?

godisgrisen
0

Medicinen mot skabb är inte receptfri så ett vet,besök är ett måste. Däremot får man plocka ut medicinen mot recept på apoteket och behandla själv hemma. Vad det kostar vet jag inte är dålig på att lägga siffror och summor på minnet. Ett vetbesök brukar väl kosta runt 500 kr ja men det varierar. Medicinen är inte så billig precis men du har bara fem marsvin så det kan inte bli så blodigt.

Har för mig att det ska vara riskfritt att behandla så ungar med Stronghold.

LolloAlminde
0

Tack så jätte mycket för svar, jag är ju lite orolig för ungarna eftersom att de också börjar få sår.. Men jag tror jag hade tänkt att kontakta en veterinär i morgon och fråga 😊

LolloAlminde
0

Jag läste på någon tråd att man inte får ge ivomec till ungar som nästan är nyfödda? Stämmer det?

Mari
0

#7 Tror du får bäst svar av veterinären, de har koll på sånt där :-) 

Har de skabb så är det viktigt att de får hjälp snabbt, det är smärtsamt för dem

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

LolloAlminde
0

Ja det tycker jag också. Jag ska ta kontakt med de imorgon om de går eftersom fet är helg..

JonnaCecilia
1

Håller med om att ett veterinärbesök är ett måste! Tror inte de kommer ta jättemycket mer för hela familjen, lär ju vara samma sak alla har! :) OT: Tänk på att hanen och honan kan vara romantiska rätt fort igen hörru! ;) och en msk pellets för en fullvuxen hane räcker! Bra att han äter mkt hö, det ska vara 80% av födan. Försök satsa på mer c-vitaminrika grönsaker som inte är så sött som morot och frukt. Lycka till med hela marsvinsfamiljen! Låter urmysigt bortsett från deras hudproblem, stackarna ♡

[AnimeV4]
1

Jag var inne hos veterinären i torsdags och nu behandlar jag dem mot sellnic. De fick första dosen i fredags. Jag kan ge dig den informationen jag har:

1. På Mälarens Smådjursklinik kostade undersökning 570 kr för ett marsvin och 370 kr för nästa. Receptet kostade 110 kr och själva medicinen kostade 176 kr/paket. Du behöver nog bara ta med max 2 marsvin då alla ändå ska behandlas för säkerhets skull. Alla behöver alltså inte genomgå en undersökning. Det bästa är nog en vuxen och en unge, men om ungarna är väldigt små bör du ta med mamman och alla ungar.

2. Medicinen  ges i 3 omgångar. En gång/varannan vecka. Jag har Stronghold 15 mg och då är det 3 små plastflaskor i varje förpackning. En plastflaska per marsvin vid en behandling. Marsvinen har alltså ett paket var. Efter att medicinen droppas på skall marsvinen hållas från varandra i ett par timmar så att de inte kan slicka av den från varandra.

3. Stronghold skall inte användas till djur under 6 veckor, men jag vet inte till 100% vad som gäller eftersom denna är för hund och katt. 

4. Stronghold dödar alla typer av Ohyra, så det är den medicinen du bör använda oavsett Ohyra. 

Hur jag gjort:

Jag gjorde i ordning en varsin plats till varje marsvin (4 stycken). Ett gömställe och utspritt hö så att de inte kunde puffa sig in under och få medicin på det. Jag gjorde en liten bena i pälsen i nacken och tömde hela flaskan/tuben utan att massera eller på annat sätt röra området efteråt. Tvätta händerna efteråt för säkerhets skull! Det är även viktigt att se till att de inte kan smita över till varandra.

Medan medicinen torkade tömde och sanerade jag buren och all inredning med Virkon efter anvisning. När jag kontrollerat att marsvinen var torra fick de komma hem igen. Egentligen behöver man inte sanera, men det kändes bättre att göra det. Det är nog bra att sanera lite då och då även om ingen sjukdom finns.

Slutligen: Skynda iväg till veterinären och be om Stronghold! Det är väldigt plågsamt för marsvinen. Du är välkommen att fråga mig hur mycket du vill oavsett vad du undrar över detta. Jag tog med det viktigaste i detta inlägget. 

Med veterinär, medicin, handskar, virkon och spritrengöring hamnade jag på ca 2300 kr. Hoppas att det var till någon hjälp!