Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1093 ggr
Anini
0

Införa ett nytt marsvin

Hej, jag behöver lite hjälp. Har 2 marsvin. Jag har haft i ca ett halvt år och han är ett år gammal nu. Han hade en vän som dog. Jag tog en 3 år gammal marsvin av en vän eftersom min gamla marsvin behöver nya kompis. Men hur ska jag få de två att vara vänner?

Ljungåsen
0

Här finns en massa goda råd för hur man sätter ihop två vuxna marsvinshannar. Kortfattat kan man sammanfatta så här: se till att de luktar likadant, antingen genom bad eller genom parfymering. Släpp ihop på stor, neutral yta. Se till att det finns tillräckligt mycket mat, gömslen och underhållning.

Anini
0

Tack så mycket. Jag skal pröva det. Lite tråkigt å ha två marsvin i två olika burar😁

Ljungåsen
0

Ja, att ha dem i varsin bur är tråkigt - mest för marsvinen. De mår så mycket bättre om de har en kompis att vara tillsammans med.

Det viktiga är stor yta, och tålamod. Det kan ta tid för vuxna marsvinshanar att bli kompisar.

Fridaaaa
0

Jag brukar sätta i hage först, sedan in i nystädad bur och ge massa gott.
Fungerat bra på alla par jag satt ihop.
Nyligen satte jag ihop två vuxna hanar, en på 1 år och en på 2 år. Bara satt ihop vuxen plus unge innan eller två ungar. Men fungerade även nu 🙂 Har stor bur med (150x60 till två marsvin)

#2 Du får inte ha dem i varsin bur utan de ska ha burkompis 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
0

Jag har satt ihop ett antal vuxna hanar, och brukar använda badrumsgolvet som en bra plats att släppa ihop på. Värsta kombinationen var en 8-månaders och en 1½-åring. De fick bo i badrummet i många veckor innan det gick att stoppa in dem i en bur tillsammans, men även de blev sams så småningom.

120*60 är den minsta bur jag skulle ha till två hanar, men om det ska funka så måste de vara sams. Annars är den också för liten.