Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 930 ggr
anniealex
0

Brutit av en bit av tanden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag brukar kolla mina marsvins tönder i emllan åt och idag när jag kollade deras tänder så upptäckte jag att mitt ena marsvin har brutit av en bit av sin tand. Finns det något man kan göra förutom att gå till en veterinär? Tack!

Yuuuhanna
0

Åk till veterinären snarast möjligt. Du kan inte göra så mycket annat och det brukar göra ganska ont att bryta av en tand…

anniealex
0

Okej då skall jag ta och t kontakt med en veterinär! Tack så mycket!

Marr
1

Det är varken ovanligt eller farligt att marsvin skadar sina tänder, dom växer ut igen. Så länge tänderna ej sitter löst eller verkar vara någon inflammation så besväras dom inte nämnvärt av det.

Tycker inte det ser farligt ut alls det där. Men gillar seriösa djurägare som tar ansvar och bryr sig. Så visst är en bedömning av veterinär tryggast. Hoppas att det går bra med din lilla gris. Här en länk till fråga veterinären.

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/gnagare/avbrutna-marsvins-tander

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Yuuuhanna
0

Läste vidare och drar tillbaka det jag skrev nyss. ^^

Marsvins tänder växer ut, men däremot kan det bero på bla. mineralbrist att de går av från början.

Emblems
1

Nej det där är hur lugnt som helst. Marsvin råkar ibland bryta av tänderna helt och hållet men de växer ut igen redan på en vecka :) ge lillgrisen lite pinnar och sånt så den får gnaga ordentligt så är de snart raka igen